• Anonym (Abort)

    Vad säga till chef när jag ska göra abort?

    Har fått tid på tis för abort. Första tabletten. Sen fattar jag det som att jag ska ta de andra tabletterna två dagar efter?

    Det är dagen då vi ska ha bokslut och jag har lovat att hjälpa min kollega.

    Hon vet om att jag är gravid men inte att hag ska göra abort.

    Är rädd att hon ska bli sur för att jag inte kan vara med pga det. Men det borde hon väl ändå förstå? Det fanns tyvärr ingen annan tid än om 3 veckor ungefär o så länge vill jag inte vänta.

    Hon är en nära vän till mig med.

    Och sen vad ska man säga till chefen?

    Osöker på vilka dagar jag kommer kunna jobba.

    Kan man välja att ta den andra tabletten dagen efter den första tabletten?

    Tacksam för svar.

    Orolig.

  • Svar på tråden Vad säga till chef när jag ska göra abort?
  • EpicNurse

    Dagen du tar första tabletten kan du jobba precis som vanligt. Kanske får du lite mensvärk efter några timmar. Säg att du har en tid till läkaren den timmen när du ska dit och ta den.

    De andra tabletterna som tas efter 2 dygn ska du ta när du är hemma. Och inte vara ensam. Det är definitivt bäst att vänta tills det har gått 48 timmar om du är tidigt gravid, annars kan det ha gått för kort tid = sämre effekt = allt kanske inte kommer ut = man får göra om alltihop.

    Du kan tex säga att du ska till läkare i ett annat län/stad, och att det tyvärr tar hela dagen men att du måste gå på det besöket. Eller bara sjuka dig som vanligt och säg att du är kräksjuk. Om du nu inte vill säga som det är.


    ~ Sjuksköterska ~
  • BurningDiamond

    Du har ingen skyldighet / chefen har ingen rättighet att veta varför du sjukar dig under de första 7 dagarna (om du inte behöver förstadagsintyg). Säg bara att du har ett läkarbesök på första dagen och ring in och säg att du är sjuk vid andra tillfället utan att gå in på varför.

    En socialt smidig bekant (närstående kan vara en helt annan femma) kommer aldrig rota i vad som har hänt efter en person sagt sig vara gravid utan att en bebis uppenbarar sig därefter. Skulle någon fråga kan du säga "jag vill inte prata om det." och lämna diskussionen.

  • Anonym (Ellen)

    Du sjukskriver dig. Läkarintyg behövs normalt sett inte förrän from dag 8.

  • Anonym (.)

    Jag jobbade tills jag började känna av smärtor/obehag framåt sen eftermiddag (tog cytotec vid 07 på morgonen). Då sjukade jag mig och gick hem, ringde hem en kompis och vi låg 7 soffan resten av dagen , var hemma dagen efter också.

    Hade under dagen varit lite hängig under dagen så det var ingen som tänkte mer på det och jag skyllde på känningar av min IBS. Hur du ska behandla kollegan som vet om din graviditet är upp till dig, det är helt ok att säga till kolkegan att du inte vill/orkar prata om det.

Svar på tråden Vad säga till chef när jag ska göra abort?