• Anonym (Int)

    Har du/ni lån och avbetalningar?

    Jag och min man är ?vanliga Svenssons?. Vi har vanliga jobb, med en medel lön. Vi har villa med lån på som vi renoverar efter bästa möjlighet och gör det mesta själv. Vi har en hyfsat ny bil men ingen sprillans ny. Vi har lån under en miljon tillsammans. Vi amorterar inte som tokar utan helt normalt.

    Vi har tre barn ihop.

    Varje dag träffar jag på personer/familjer med samma förutsättningar som vi. Som verkar ha råd till allt.

    Dom har sprillans ny bil, dom tar in hantverkare för att renovera hemma, i hus dom köpt för miljoner. känner folk som har bytt till nytt kök för att 3 år senare vara less och byta ut luckor, kakel och bänkskivor.

    Dom har bara märkeskläder på sig själva och barnen. En tjej jag känner har 7 olika nya jackor från haglöfs, peak, houndini osv. En annan tjej har alla Nike skor man kan tänkas ha och alltid nya kläder, smink, allt det senaste.

    Barnen har Rey ban solglasögon, bara peak och adidas tröjor och alltid senaste nytt.

    Folk har set med utomhuskläder för varje aktivitet. Dyra kläder.

    Heminredningsprylar byts ut hela tiden. Bara sängkläder för 1000:-/set.

    Man köper ny soffa, ny matplats, nya sängar för tio tusentals kronor och tv med stora hemmabiosystem. Man har senaste iPhone, med alltid nytt frächt modernt fodral (ja, kanske en strunt summa men ändå!) och verkar ha obegränsat med pengar. Jag har gamla skor, billigt smink, mina vardagskläder hade behövt en uppdatering och min några år gamla iPhone ligger i ett gammalt sliter fodral. Och jag överdriver inte! Jag har inte råd!

    Nyfödda bebisar har bara märkeskläder, man har dyraste senaste vagnen med åkpåsar för tusentals kronor.

    JAG FATTAR DET INTE!

    Mina barn får ärva varandra, har kläder från hm och Lindex. Ytterkläder brukar vi lägga lite mera pengar på och på sin höjd köpa Reima. Vi går på knäna jämt. Barnbidraget räddar oss varje månad. Jag har inte råd att köpa saker ens som jag verkligen behöver. Inte ens kläder till mig själv.

    Jag har en haglöfs jacka som jag nu haft två år som jag köpte för pengar jag fått i födelsedagspresent. Hade behövt ett par skalbyxor men det finns inte pengar.

    Mina vardags skor är slitna och gick just sönder men det får vänta, ungarna behöver stövlar och det måste prioriteras. Och jag är inte snål, önskar verkligen att jag hade haft råd. Har inget behov av att tok konsumera och ha tusen skor och jackor och dyra märkeskläder till barnen, men hade varit roligt att iaf ha råd med det man verkligen behöver.

    Hur kan vanligt folk med vanliga jobb och löner ha råd att leva som dom gör? Dessa jag beskrivit ovan jobbar på vanliga jobb och är inte födda med några guldbyxor. Jag har inte ens råd till det vi verkligen behöver.

    Min man är övertygad om att dessa människor är belånade upp över öronen? Är det verkligen så? Har alla lån och avbetalningar på kläder och prylar idag? Och det är så många människor som verkar ha denna standard.

    Finns det någon här som har och vill berätta hur mycket och hur det fungerar?

    Vi har inga lån och avbetalningar på mer än hus, bil och lite inbakat renoveringslån i huslånet. Inget på klarna eller liknande.

    Berätta! För i mitt huvud går detta inte ihop.

  • Svar på tråden Har du/ni lån och avbetalningar?
  • brallison

    Jag tror som din man - de är i kö för att komma till Lyxfällan. Vi är också en vanlig familj med normal inkomst, bor i en lägenhet, har bolån på den på 1,3 mil och ammoterar hela tiden. Ska strax byta bil till en nyare (2-3 år gammal). Och bara ett barn. Vi knappt har några märkeskläder (nu iofs gillar vi inte det öht - känner oftast att de är absolut inte värda pengarna man betalar för dem, men skulle ha råd att köpa några).

  • Anonym (H)

    Vad menar du med en "vanlig lön"?

    Har ni meddellöner på heltid får ni ut runt 52.000 kr netto  plus barnbidrag. Med lån under miljonen förstår jag inte hur du inte kan köpa några kläder till dig själv?

    Det finns flera faktorer som styr hur mycket man har att konsumera för. Hur högt belånad man är, tillskott från föräldrar, kapitalinkomster, arv m.m. Det finns liksom ingen anledning att grotta i andras förehavanden för hela sanningen kommer aldrig fram. Det man kan styra är sig själv. Om du med "vanlig" lön menar medellön, låter det som ert hushåll läcker alternativt ni är för ambitösa med något, t ex renovering, amorterint etc.

  • Anonym (Int)

    Då kanske vi ligger under medel då. Men dessa människor kan inte tjäna mer eftersom dom har i princip samma jobb och förutsättningar.

