• Sat 6 Apr 2019 10:24
    2533 visningar
    8 svar
    8
    2533

    HJÄLP, bebis svag i nacken snart 4 månader!

    Hej,

    Jag har en underbar pojke på 3,5 månader. Han föddes 38+0 komplikationsfritt.

    Han har fortfarande dålig kontroll på nacken. Han har lärt sig att hålla upp huvudet i magläge med mycket möda i ca 1 minut om han är motiverad. Ibland vill han inte alls.

    Vi har varit hos sjukgymnast som konstaterat att tonus i bålen är relativt låg vilket förklarar detta. Han måste "mogna" snarare än att träna mer. Förhoppningsvis blir detta bättre närmaste veckorna annars blir det remiss till neurolog.

    Han greppar bra och ger mycket fin kontakt. Kan lägga sig på sidan om han fäller upp benen och rullar över. Tonus i ben o armar är bra.

    Är jätteorolig! Någon som varit med om detta med dålig nackkontroll och lite "sladdrig" bebis så här sent?

    SNÄLLA svara!!

  • Svar på tråden HJÄLP, bebis svag i nacken snart 4 månader!
  • Sat 6 Apr 2019 11:14
    #1

    Ingen som på något sätt känner igen sig...

  • Sat 6 Apr 2019 12:57
    #2

    Puffar!

  • Sat 6 Apr 2019 13:22
    #3

    Hur stort huvud har han? Både min dotter och min systers son har haft stora huvuden (37 cm vid bf) och tagit lång tid att orka hålla upp huvudet. Bägge klarade det bara lite efter snittet i upprätt läge men magläge tog lång tid. Det ledde bla till att dottern gick innan hon kunde krypa (eftersom huvudet är tyngre i krypläge).

    Vi fick specialövningar av sjukgymnast för att öva upp det, bla hålla i flygplansläge men lite mer upprätt och busa. Gjorde väl övningarna sådär mycket men ja det löste sig av sig självt. Ska se om jag skrivit upp någonstans hur gammal hon var när hon höll det bra i krypläge.

  • Sat 6 Apr 2019 13:23
    #4

    Kan förresten säga att min son hade bara 34 cm i huvudmått vid bf och han höll huvudet uppe mkt fortare än dottern.

  • Sun 7 Apr 2019 11:53
    #5

    Tack för svar! Sonen hade huvudomfång 34,5 vid födseln. Inte särskilt stort med andra ord, men han är relativt liten och smal i kroppen.

    Jag är så orolig nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Hemskt!

    Finns det någon mer som haft barn som blivit stabila i nacken sent så får ni gärna svara!

  • Sun 7 Apr 2019 11:53
    #6

    Tack för svar! Sonen hade huvudomfång 34,5 vid födseln. Inte särskilt stort med andra ord, men han är relativt liten och smal i kroppen.

    Jag är så orolig nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Hemskt!

    Finns det någon mer som haft barn som blivit stabila i nacken sent så får ni gärna svara!

  • Sun 7 Apr 2019 15:20
    #7

    Puffar!

  • Mon 22 Jan 12:53
    #8

    Hur gick det?

Svar på tråden HJÄLP, bebis svag i nacken snart 4 månader!