• Tue 9 Apr 2019 09:31
    315 visningar
    11 svar
    11
    315

    Skola och utveckling

    Hej är mamma till en underbar pojk på snart 7 år som har lite svårt med sitt språk han pratar nämligen både svenska och engelska och skolan kan inte acceptera detta. Läraren går bakom ryggen på osss och gör anmälningar till socialen pga hans språk utan att ta tag i oss och diskutera tycker detta är helt otroligt vill gärna komma i kontakt med andra föräldrar som haft nått liknande Ang skola.

  • Svar på tråden Skola och utveckling
  • Tue 9 Apr 2019 12:31
    #1
    +2

    Ingen erfarenhet av detta men det låter lite off att anmäla er till någon instnans bara för barnet blandar två språk.

    Speciellt inte nu när politiken ser ut som den är med alla nya elever från andra länder.

    Det måste vara något mer i anmälningen än ni vet om.

    Ta ett snack med läraren och fungerar inte det blanda in rektorn och kräv svar.

  • Tue 9 Apr 2019 13:29
    #2
    +2

    Hur svårt har han med språket (språken)? Ligger han lite efter, som många tvåspråkiga barn gör utan att det är det minsta att oroa sig för, eller är det en annan typ av språkstörning? Är den ordentligt utredd?
    Det vore väldigt märkvärdigt om en lärare som bara var orolig för språket skulle anmäla till soc för det. Det finns långt bättre instanser som kan utreda det med logopeder och annat. Och är det bara därför så vet jag inte vad soc skulle göra för er.

  • Thu 11 Apr 2019 11:29
    #3
    +2

    Det låter helt osannolikt att skolan skulle göra en orosanmälan på grund av tvåspråkighet. Det är så otroligt många barn idag i Sverige som talar mer än ett språk, att det helt enkelt inte kan vara anledningen.

    Min son talar svenska och engelska och tvärtemot vad många tror, så visar modern forskning att tvåspråkighet inte alls hämmar språkutvecklingen på något av språken. Snarare tvärtom. Det är en vanlig missuppfattning. 

    Vad mer har läraren tagit upp i sin orosanmälan?

  • Kodia
    Fri 12 Apr 2019 20:27
    #4
    +2

    Jag tycker att det låter jättekonstigt! Det borde ligga något annat bakom. Exakt vad står det i anmälan? 
    Blandar han språken huller om buller? Eller vägrar prata svenska? Eller är hans svenska väldigt svag? Jag är lärare i år 1, och har många elever som är tvåspråkiga. De blandar aldrig språken. En del har dåligt ordförråd osv, dock, men inget vi skulle göra någon orosanmälan för.
    Berätta gärna mer om honom, hans svårigheter och anmälan, så kanske jag kan svara utifrån ett skol-/lärarperspektiv.

  • Thu 25 Apr 2019 16:54
    #5

    Hej. Min son han pratar nu ska jag vara ärlig han pratar riktigt bra engelska som han har lärt sig från nätet spelar spel med andra barn från olika länder och han tycker om engelska språket. Vi har fått hjälp av talpedagog men ändå fick vi en anmälan till Ang hans språk han pratar både engelska och svenska jätte bra men har lite svårighet att säga korrekt tex vad gör du när du har en tov i håret trasslar ut halsbandet i stället för borste e lite sånna småsaker han inte riktigt har koll men det kommer han ju lära sig ju äldre han blir och språket han kommer snart fatta att det är svenska som gäller när han börjar läsa mm det är som några säger här det är något annat vi har kontaktat soc och dom tycker detta är jätte märkligt att läraren trycker så på språket och tror det är något annat bakom och därför ska dom göra en utredning vad detta handlar om vad kan soc och jag som förälder göra ner än prata svenska jag har 2 barn till som är tonåringar nä dom tror la vi missköter honom blir så jäkla trött på sånt här vad ska man göra.

  • Thu 25 Apr 2019 17:03
    #6

    Han blandar engelska och svenska men blir korrekt mening dra in titta the rabbit är där borta typ men jag tror att detta är något annat i görningen dom tror säkert att vi missköter vårat barn seriöst har aldrig ens skällt på detta barn han är den snällaste och goaste pojk som finns hon reagerade lite på att han hade vax i öronen seriöst denna lärare är inte Ok!!!! Okunnig och vet inget om barn 28 år hade det varit en äldre lärare så hade dom fattat se vi är så blandade i Sverige med massa språk

  • Thu 25 Apr 2019 17:28
    #7
    +2
    mollis 76 skrev 2019-04-25 16:54:15 följande:

    Hej. Min son han pratar nu ska jag vara ärlig han pratar riktigt bra engelska som han har lärt sig från nätet spelar spel med andra barn från olika länder och han tycker om engelska språket. Vi har fått hjälp av talpedagog men ändå fick vi en anmälan till Ang hans språk han pratar både engelska och svenska jätte bra men har lite svårighet att säga korrekt tex vad gör du när du har en tov i håret trasslar ut halsbandet i stället för borste e lite sånna småsaker han inte riktigt har koll men det kommer han ju lära sig ju äldre han blir och språket han kommer snart fatta att det är svenska som gäller när han börjar läsa mm det är som några säger här det är något annat vi har kontaktat soc och dom tycker detta är jätte märkligt att läraren trycker så på språket och tror det är något annat bakom och därför ska dom göra en utredning vad detta handlar om vad kan soc och jag som förälder göra ner än prata svenska jag har 2 barn till som är tonåringar nä dom tror la vi missköter honom blir så jäkla trött på sånt här vad ska man göra.


    Nu gissar jag att svenska inte är ditt modersmål, men när jag läser dina inlägg så verkar du själv ha problem med språket (använder sällan punkter, komma, osv, felstavade ord, särskrivningar, mm). Kan det vara så att pojken har betydligt sämre språkliga kunskaper än du själv ser/kan bedöma?
  • Thu 25 Apr 2019 17:30
    #8
    +2

    Men alltså... jag fattar ju knappt vad du skriver... kan det vara så att en anmälan är gjord pga att du inte själv kan ta in och förstå att pojken ligger långt efter de jämnåriga i klassen?

  • Fri 26 Apr 2019 07:33
    #9

    Ursäkta men jag är helsvensk med dyslexi och jag vet jag skriver som en kråka men det påverkar ju inte mitt barn seriöst

  • Fri 26 Apr 2019 07:38
    #10

    Och du han ligger inte efter han e mer mognare än vad dom andra barna i klassen är sen har vi add och adhd i familjen min pojke är jätte begåvad på vissa saker som jag aldrig sett hos andra barn och det är att han lär sig saker snabbt som tex att han kan hela människokroppen tex vet vad alla organ heter både på engelska och svenska när han var 4 år kunde han räkna på engelska utan ett ända fel. Och jag har haft möte med soc mm och dom tycker detta är jätte konstigt själva. Men har bett att få göra en utredning på mitt barn tror han har någon form av autism

  • Fri 26 Apr 2019 07:44
    #11

    Bara för att jag skriver som en kråka betyder ju inte att jag pratar dålig svenska med mitt barn har svårt med stavning mm vad har det med mitt barn och göra liksom.

Svar på tråden Skola och utveckling