• Anonym (Ledsen)

    Livmodern var tom (v7+0)! :( (frågor)

    I fredags började jag få orangerött på pappret när jag torkade mig men det kom och gick under dagen.

    I lördags morse blev det klarrött och ihållande (men inte som mens utan det kom mest några droppar när jag kissade/på pappret när jag

    torkade mig). Lite på trosskyddet. Senare på dagen kom det några mörka klumpar. Lite mensvärk och lite ryggont som kommer och går. Sitter lite på vänster sida mest.

    I går, söndag (7+0), åkte jag in till gynakuten för att jag var orolig. Mensvärk som kom och gick (uthärdligt) men blödde lite mer (inte som en kraftig mens men ändå en blödning). Mer klumpar, någon var grå. Klumparna var kanske runt 2-3cm i diameter. Fortfarande lite mensvärk och ryggont som kommer och går. Mest på vänster sida men händer att det är i mitten också.

    Urinprov visade att jag är gravid, men VUL visade ingenting. Ingen hinnsäck - nada. Helt tomt livmoder. Kollade på äggledare men läkaren tyckte inte att hon kunde se något onormalt men vill ändå att jag lämnar blodprov med några dagars mellanrum för att utesluta utomkvedshavandeskap. De misstänker att jag har det, men att det också kan vara ett fördröjt missfall då livmodern var helt tom och jag inte blöder som en riklig mens (men ändå blöder).

    Idag måndag blöder jag forfarande men ingen av dagarna har jag blött igenom bindorna. Inte under natten heller. Det kommer några klumpar och blodet är klarrött. Lite värk i mage och rygg idag också.

    Mina frågor är:

    - Måste man ha superont när man har utomkveds? Jag känner liksom inte att jag har jätteont men läkaren var ändå orolig eftersom att jag blödde och hade mest lite ensidig värk.

    - Måste man massa när man har utomkveds eller kan man också blöda lite mindre?

    - Kan man blöda lite mindre när man har missfall? Det är väl kanske som en mens men det forsar inte och är inte som de rikligaste dagarna. Jag har fått uppfattningen om att missfall innebär kraftig smärta och kraftig blödning. Detta sa även 1177 till mig.

    - Det är väl missfall, men kan livmodern bli helt tom så snabbt efter blödning börjat? Trots att jag inte tycker att jag blött ut så mycket klumpar?

    - Jag har valt att stanna hemma idag (jobbar på förskola). Dels för att jag blöder men också för stt det känns som om mitt hjärta ska brista. Hur länge stannar man hemma? Är det okej att stanna hemma vid missfall?

    - Hur länge blöder man?

    Är livrädd för utomkveds nu när de vill utreda det.

    Tack för svar. ????

  • Svar på tråden Livmodern var tom (v7+0)! :( (frågor)
  • LFF

    Mitt första missfall började jag störtblöda. Åkte in till gynakuten som gjorde VUL (trodde jag var i v12, troligen hade liten dött v9) och fick först frågan om jag de facto varit gravid då man inte såg några som helst spår av det i livmodern. När provsvaret på hCg-provet kom så visade det ett väldigt högt värde vilket gjorde att man då började misstänka både utomkveds och druvbörd (man såg en skugga på ultraljudet som visade sig vara ett myom). 

    Jag blödde väl ungefär lika länge som en vanlig mens. Fick gå och ta blodprover var och varannan dag kändes det som i 2-3v för att se att hCg gick ner till noll igen. 

    Det som troligen skett är som för mig, din kropp har rensat bra på egen hand. Beklagar förlusten av din graviditet. 

Svar på tråden Livmodern var tom (v7+0)! :( (frågor)