• Tue 9 Apr 2019 00:55
    1674 visningar
    10 svar
    10
    1674

    Ni som har haft barnkalas hemma, hur har ni gjort?

    Mitt barn fyller 5 år i juli. Han vill ha barnkalas med dagiskompisar. Tidigare år har vi haft barnkalas med barn ur släkten, men nu har han blivit bjuden på ett par barnkalas i år så det känns som att vi borde ha ett barnkalas för kompisarna på dagis. Hur hade ni gjort i den här situationen?


    Jag vill bjuda ca 7 barn. (de han leker med eller blivit bjuden på kalas till)


    - Ska man bjuda långt i förväg eftersom kalaset kommer att bli mitt i sommarsemestern?


    - Kan man bjuda in ett eller ett par barn ur släkten som är i samma ålder (de ses annars enbart vid högtider och kalas.) Eller blir det tokigt för ett ensamt barn att delta i ett kalas där alla andra känner varandra?


    - Jag bor med mitt barn i en tvårummare där ytterdörren vetter ut mot en mycket liten innergård (kanske sammanlagt 70-80 kvadratmeter men en stor del av gården upptas av planteringar. med en gång emellan. Där finns inga lekredskap. Det är ganska trångt men det finns ett bord med bänkar till där man nog kan klämma ihop 7-8 barn om de sitter trångt. Det är inte jättemycket yta att springa runt på, men det finns en liiiten gräsplätt på kanske 3 kvadratmeter.


    Jag tänker att man kan ta ut lekredskap utomhus och skulle fantasin knipa hos barnen så kan ytterdörren vara öppen så att de kan gå in i lägenheten. 


    Hur funkar det med kalas nu för tiden? När jag var barn så var det lekar som fiskdamm och sätta knorren på grisen och skattjakt och så där.


    De kalas min son har varit på hittills har varit på lekland och på snabbmatsrestauranger, där aktiviteterna har varit styrda av någon annan. Ska man styra upp aktiviteterna helt och hållet eller ska man låta dem leka fritt? Hur gör man med de vuxna? 


     


     


     

  • Svar på tråden Ni som har haft barnkalas hemma, hur har ni gjort?
  • Anonym (...)
    Tue 9 Apr 2019 01:10
    #1

    När de är 5 år funkar fiskdamm fint, senare är skattjakt roligt. Ta ca 2 timmar till kalaset, korv med bröd och glasstårta (Big pack uppochner funkar utmärkt, ös på med strössel, bär, ljus etc). Här hos oss leker kidsen ofta ?snurra flaskan?, den som flaskan pekar på överlämnar sitt paket, som öppnas och sedan snurrar man flaskan igen. Ha en lek till i bakfickan om det behövs, men de gillar ju mest att springa runt i den åldern.

  • Tue 9 Apr 2019 01:25
    #2
    Anonym (...) skrev 2019-04-09 01:10:30 följande:

    När de är 5 år funkar fiskdamm fint, senare är skattjakt roligt. Ta ca 2 timmar till kalaset, korv med bröd och glasstårta (Big pack uppochner funkar utmärkt, ös på med strössel, bär, ljus etc). Här hos oss leker kidsen ofta ?snurra flaskan?, den som flaskan pekar på överlämnar sitt paket, som öppnas och sedan snurrar man flaskan igen. Ha en lek till i bakfickan om det behövs, men de gillar ju mest att springa runt i den åldern.


    Tack för superbra tips! Snurra flaskan lekte jag själv som barn, men det hade jag helt glömt bort! Det behöver ju inte bli så jobbigt. Jag är lite skräckslagen inför det här (det är därför jag frågar långt innan). Dina tips gjorde mig genast lugnare. Tack än en gång!
  • Anonym (...)
    Tue 9 Apr 2019 01:47
    #3

    Körde själv detta koncept på yngsta dotterns 7-årskalas nyligen (med skattjakt), och särskilt glasstårtan var succé. Gjorde en med chokladsås på och en med strössel. Barn har inte så höga krav som folk tror, oftast är kalas i hemmiljö mycket mysigare. Har även haft kalas på lekland en gång och det var det stressigaste jag varit med om, dottern hann inte ens öppna paketen innan man skulle vara ute ur rummet. Det finns många bra tips på nätet. Det kommer att gå jättebra!

