• Äldre 8 Apr 20:51
    4040 visningar
    25 svar
    25
    4040

    Det här med att skicka med godispåsar..

    Vad tycker vi egentligen om det? När barnen kommer hem från kalas med godispåsar? Ja eller nej? Jag känner väl spontant att jag hellre skulle ge/få något annat än just godis? Vill man verkligen fortsätta socker-hetsa barnen EFTER kalaset med? Tänker att många uppskattar kanske att det tar slut när kalaset tar slut? Att kalasen just är en liten frizon.

    Hur känner ni?

  • Svar på tråden Det här med att skicka med godispåsar..
  • Äldre 8 Apr 21:01
    #1

    Fast det är ju inget som säger att barnen måste fortsätta äta sitt godis hemma.

    Jag har inga problem med hemtaget godis då mina barn visste att godiset inte äts just då utan sparades.

  • Äldre 8 Apr 21:06
    #2
    +5

    På ett kalas är det väl inget konstigt att få med sig en liten påse godis, fiskedammen är en klassiker som en avslutning på kalasen. Det är godiset i vardagen, den där läsken, saft var och varannan dag som är ohälsosamt för barnen. Hysteri kan rent av bli skadligt för barn, jag vet barn som blir som besatta av sötsaker bara pga att de aldrig fick lära sig vad som är lagom hemma.

  • Äldre 9 Apr 00:29
    #3

    Jag tror att det där har att göra med vad man har för regler hemma. Hemma hos oss äter vi godis på lördagar och vid kalas. När min 4-åring var på sitt första barnkalas för ett tag sedan - på en lördag - så åt han lite av godiset på kalaset och sedan gav han godispåsen till mig vid hemgång och bad mig att lägga den i min väska och spara resten till nästa lördag. Han fick godiset lördagen därpå. Besvikelsen blev att han trodde att han skulle få MER godis än det som var kvar i påsen (för det var ju kalasgodis och inte lördagsgodis). Vi gick till affären och köpte en klubba för fridens skull (det hör lite till lördagsritualen att köpa godis - men det var ju verkligen inget snack om ett kinderägg här, eftersom han hade en hel godispåse från kalaset.)


    Hade kalaset varit på en söndag så är jag säker på att han hade ätit lite av det under kalaset och sedan sparat resten till lördagen.


    Vi hade en period kring 3-årsåldern då det var MYCKET godistjat. Sedan körde vi strikt på lördagsgodis och den striktheten har blivit så pass strikt att han ibland glömmer bort att det är lördag och därmed glömmer bort godiset. (Nåja, i ett år gjorde han det - nu vid 4,5 år så har han själv efterfrågat en almanacka för att inte glömma bort lördagsgodiset så den håller han stenkoll på.)

  • Äldre 9 Apr 00:29
    #4

    Jag tror att det där har att göra med vad man har för regler hemma. Hemma hos oss äter vi godis på lördagar och vid kalas. När min 4-åring var på sitt första barnkalas för ett tag sedan - på en lördag - så åt han lite av godiset på kalaset och sedan gav han godispåsen till mig vid hemgång och bad mig att lägga den i min väska och spara resten till nästa lördag. Han fick godiset lördagen därpå. Besvikelsen blev att han trodde att han skulle få MER godis än det som var kvar i påsen (för det var ju kalasgodis och inte lördagsgodis). Vi gick till affären och köpte en klubba för fridens skull (det hör lite till lördagsritualen att köpa godis - men det var ju verkligen inget snack om ett kinderägg här, eftersom han hade en hel godispåse från kalaset.)


    Hade kalaset varit på en söndag så är jag säker på att han hade ätit lite av det under kalaset och sedan sparat resten till lördagen.


    Vi hade en period kring 3-årsåldern då det var MYCKET godistjat. Sedan körde vi strikt på lördagsgodis och den striktheten har blivit så pass strikt att han ibland glömmer bort att det är lördag och därmed glömmer bort godiset. (Nåja, i ett år gjorde han det - nu vid 4,5 år så har han själv efterfrågat en almanacka för att inte glömma bort lördagsgodiset så den håller han stenkoll på.)

  • Äldre 9 Apr 01:19
    #5
    +2

    Godispåse hör till vid kalas, det är just det som barnen ser fram emot mest av allt, skulle jag säga. Däremot behöver man ju inte ge dem så himla mycket. Aldrig var besvikelsen och missnöjet större hos mina ungar än vid kalaset då det låg en clementin eller en liten ask med kritor i godispåsen. Kalas är extravagant, att begränsa sockret kan man göra i vardagen istället, tycker jag.

  • Äldre 9 Apr 05:33
    #6

    Håller med dig. 

    Ser hellre en tatusering/klistermärken/en studsboll eller något i påsen, plus kanske någon klubba och en clementin. 

    Barnen också. Både de och jag ogillar gelegodisar och som barn fick jag alltid ge minst halva godispåsen till pappa eftersom jag inte tyckte om. Man gillar ju olika, så kör på vad som känns rätt för dig.

  • Äldre 9 Apr 05:48
    #7
    hammarhajen skrev 2019-04-09 05:33:14 följande:

    Håller med dig. 

    Ser hellre en tatusering/klistermärken/en studsboll eller något i påsen, plus kanske någon klubba och en clementin. 


    Clementiner är godis.
  • Äldre 9 Apr 07:46
    #8

    Hahaha en clementin och ett klistermärke.. växte du upp under ransoneringstiden? 

  • Äldre 9 Apr 08:00
    #9

    Beroende på ålder och intressen kan man ju lägga rätt mycket annat i påsen.

    Småblock "finpenna" såpbubblor minifigurer minigames pärlor ballonger pussel osv

    Finns ju kalasföretag som har storpack med "godispåseinnehåll" utan att det ska behöva vara ätbart.

    Finns det ett tema på kalaset typ dinosaurier kan det ligga dinosauriefigurer i påsen.

    Och

    Experiment/aktiviteter man kan göra med dessa figurer i häfte som föräldrarna får i hand när barnen hämtas typ dinoslajm, baka dinokakor, vulkan utbrott osv med ingredienser som finns hemma.

  • Äldre 9 Apr 08:40
    #10

    När jag var liten fick man alltid godispåse så länge den som firades hade fiskedamm vilket kanske skedde till 8 års åldern eller så (sen var det godisskål som gällde). Men jag kan inte minnas att påsen följde med hem, alltså måste det varit lagom mycket godis att äta upp under kalaset.

    Så varför inte ha lagom mycket godis istället?


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Det här med att skicka med godispåsar..