• anneliejon

    Massa sammanväxningar efter KS - vågar man fler?

    Födde min andra dotter för 2 år sedan och fick då veta att jag hade så pass mkt sammanväxningar efter förra KS och därför starkt avråddes att skaffa fler barn. För mig är detta en stor sorg då jag alltid drömt om en stor familj med tre barn. Är 36 och OM jag ska göra det här börjar det bli dags. Jag undrar om någon har erfarenhet av det här med sammanväxningar och ändå skaffa fler barn? Isf: hur gick det, hade läkaren varnat er innan och vilket KS i nummerordning var det? Har försökt läsa på internet & i forumtrådar. Jag har förstått att det inte är alltför ovanligt med sammanväxningar osv men har förstått det som att de flesta "klarar" 3-4 barn i af. 

  • Svar på tråden Massa sammanväxningar efter KS - vågar man fler?
  • Anonym (S)

    Min moster och det tredje barnet dog tyvärr vid kejsarsnittet. Hon hade också avråtts från att skaffa fler barn.

  • Anonym (S)

    Ja, det var en stor förlust för oss alla

    Det var fem år sedan, så inte överdrivet länge sedan. Hon var 38 vid tillfället.

  • Anonym (Emma)

    Jag har inte varit i samma sits, dock blev jag gravid väldigt tätt inpå ett kejsarsnitt, vilket inte rekommenderas. Under graviditeten träffade jag tre olika läkare som gav tre helt olika svar. Enligt den första var det i princip total livsfara för mig och barnet, den andra ville plocka ut barnet i vecka 37 "för att vara på den säkra sidan" och enligt den tredje var det ingen fara alls. I slutändan gick allt bra och barnet föddes friskt i vecka 40.

    Det jag vill ha sagt med detta är att det kan vara bra att få en second opinion. Kanske kan man via ultraljud undersöka hur mycket ärrbildning du har och få en bättre bild av hur stora riskerna är? Ärr läker ju med tiden.

    Personligen skulle jag inte våga riskera att gå emot rekommendationerna, du har ju redan två barn och hur går det för dem om du skulle få allvarliga komplikationer och tvingas ligga på sjukhus, eller ännu värre, få livslånga men?

    Men om din högsta dröm är att få ett till barn kan det ju vara värt att träffa en läkare för en ny bedömning och sedan ta ett beslut utifrån detta.

    Lycka till!

Svar på tråden Massa sammanväxningar efter KS - vågar man fler?