  • Tue 9 Apr 2019 01:52
    #4

    Beundrar din motivation att vilja ha 8 femåringar i en tvåa, speciellt om det är pojkar. Det kan bli livat. Och jag kan se en del nertrampade planteringar, men det kanske inte gor så mycket...?

  • Tue 9 Apr 2019 04:02
    #5

    Vid 5 årsåldern hade vi 1.5-2 h kalas.

    De kommer och kikar runt i barnets rum tills alla kommit.

    Den här vi ätit korv med bröd/ hamburgare med bröd.

    Snurrat flaska för att öppna paket,

    Dansstopp, kims lek, hunden och benet ( se till att alla får vara hund), fri lek.

    Fika: glass/tårta

    Fiskdamm som avslutning.

  • Tue 9 Apr 2019 09:01
    #6

    Femåringar behöver knappt lekar, de tycker det är jättekul att bara få testa kompisens leksaker osv.

    Ett tips är att ta fikat rätt tidigt, då hinner de titta på varandra och bli trygga i miljön.

    Nej, du kan inte skicka ut inbjudningar till kalas mer än några veckor i förväg. Men vi har ofta gjort så att vi kollar av om viktigaste kompisen/kompisarna kan det tänkta datumet innan vi bjuder in. Men ha inte kalaset mitt i sommaren om du tror många är borta då.

    7 barn räcker väldigt väl så av den anledningen behöver ni ju inte bjuda in släktens barn. Men vill ni bjuda dem så prata med föräldrarna och stäm av om barnet vill komma. Men återigen, då är fika tidigt bra så de har lättare at komma igång med lek.

    Ha lite lekgrejor i bakfickan om deras lek tryter. Typ såpbubblor, ballonger osv kan ju vara bra grejor ute.

  • Tue 9 Apr 2019 09:02
    #7

    Tänk också på att du kommer få ett par föräldrar som vill stanna när barnen är så pass små. Så var förberedd på det och gör en kanna kaffe.

  • Tue 9 Apr 2019 09:13
    #8

    Vi har aldrig haft några uppstyrda lekar förutom fiskdammen eller skattjakten. De har roat sig ändå.

    Min yngsta fyller år i Juli och hon får bjuda ungefär dubbelt så många som hon vill ha för det är närmast 50 % avhopp där mitt i semestern. Vi är mycket ute men då bor vi i hus så vi har det såklart lättare än dig men om du har en park nära kanske ni kan gå dit? 

    Vi har blandat klasskompisar och andra kompisar. Funkar oftast bra. Man kan få övervaka bara så att de som inte är med i gänget kommer med i lekarna.

  • Thu 11 Apr 2019 00:10
    #9

    Jag skulle nog valt att ha kalaset i en lekpark eller så om ni är rädda om planteringarna. Informera i inbjudan om "kläder efter väder".

    Vi har lite dålig erfarenhet av att vår äldsta varit på en del kalas där alla andra känt varandra och det har slutat i tårar några gånger. Tyvärr.

    Kalas mitt i sommaren är struligt, om möjligt skulle jag lägga det i augusti.

    Vi har inte haft så mycket organiserade lekar på våra 5årskalas men det skadar inte att ha några i bakfickan.

  • Tue 16 Apr 2019 15:28
    #10

    Min son fyller mitt i vintern så vi måste vara "hemma" och inomhus. Vi har haft 4- 5 och 6-årskalas för honom. Han har fått bjuda 3-4 kompisar och sedan har det varit fri lek, fika och fiskdamm.

    Samma upplägg har vi kört för storasyster, men hon fyller i juni och vi har då varit utomhus på vår gård så hon har kunnat bjuda fler kompisar- 6-7 st.

    Jag avskyr barnkalas och har ingen ambition att skapa storslagna events om det inte behövs. De leker och har kul tillsammans ändå, är min erfarenhet Glad

Svar på tråden Ni som har haft barnkalas hemma, hur har ni gjort?