• Waterloo93

    Långdistans för kärleken eller njuta av ungdomen?

    Jag och min pojkvän träffades när vi båda var 17 år och har varit ihop sedan dess, i 9 år nu. Vi är säkra på att vi älskar varandra, har bott ihop och vet att vi fungerar i vardagen med allt. Visst har vi våra olikheter, exempelvis inte så många gemensamma intressen. Jag är väldigt känslosam och temperamentsfull medan han inte är det. Men det har ändå funkat bra och vi har kunnat göra typiska paraktiviteter och även umgås i kompisgäng tillsammans.

    En period bestämde vi oss dock för att öppna upp vårt förhållande och dejta/ligga med andra, för att vi bara dejtat varandra liksom. Det var ömsesidigt när vi både öppnade och sedan stängde förhållandet - det var flera år sedan nu.

    I höstas fick han sitt drömjobb i andra änden av Sverige. Vi visste ändå att jag också skulle flytta förr eller senare pga min drömutbildning, och vi vill båda att vi ska kunna följa våra drömmar utan att vi står i vägen för varandra. Dessutom hade vi alltid bott ihop eller i samma stad, och om vi skulle vara ihop resten av livet kändes det nyttigt att vi fick testa på att bo själva åtminstone en period i livet.

    Problemet är att jag inte står ut. Första halvåret var okej, men nu ses vi bara en gång i månaden och det tar så på mig. Jag går runt konstant och tänker inte på honom, dumt nog, för jag saknar honom verkligen också - utan på närhet och sex. Det är som att jag går runt på nålar hela dagarna. Det känns som att jag är tonåring igen. Jag träffar kompisar, tränar, pluggar och kan njuta av ensamtid (inkl onani) , så jag klarar ändå att leva självständigt. Men att jag mår som jag mår och enbart har möjlighet till sex en gång i månaden gör att jag känner mig instängd.

    Och samtidigt har jag funderat på tankarna att ligga med andra. Min kille vill dock inte öppna upp förhållandet igen, han skulle må dåligt av det säger han. Han saknar mig men lider inte av bristen på närhet som jag gör, vilket gör det svårare såklart.

    Hade det varit det här halvåret, eller ett till, så hade det kunnat vara ok. Men vårt slutdatum ligger 2 1/2 år bort, det är ett helt nytt kapitel i mitt liv då jag flyttar och ska studera. Känner jag så här även efter sommaren så vet jag att jag kommer att behöva ändra på något. Jag vet ju att han är killen jag vill flytta ihop med igen, skaffa barn med och ha en vardag och ett liv tillsammans med, men är det värt det om 2 1/2 av mina ungdomsår blir lidande på grund av honom? Eller blev vi ihop för unga för att kunna veta vad vi ville, borde vi kanske testa att vara ifrån varandra helt och hållet?

    Så som jag ser det kan jag:
    1. Bita ihop och fortsätta att försöka hitta lösningar i vardagen.
    2. Komma fram till något med min kille där vi har ett öppet förhållande igen så att jag förhoppningsvis kan må bättre.
    3. Göra slut. Men hur blir det då om två år?
    4. Hoppas att det går över.

    Någon som har erfarenheter eller tips? Är tacksam för råd.

  • Svar på tråden Långdistans för kärleken eller njuta av ungdomen?
  • Meriall

    Jag förstod inte riktigt varför ni bor isär nu och 2,5 år framåt? Flyttar ni ihop då igen? Varför bor ni isär nu?

  • Waterloo93

    Vi bodde på samma ort tidigare. Han tog sin examen i fjol och fick ett doktoranderbjudande i Umeå. Masterprogrammet som jag vill studera finns bara i Lund. Så planen är att jag läser klart mitt masterprogram där och sedan flyttar upp till honom.

  • Waterloo93
    Meriall skrev 2019-04-08 22:06:05 följande:

    Jag förstod inte riktigt varför ni bor isär nu och 2,5 år framåt? Flyttar ni ihop då igen? Varför bor ni isär nu?


    Vi bodde på samma ort tidigare. Han tog sin examen i fjol och fick ett doktoranderbjudande i Umeå. Masterprogrammet som jag vill studera finns bara i Lund. Så planen är att jag läser klart mitt masterprogram där och sedan flyttar upp till honom.
  • Meriall
    Waterloo93 skrev 2019-04-08 22:20:05 följande:

    Vi bodde på samma ort tidigare. Han tog sin examen i fjol och fick ett doktoranderbjudande i Umeå. Masterprogrammet som jag vill studera finns bara i Lund. Så planen är att jag läser klart mitt masterprogram där och sedan flyttar upp till honom.


    Okej, vad är det för masterprogram? Kul att han doktorerar i Umeå, det gör ju jag med. Vad är det för huvudämne han har?

    Jag vet iaf en doktorand här i Umeå som bor i Uppsala och pendlar hit några dagar per termin. Kanske han inte behöver vara här 100%? Kanske inte du behöver vara där 100%? Föreläsningar etc går ju att läsa in och allt som inte är obligatoriskt. Som doktorand har man ju mkt självbestämmande över sin tid. Jag arbetar hemifrån typ hälften av tiden åtminstone pga mitt barn. De har varit mkt tillmötesgående. Kanske går att lösa så att ni är med varandra mkt mer än vad ni är nu? En gång i mån låter väldigt lite.
  • Waterloo93
    Meriall skrev 2019-04-09 15:46:16 följande:

    Okej, vad är det för masterprogram? Kul att han doktorerar i Umeå, det gör ju jag med. Vad är det för huvudämne han har?

    Jag vet iaf en doktorand här i Umeå som bor i Uppsala och pendlar hit några dagar per termin. Kanske han inte behöver vara här 100%? Kanske inte du behöver vara där 100%? Föreläsningar etc går ju att läsa in och allt som inte är obligatoriskt. Som doktorand har man ju mkt självbestämmande över sin tid. Jag arbetar hemifrån typ hälften av tiden åtminstone pga mitt barn. De har varit mkt tillmötesgående. Kanske går att lösa så att ni är med varandra mkt mer än vad ni är nu? En gång i mån låter väldigt lite.


    Autocorrect skrev Umeå men det är Luleå. Något med IT. Han har kontorstider 9-15 och kan flexa utöver det, annars behöver han ta ledigt. Om han blir föräldraledig så kan han ta tjänstledigt eller gå ner i tid, men det är inte aktuellt nu...

    Han åker ner till mig en helg i månaden, för att jag vill, han hade klarat sig med längre tid emellan. Men oftare än så vill han inte för det tar på honom att resa den sträckan och det tar på hans ekonomi. Jag har nog inte heller lust att åka upp bara för en helg, men har åkt upp längre, typ en vecka, när jag kunnat flexa med studierna. Då är han dock upptagen med sitt 8h-jobb och det blir inte så kul ändå...
  • Meriall

    Men vad gör han 9-15 varje dag? Låter konstigt. Nog borde han kunna arbeta hemifrån åtminstone om hans flickvän hälsar på en vecka. Är det IT borde det vara ännu enklare, bara ta hem jobbdatorn.

Svar på tråden Långdistans för kärleken eller njuta av ungdomen?