• achtungx

    Frågor om uppsägning

    Hej!
    Jag är anställd på förskola som verksamhetsstöd/barnskötare med följande detaljer:
    Allmän visstidsanställning bestämd tid från januari dock längst 6 månader.
    Anställningsvillkor regleras av lag, allmänna bestämmelser gällande pensionsavtal och övriga gällande kollektivavtal.
    Jag har sedan starten i januari haft mycket hög frånvaro pga sjukdom. Jag hade då ett samtal (i februari om jag minns rätt) med min arbetsplantsansvarig där jag förklade orsaken och att jag förstod att jag måste minska på sjukdagarna. 
    Jag var i mars frånvarande i 8 arbetsdagar och fick då krav på läkarintyg, som jag lämnade in.
    Idag när jag loggade in på mina sidor stod det under min anställning "avslutad."
    Jag blev självklart riktigt rädd och förväntar mig nu imorgon ett samtal där jag blir uppsagd pga min höga frånvaro. Finns det något jag kan göra för att de ska ändra sig? Borde jag inte fått ett samtal där min chef rätt ut sagt att jag kommer bli uppsagd om min frånvaro fortsätter, eller får jag bara skylla mig själv?
    Jag älskar verkligen mitt jobb och har kämpat hårt för att få bukt med hälsan så jag kan fortsätta, därför är jag nu riktigt orolig. Det är här min första längre anställning så jag erkänner att jag har väldigt dålig koll på mina rättigheter, om jag ens har några större vid en sådan här anställning.
    Jag är inte medlem i facket, borde jag bli det nu direkt?
    Väldigt tacksam för svar.
  • Svar på tråden Frågor om uppsägning
  • Selmans

    Nu har du säkert redan fått svar om du var på jobbet idag. Hur gick det?

    Annars har jag tyvärr inte så mycket råd att ge. Din anställning är uppsägbar, vad det verkar. Står något i avtalet om hur lång uppsägningstiden är?

    Beklagar att det inte blev som du hoppades. Kanske kan höra dig för efter bra referenser och när hälsan är bättre kan du ge dig ut i arbetslivet igen, med en lite lättare start tack vare din erfarenhet.

  • Chattisen

    Självklart kan du inte bara bli uppsagt pga din frånvaro, arbetsgivaren är skyldig att följa upp din frånvara med tex samtal, anpassning och i värsta fall rehab. Är du dessutom visstidsanställd så gäller inte samma regler som vid Tim anställning där du i princip kan avsluta en anställning från en dag till en annan. Vad som gäller på din arbetsplats är reglerat i erat kollektiv avtal, jag gissar på en månads uppsägning i ditt fall, MEN det är ej giltigt underlag att du har hög sjukfrånvaro utan några som helst insatser från arbetsgivarens sida. Detta är arbetsgivarens skyldighet och du finner information om det under lagen för anställningsskydd.

    Ta kontakt med facket om du inte får rätsida på problemet.

Svar på tråden Frågor om uppsägning