• czekolada18

    Vad ska jag göra?

    Jag vill be om ursäkt i förhand för hur rörigt denna text kommer bli, jag skriver detta nämligen när jag gråter och är helt förstörd.

    Jag tror att jag har blivit manipulerad och psykiskt misshandlad i flera år av min mamma. Jag är sjutton år gammal och har äntligen börjat kunna se de ohälsosamma reaktionerna och konstiga beteenden min mamma har till olika saker.

    För ungefär 20 minuter sen, hamnade vi två i bråk. Det är en av de största vi har haft på länge och jag grät som en jävla idiot. Jag gråter fortfarande, tårarna bara rinner, mitt ansikte är svullet, jag har röda utslag och jag vet inte om jag är på väg att få en panikattack eller liknande.

    Hon skrek i bråket att hon skulle slå ut alla mina tänder, tog alla mina kläder, kallade mig fitta, sade att jag skulle sticka ut ur huset och aldrig mer komma tillbaka. Det här är inte första gången hon kallar mig dessa saker. En annan gång har hon slagit till mig så hårt i ansiktet att allting skakade runt mig, hon sagt att hon önskade att jag aldrig hade föddes, hon vrider och vänder på mina ord, får mig att se ut som skurken och den som alltid gör fel.

    Hon kontrollerar mig ständigt. Hur jag ska klä mig, vad jag ska göra på min fritid, vilka jag hänger med och hur ska jag få leva mitt liv helt enkelt. Jag orkar inte mer. Jag orkar inte ha det så här.

    Vem är hon ens? Är hon min mamma? Jag vet aldrig vart jag har henne.

    Ibland är hon världens bästa mamma. Kärleksfull, omtänksam, rolig och ger mig massor med kyssar och kramar. Hon stöttar mig, ger komplimanger eller tröstar mig. Hon är en ängel ibland men också svartaste svart.

    Någonting fel är det med henne. Det vet jag, någon slags diagnos för hennes reaktioner till småsaker är inte sunda. Jag vet inte om hennes temperament har något att göra med hennes instabila barndom (hennes pappa var alkoholist, hon växte upp i kommunism, hennes bröder var mentalt instabila) eller om hon helt enkelt är psykiskt sjuk.

    Min pappa är en jävla ryggradslös man. Han är så passiv och mjuk - gör allting mamma ber honom. Han vågar aldrig säga emot och bara tar alla hemska ord mamma kallar honom i bråk.

    Imbecill, oduglig, idiot, korkad, patetisk, värdelös...han bara tar det och nästa dag är det som ingenting har hänt.

    Jag vet att om jag går till mamma nu och försöker prata, kommer det sluta med att jag måste be om ursäkt och tigga om förlåtelse - jag är den som måste erkänna att jag är otacksam, dum i huvudet eller en dålig dotter.

    Aldrig är det hon som har fel. Aldrig är det hon som beter sig onormalt. Aldrig är det hon som måste be om ursäkt. Aldrig. Aldrig. Aldrig.

    Jag har kommit till en punkt i mitt liv då jag inte orkar mer. Jag orkar inte bli behandlad såhär längre. Jag vill bara leva mitt liv hur jag vill utan att bli hotad, slagen eller verbalt misshandlad.

    Kan någon snälla hjälpa mig i detta? Vad är det med min mamma och vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • czekolada18

    Jag tror hon blir så upprörd för att jag fördöker bryta mig fri. Jag försöker vara mig själv, hitta min egen stil, personlighet och syn på världen. Hon avskyr det. Hon avskyr att se mig självständig och hon försöker förminska mig. Bestämma min hårfrisyr, min klädstil, mina fritidsintressen, mitt umgänge och även vilken skola jag går i.

    Jag orkar inte gå till skolan längre och hålla upp den här fasaden för folk. Orkar inte vara den duktiga eleven eller roliga kompisen. Det känns så framtvingat, fejkat och ansträngt.

  • Chattisen

    Det låter väldigt osunt, ibland är det bäst att bryta, när familj bryter ner istället för att bygga upp.

    Då tycker jag att man med gott samvete kan ta avstånd från det destruktiva och se till sitt egna välbefinnande. Vissa personer växer upp och skapar sin egen identitet, man är helt enkelt inte lik sina föräldrar till sätt och värderingar.

    I sunda miljöer blir man såklart ändå inkluderad, i andra familjer får man inte sticka ut, det accepteras helt enkelt inte och det kanske tom ses som ett hot mot andan som råder. Hur som helst, var inte rädd för att gå din väg, du har så klart rätt att må bra.

  • lengon

    Det låter väldigt allvarligt. Jag föreslår att du ringer till socialtjänsten och berättar för dem hur du mår och hur det är hemma, vad som händer med din mamma. Socialtjänsten är till för att hjälpa till när det är tufft hemma och om man är minderårig, vilket jag uppfattar att du är.


    Socialtjänsten kan sedan hjälpa dig vidare till de instanser du behöver få stöd ifrån, t.ex. psykolog/BUP etc.


    Oavsett vad du känner inför att ringa soc så är det väldigt viktigt att du iaf pratar med någon vuxen som du har förtroende för. Utanför familjen. Kanske en kurator eller lärare? Så kan de också hjälpa dig vidare.


    Kram! Var rädd om dig! Du är värd så mycket mer än att behöva leva i detta! <3

Svar på tråden Vad ska jag göra?