    Vi lever inte ?fattigt? om man får säga så. Vi köper inte bara Ica basic eller liknande. Vi köper mat, äter ute någongång. Vi har som sagt bil och villa. Barnen har hela och rena kläder. Men väldigt få märkesplagg. Vi fakta är att vi alltid lever på barnbidraget. Och jag vet vart våra pengar går, vi renoverar lite och går på badhuset och bio någongång ibland osv. Förstår du?! Men vi har inte råd att leva så som många jag känner gör. Och visst renoverar vi, vi gör jobbet själv och folk har råd att renovera om och om och om igen. MED hantverkare. + att dom handlar dyra märkeskläder och prylar SAMTIDIGT. Jag undrar hur det går ihop för folk.

    Vi får verkligen PRIORITERA för att ha råd. Det verkar många andra inte behöva.

  • Anonym (Int)

    Och jag grottar inte och tror att jag ska få veta hela sanningen, jag är fundersam och väldigt förundrad hur det kan vara så här.

  • Kjell2
    Anonym (Int) skrev 2019-04-08 12:19:42 följande:

    Och jag grottar inte och tror att jag ska få veta hela sanningen, jag är fundersam och väldigt förundrad hur det kan vara så här.


    En del drar säkert runt det med lån men om man t ex ärvt eller gjort bra faststighetsaffärer och sitter obelånad med lite kapital som ger avkastning kan det bli många tusenlappar netto per månad extra.

    Andra utgiftposter som gör skillnad i långa loppet; alkohol, tobak, junkfood, dyra fritidsintressen.


  • Kjell2

    Samma sak om båda tjänar netto +1000 kr. Det ger 2000 kr till per månad eller 24 000 kr på ett år.

  • Anonym (H)
    Kjell2 skrev 2019-04-08 12:34:12 följande:
    En del drar säkert runt det med lån men om man t ex ärvt eller gjort bra faststighetsaffärer och sitter obelånad med lite kapital som ger avkastning kan det bli många tusenlappar netto per månad extra.

    Andra utgiftposter som gör skillnad i långa loppet; alkohol, tobak, junkfood, dyra fritidsintressen.
    Håller med. Jag tror inte du grottar TS kan man kan reflektera och fundera. Jag kan få liknande funderingar ibland men släpper dem snabbt då hela sanningen inte går att få fram.

    En bra fastighetsaffär eller ett förskott på arv från föräldrar/far-morföräldrar som har förmögenheter gör ofta större skillnader än rent lönearbete. Dels kapitalet i sig men även avkastningen.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Int) skrev 2019-04-08 12:19:42 följande:

    Och jag grottar inte och tror att jag ska få veta hela sanningen, jag är fundersam och väldigt förundrad hur det kan vara så här.


    Vi har normala jobb med ok lön. Två vuxna, två barn. Får in ca 65 tillsammans i lön och bb. Stor gård, mkt mark, rätt många hästar, dyra hobbys, ny suv, märkes kläder /väskor ibland, lediga massor osv. Vi äter ekologiskt och bra mat. Har ca en halv miljon i huslån och amorterar fort. Inga andra lån.

    Jag hoppas verkligen inte att folk tror att vi är på väg mot lyxfällan. Det vore trist om det finns någon som sitter och pratar ner vår ekonomi :( Vi har råd eftersom att vi är bra på vår ekonomi. Vi sparade innan vi fick barnen och vi är duktiga på att investera pengar så dom växer.
  • mammatill6

    [quote=79554234][quote-nick]Anonym (Nej) skrev 2019-04-08 12:49:43 följande:[/quote-nick]Vi har normala jobb med ok lön. Två vuxna, två barn. Får in ca 65 tillsammans i lön och bb. Stor gård, mkt mark, rätt många hästar, dyra hobbys, ny suv, märkes kläder /väskor ibland, lediga massor osv. Vi äter ekologiskt och bra mat. Har ca en halv miljon i huslån och amorterar fort. Inga andra lån.

    Jag hoppas verkligen inte att folk tror att vi är på väg mot lyxfälålan. Det vore trist om det finns någon som sitter och pratar ner vår ekonomi :( Vi har råd eftersom att vi är bra på vår ekonomi. Vi sparade innan vi fick barnen och vi är duktiga på att investera pengar så dom växer.

    fast nu är ju inte er situation helt jämförbar. Får man som ni in 65000 har ni ju betydligt mer än normal svenssonlön. Om ni inte har en väldans massa barn förstås.

  • Anonym (Ebba)

    Låter som att de möjligtvis lever för mer än vad de har råd med men inte nödvändigtvis. Låter som att ni har prioriterat konstigt. Hur kan ni ens behöva barnbidraget med två medellöner?   Ni måste ha många dyra löpande kostnader som ni borde kunna göra er av med. kolla över Elavtal, mobilabonnemang, kostnader kring boendet och liknande. Med två medellöner borde ni kunna spara massa pengar (eller använda dem likt era vänner). Se över era utgifter, är mitt tips.

Svar på tråden Har du/ni lån och avbetalningar?