• Anonym (T)

    Nytt jobb, allt är bra förutom en person

    Jag är så glad över mitt nya jobb, kollegorna och cheferna är trevliga och uppgifterna intressanta. Fast idag insåg jag att en god vän till mitt ex jobbar på samma arbetsplats.

    Mitt ex är dömd för flera brott mot mig och andra kvinnor. Han har också haft besöksförbud mot mig och vårt gemensamma barn efter trakasserier och hot mot oss båda. Det pågår fortfarande en förundersökning om de senaste brotten.

    När jag lämnade honom efter att han hade slagit mig och hotat oss med kniv, ringde den här vännen och låtsades bry sig. Hon fick mig att tro att hon förstod mig och lovade att inte säga något till mitt ex. Kort därefter ringde han upp och var fullkomligt rasande för hon hade berättat allt.

    Jag har svårt att förlåta det och det gör fortfarande ont att se henne. Det var så manipulativt och ohederligt. Hon arbetar dessutom med utsatta barn och borde ha mer insikt i hur relationsvåld fungerar.

    Vi jobbar inte inom samma verksamhet men i samma byggnad och min chef verkat känna henne väl. Jag är så rädd för att exets vän ska berätta var jag jobbar för exet. Han gör allt för att förstöra mitt liv, det har varit omfattande trakasserier i olika sammanhang. Jag är också rädd för att hon ska "hämnas" som förra gången genom att försöka förstöra för mig eller prata skit.

    Då får jag kanske förklara för min nya chef men jag vill verkligen inte vara den där kvinnan med en massa problem. Jag vill bara ha ett normalt jobb och lite lugn och ro i tillvaron. Nu har jag den där förbannade gnagande oron i magen igen.

    Vad 17 ska jag göra? Jag tror inte att hon fattar att det är jag. Det är många år sedan vi hade kontakt och exet har dömts för grova brott sedan dess så kanske har hon ändrat uppfattning, men risken finns att hon känner igen mitt namn. Jag tänker försöka undvika henne så långt det går men jag vet inte än om våra verksamheter kommer att ha något samröre.

  • Svar på tråden Nytt jobb, allt är bra förutom en person
  • Anonym (***)

    Om hon inte vet, behöver du ju inte göra något. Ni jobbar ju inte ihop.

  • Anonym (T)
    Anonym (***) skrev 2019-04-08 19:36:34 följande:

    Om hon inte vet, behöver du ju inte göra något. Ni jobbar ju inte ihop.


    Nej exakt, jag hoppas ju att det är så men det finns en risk för samröre mellan våra verksamheter, (jag kan inte gå inte på detaljer och riskera att outa mig). Jag ska ställa lite allmänna frågor om det imorgon.

    Har jag tur så känner hon inte igen mig även om det blir något samröre och då är det ju ingen fara. Jag vet bara inte vad jag ska göra om hon förstår vem jag är.
  • Anonym (***)
    Anonym (T) skrev 2019-04-08 19:44:28 följande:
    Nej exakt, jag hoppas ju att det är så men det finns en risk för samröre mellan våra verksamheter, (jag kan inte gå inte på detaljer och riskera att outa mig). Jag ska ställa lite allmänna frågor om det imorgon.

    Har jag tur så känner hon inte igen mig även om det blir något samröre och då är det ju ingen fara. Jag vet bara inte vad jag ska göra om hon förstår vem jag är.
    Jag vet att det är svårt, men försök att inte tänka på det så länge hon inte vet vem du är. 

    Du behöver inte säga något alls. Hon har kanske fått sig en tankeställare själv, så inte säkert att hon tar upp det med dig.
  • Anonym (T)
    Anonym (***) skrev 2019-04-08 19:47:00 följande:

    Jag vet att det är svårt, men försök att inte tänka på det så länge hon inte vet vem du är. 

    Du behöver inte säga något alls. Hon har kanske fått sig en tankeställare själv, så inte säkert att hon tar upp det med dig.


    Sant, det är bara att jag har levt med den här terrorn i så många år att bara tanken gör mig rädd. Jag hoppas att hon har fattat vem han är, särskilt om hon känner till de brott han har begått sedan dess.

    Fast vissa vägrar tro något sådant om en vän. Hon har sett honom hoppa på och slå folk under middagar, han blir provocerad av ingenting och hamnar i konflikt med alla, så jag trodde att hon skulle förstå mig då men nej.

    Jag sprang på henne på en fest för många år sedan och hon kom fram och frågade om jag har ett barn som heter NN, när jag svarade ja hånlog hon och gick därifrån. Usch, men jag ska försöka att inte tänka på det för mycket.
Svar på tråden Nytt jobb, allt är bra förutom en person