• Äldre 8 Apr 22:26
    156 visningar
    3 svar
    3
    156

    Era barns mat/sovscheman.

    - Barnets ålder?

    - Hur sover och äter dem?

    Jag börjar väl då ;) Nu är ju inte det klockat exakt men i stora drag ser de flesta dagar ut. Han är 8månader.

    07:00 Vaknar.

    08:30 Frukost.

    09:30 Vila med ersättning innan. 200ml

    12:00 Lunch.

    13:30 Vila med ersättning innan. 100ml

    16:00 Mellanmål.

    16:30 Vila

    18:00 Middag.

    19:00 Sova med ersättning innan. 200ml

    21:00 Vakentid/mys

    22:00 Sova. Kanske liten skvätt ersättning. 50ml

    Han vaknar ibland under natten och äter lite ersättning.

    Spontana åsikter, tankar kring detta? Tips?

  • Svar på tråden Era barns mat/sovscheman.
  • Äldre 9 Apr 00:19
    #1

    Det ser olika ut för olika barn. Men är ditt barn glad och pigg så är det ju bra rutiner för er.

    Med mina tvillingar som idag är 5 år har jag aldrig haft några problem med sömnen. Vid 8 månader så sov de två gånger på fm och två gånger på em. De vaknade vid 5 på morgonen och gjorde kväll vid 18. De sov hela nätterna men den ene vaknade för flaska vid 3 på natten fortfarande.

    Frukost vid 7, lunch 11, middag vid 15 , ersättning kl 19 o 23.

    Jag höll benhårt på tiderna för mat och sömnen var däremellan.

    Jag gjorde som så att jag följde pojkarnas behov av sömn. När den minskade så ändrade jag om i rutinerna så det hela tiden fungerade smidigt. Samma med flaska på natten. De slutade självmant att vakna och då fick de vara utan.

    Jag hade ingen stress att få bort nattmaten och tycker det ändå har varit väldigt smidigt trots att jag har tvillingar.

  • Mompre­neur
    Äldre 12 Apr 08:49
    #2

    Jag hade aldrig ngt schema. Mitt barn åt när h*n var hungrig, sov när h*n var trött och bajsade när h*n var bajsnödig.

    Go with the flow liksom.

  • Äldre 13 Apr 17:58
    #3
    Mompreneur skrev 2019-04-12 08:49:43 följande:

    Jag hade aldrig ngt schema. Mitt barn åt när h*n var hungrig, sov när h*n var trött och bajsade när h*n var bajsnödig.

    Go with the flow liksom.


    På samma sätt som vissa vuxna mår bra av rutiner gör ju vissa barn det. Barn i högre grad så go with the flow där är ju inte direkt alltid det bästa för barn. Även om det funkar men det är ju skillnad :)
Svar på tråden Era barns mat/sovscheman.