• Äldre 6 Apr 21:17
    2031 visningar
    30 svar
    30
    2031

    När satte ni era barn på förskola? Fördelar/nackdelar?

    - När satte ni era barn i kö på förskola och när började de?

    - Vad har varit positivt/negativt?

    - Hade ni gjort annorlunda om ni kunnat göra om?

    Personligen så är jag intresserad av förskola till min 8månaders tidigast vid 2 års ålder. Absolut tidigast. Har som ambition att stimulera/aktivera honom precis som på vilken förskola som helst bara att han upplever det med mig istället för med en pedagog. Folk verkar bli så otroligt förvånade när de frågar när han börjar. Har de flesta redan gjort det valet i denna åldern? Är det verkligen så ovanligt att vilja vänta? Om man har möjlighet, tid, engagemang och intresse känns det ju som det mest naturliga i världen?

    Ni som har varit hemma med era barn- mottager gärna alla sorters tips!

  • Svar på tråden När satte ni era barn på förskola? Fördelar/nackdelar?
  • Äldre 6 Apr 21:29
    #1

    3 år körde vi, hade funkat redan vid 2 kände vi men då hade vi redan valt datum så det var försent att ändra sig. Men ställ i kö redan nu, viktigt!! Kommer att köra mellan 2 och 3 år med våra barn, tycker att när som (gärna till hösten så man är mer eller mindre garanterad plats) mellan just 2 och 3 funkar bra. Lyssna inte på vad folk säger, det är toppen att vara hemma länge om man kan! 2 år är verkligen ingen ålder att häpna över.

  • Äldre 6 Apr 21:36
    #2

    Mina har varit hemmabarn. Det kan vara fantastiskt bra, men det kan också vara riktigt dåligt. Det hänger mest på dig. Om du är social och tar med ditt barn lite överallt, träffar folk och engagerar dig, då får ditt barn en mycket rikare tillvaro än det skulle vara på dagis. Om du inte orkar, vill, kan göra så mycket, då kan det bli trist.

    Min äldsta började vara rastlös hemma vid 2 år ungefär. Hon var lite uttråkad, eftersom jag var gravid och trött och gärna höll mig hemma med henne. När lillebror föddes, då blev det mer fart hemma, och då slutade hon vara uttråkad. Övriga barn har inte haft tråkigt hemma, eftersom de alltid haft syskon omkring sig.

  • Äldre 6 Apr 21:40
    #3
    OchEnFisk skrev 2019-04-06 21:29:41 följande:

    3 år körde vi, hade funkat redan vid 2 kände vi men då hade vi redan valt datum så det var försent att ändra sig. Men ställ i kö redan nu, viktigt!! Kommer att köra mellan 2 och 3 år med våra barn, tycker att när som (gärna till hösten så man är mer eller mindre garanterad plats) mellan just 2 och 3 funkar bra. Lyssna inte på vad folk säger, det är toppen att vara hemma länge om man kan! 2 år är verkligen ingen ålder att häpna över.


    Tack! Man väljer/önskar alltså datum redan när man ställer i kö? Har jag förstått det rätt då? Så om jag ställer honom i kö nu så anger jag alltså hösten 2020 t ex då som önskad start? Har ju fått för mig att man måste ta platsen man får när man ställt i kö när den väl kommer. Här måste jag läsa på lite känner jag ;)
  • Äldre 6 Apr 22:01
    #4

    Hej,

    Ja när du söker plats så anger du from när du vill att ditt barn ska börja. Sen har kommunerna olika regler, där vi bor är man garanterad besked 4 mån innan. Och kommunen garanterar en plats, det är inte säkert att man får sitt förstahandsval. Men ger kommunen dig en plats så har de fullgjort sitt ansvar, sen får man i så fall köa för att byta.

    Min äldsta son började vid 18mån. Varför vet jag inte exakt men det kändes rimligt och passade vår livssituation. Inskolningen gick jättebra och sonen trivdes.

    Nu har jag snart varit hemma i två år med syskonet . Han blir två år senare under våren och vi har fått plats efter sommaren.

    Den här gången hann vi planera bättre (spara pengar och ordna en flexibel jobbsituation där vi jobbat omlott en tid) och då vi absolut inte kommer att skaffa fler barn så ville jag kunna ha syskonet hemma längre.

  • Äldre 6 Apr 22:06
    #5

    Vår dotter började vid 15 månader och det gick jättebra, hon har älskat förskolan från första dag. Nu när vi är hemma med småsyskon frågar hon varje dag om att hon vill gå dit (går nu 15h fördelat på 3 dagar i veckan). Småsyskonet kommer att börja vid samma ålder. För oss har det känts lagom, det beror inte på att vi inte skulle ha råd att vara hemma längre.

  • Äldre 6 Apr 22:23
    #6

    Vårt barn började vid 19 månader för det var svårt att få plats för inskolning på den förskolan vid någon annan tid än i augusti, och vi hade inte möjlighet att vara hemma ytterligare ett år. Nu har han gått där i snart två år och vi är väldigt nöjda. Han trivs och pratar glatt om kompisarna och om lärarna - vill ofta stanna kvar längre och leka när man kommer för att hämta.

  • Äldre 6 Apr 23:01
    #7

    De flesta låter väl inte sina barn börja på förskola före ca två års ålder för barnens skull utan för att man måste jobba. Jag tycker egentligen inte att det inte har jättemycket med ålder att göra, men att kunna gå och springa, äta själv, följa enklare instruktioner och att kunna kommunicera ja/Nej tycker jag är rimliga minimikrav.

  • Äldre 7 Apr 07:43
    #8

    Våra började vid 20 respektive 21 månader. Det kändes helt ok. Vi behövde börja jobba då ekonomiskt och har haft stor glädje under åren därefter av att vi sparade en del föräldradagar.

  • Äldre 7 Apr 07:51
    #9

    Ställde på kö när barnet var 4 månader. Ville att hen skulle börja vid 1 års ålder, men ändrade två månader senare till att hen skulle börja vid 1,5 års ålder. Pga platsbrist har barnet dock ej börjat ännu och kommer troligen inte få någon plats förrän hen är två år gammal. Det gör egentligen inget, förutom att vardagen just nu är väldigt fattig stimulansmässsigt, för att jag är höggravid och har varit extremt trött och orkeslös pga graviditet. Eftersom jag kommer att vara föräldraledig ett tag till kommer första barnet bara gå på förskola max 15 h i veckan från tidigast 2 års ålder. Båda kommer att gå heltid först när andra barnet är 1,5 år gammal.

  • Äldre 7 Apr 07:56
    #10

    Förskola vid 2 är med genomsnittet?

    Vi var hemma båda två samtidigt i ett halvår sedan tog vi halva tiden var resten är föräldraledigheten.

    Våra barn började lite timmar vid 2

    Båda ungarna älskar förskolan. Det är ju där kompisarna finns! Aldrig tårar vid lämning och en mycket enkel inskolning.

    Våra barn går inga 40h veckor och är helt lediga alla lov och klämdagar. Jag och min make fösöker få så mycket tid som möjligt hela familjen tillsammans. Men vid lov så tjatar dom ibland om att få åka till förskolan. Trots att vi umgås aktivt, hittar på saker och har vänner hemma.

    Jag tror att barn tycker det är roligt att slippa mamma och pappa ibland. Men våra barn har också alltid älskat barnvakt och liknande.

Svar på tråden När satte ni era barn på förskola? Fördelar/nackdelar?