• Mom2be262

    Mammor - vad har ni för kläder i somnar?

    Mitt första barn är snart 1 år.. hon både går och springer vilket innebär att jag springer efter och böjer mig ner måååånga gånger per dag... vilka kläder kan man ha i sommar?

    1. Jeans = varmt

    2. Lång kjol = man kliver på den när man böjer sig/reser sig? Men man slipper viss trosorna när man gör det som med kortare kjolar...

    3. Shorts = gör ont på knäna när man måste sätta knäna i marken som stöd...

    4. Klänning? Samma problem som ovan....

    Jag är helt lost, hjälp mig! Vill inte se ut som en tant heller... vilket det känns som är enda alternativet på något sätt haha

  • Svar på tråden Mammor - vad har ni för kläder i somnar?
  • Körsbärsdalen

    Alltså, det beror ju på väder. En svensk sommar kan ju innebära 15 grader och regn, då är det ju inga problem med jeans. Om långkjol inte funkar, välj en längd som fungerar då..? Det finns ju mellanting mellan långkjol och kortkort kjol. Finns andra sorters byxor än jeans också. Ska du inte krypa runt på marken fungerar shorts.

  • Fjäril kär

    Jag hade vanliga kläder, var inga problem med det. Klädde mig som jag brukar vid sommarens väder. Leggings/tights, tunikor, jeans, toppar, skjortor, klänningar och korta kjolar.

    Skulle jag specifikt sitta i sandlådan eller lekpark anpassade jag kläderna efter det just då. Sen bytte jag om till vanliga kläder hemma.

  • syntharen

    Jag har alltid haft och har mina vanliga kläder med undantag för nu när jag ammar mitt tredje barn. Då kommer jag ha amningslinnen eller amningströjor med kortärm till sommaren. Och jeans eller shorts till. Men så gillar jag praktiska kläder som bomullströjor och jeans. Inga fina blusar och sidenklänningar och what not

  • cleoeme

    Men va? HAHA! Ha på dig vanliga kläder efter väder! Det är väl inte så jävla komplicerat haha..herregud kvinna. :)

  • Anonym (Inga problem med vanliga kläder)

    Jag har tre barn under 6 år, yngsta är 1 och jag har alltid haft på mig det jag tycker är snyggt! Det enda jag inte har längre är högklackat, men i övrigt klär jag mig precis som jag gjorde innan barnen kom. Och vi är ute mycket och ofta och barnen är väldigt aktiva! Nu är jag gravid igen och inte tänker jag klä mig som en tant bara för att jag har barn och är gravid?

    Jeans funkar perfekt, shorts likaså. Man behöver ju inte stå på knä hela tiden bara för att man har en ettåring? Klänningar är ju perfekt. Kjolar med. Ser inga som helst problem.

  • Anonym (Haha)

    Hur klädde du dig innan barn? Klä dig så!! Fast utan eventuella höga klackar.

  • Anonym (Cleo)

    Alltså.. Jag är en sådan där mamma som gärna har "omöjliga" kläder på mig och det är inget problem. Tajta pennkjolar, blusar och klackar är inget hinder för att jaga en aktiv 18-månaders. Funkar fint med tajta jeans också.

    Har tvillingar på 4 år också som alltid varit mer vild än tam och tillbringat många somrar med korta kjolar och shorts utan bekymmer och både gungat och burit ledsna barn.

  • Anonym (Anna)
    Mom2be262 skrev 2019-04-06 10:15:21 följande:

    Mitt första barn är snart 1 år.. hon både går och springer vilket innebär att jag springer efter och böjer mig ner måååånga gånger per dag... vilka kläder kan man ha i sommar?

    1. Jeans = varmt

    2. Lång kjol = man kliver på den när man böjer sig/reser sig? Men man slipper viss trosorna när man gör det som med kortare kjolar...

    3. Shorts = gör ont på knäna när man måste sätta knäna i marken som stöd...

    4. Klänning? Samma problem som ovan....

    Jag är helt lost, hjälp mig! Vill inte se ut som en tant heller... vilket det känns som är enda alternativet på något sätt haha


    Det finns kjolar som inte är så korta att de visar skinkor och trosor men ändå inte är för långa.
  • LaFontaine
    Anonym (Haha) skrev 2019-04-06 13:18:16 följande:

    Hur klädde du dig innan barn? Klä dig så!! Fast utan eventuella höga klackar.


    Det går utmärkt att fortsätta med klackar också som mamma!
  • Anonym (Sommarmamma)

    Jag förstår dig TS. Alla är olika men jag vill inte heller sitta med blusar och snyggbyxor i skogen eller en sandlåda. Vill man ha en lite mer aktiv livsstil/friluftsliv med sina barn så är det andra kläder som krävs. Jag är föräldraledig med två barn under 3 år och har också lite problem men kommit fram till följande just nu:

    Löpartajts i lite rejälare material, inga yogatights.

    Vindtäta träningsbyxor.

    Stor stickad tröja.

    Luvtröja.

    Funktionsjacka, jag har en fodrad och en skaljacka.

    Springskor/vandrarkängor.

    Friluftsbyxa.

    I sommar tänkte jag mig att komplettera med:

    Lite längre lösare jeansshorts.

    Trekvarts byxor/culottes.

    T-shirt eller linne.

    Tunn funktionströja.

    Sandaler med skön sula.

    Jag vill aldrig frysa och alltid ha stora fickor som jag kan ha lite grejer i. :)

  • Anonym (Haha)
    LaFontaine skrev 2019-04-06 14:24:01 följande:

    Det går utmärkt att fortsätta med klackar också som mamma!


    Går säkert jätte bra att springa över slask, snö och gräsmattor efter rymlingsbenägna, livsfarliga småttingar.. :)
  • LaFontaine
    Anonym (Haha) skrev 2019-04-06 15:22:22 följande:
    Går säkert jätte bra att springa över slask, snö och gräsmattor efter rymlingsbenägna, livsfarliga småttingar.. :)
    Ja, det går faktiskt alldeles utmärkt.
  • Anonym (jag)

    Shorts av 3/4-modell har varit en favorit för mig men även vanliga shorts. Nu är mina barn lite äldre men det är ingen större skillnad på vad jag har för kläder nu och när yngsta var ca 1.

    Äldsta är 8 så lite har väl min klädstil ändrats sen dess men jag använder fortfarande sommarkläder från innan barnen föddes och har gjort det hela tiden.

Svar på tråden Mammor - vad har ni för kläder i somnar?