• Anonym (Kaffedraken)

    Minskad hårväxt av p-piller?

    Det här är väl kanske en lite konstig grej och kan låta som en dum fråga men kan hormonella preventivmedel minska kroppsbehåringen?

    Har alltid haft vad jag tror är lite mer kroppsbehåring än genomsnittet (fick som barn kommentarer från jämnåriga om att jag hade håriga armar till och med) och det har alltid varit något som känts jobbigt eftersom jag personligen avskyr kroppsbehåring.

    Om jag rakat benen på morgonen har de varit stubbiga framåt kvällen, det kändes som att jag aldrig kunde få vara helt slät och om jag fick till det varade det bara i några timmar.

    Att raka varannan eller rentav var tredje dag var aldrig ett alternativ, ville jag vara hårfri var det varje dag som gällde. Ofta orkade jag inte och valde kläder som täckte stubben.

    Men nu har jag sedan ca augusti förra året börjat använda p-piller och förutom att de har hjälpt med mensen, som nu ÄNTLIGEN är regelbunden och jag blöder inte floder i drygt en vecka, så har jag nyligen börjat känna att min hårväxt verkar ha förändrats?

    Har ingen aning om ifall hormonella preventivmedel kan ha denna effekt men det är den enda förklaringen jag kan hitta. Nu om jag rakar benen på morgonen är de i princip lika släta även nästa dag! Kan inte fatta hur detta hänt men det känns fantastiskt.

    Jag vet ju att p-piller ibland används för att lindra saker som typ PCOS, jag har aldrig diagnosticerats med det men tänker att jag kanske kan få en liknande effekt som de med PCOS som använder hormonella preventivmedel för att korrigera obalansen?

    Är detta helt i mitt huvud eller kan det ligga något i det?

  • Svar på tråden Minskad hårväxt av p-piller?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vet inte men antar att hormonerna kan göra en del med alla delar i kroppen egentligen. Jag tänkte nog aldrig på min hårväxt innan jag började med p-piller som 18-åring men nu 10 år senare har jag typ inget kroppshår alls. Vet inte om det bara är sån jag är eller om det är tack vare p-pillren. Behöver t.ex. aldrig raka benen och har inte ett enda fjun på armarna.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (E) skrev 2019-04-10 17:34:51 följande:

    Vet inte men antar att hormonerna kan göra en del med alla delar i kroppen egentligen. Jag tänkte nog aldrig på min hårväxt innan jag började med p-piller som 18-åring men nu 10 år senare har jag typ inget kroppshår alls. Vet inte om det bara är sån jag är eller om det är tack vare p-pillren. Behöver t.ex. aldrig raka benen och har inte ett enda fjun på armarna.


    Wow, spännande! Hoppas att hårväxten fortsätter minska, har haft mycket komplex för det så om det problemet skulle lösas vore jag jätteglad :) Idag har jag inte rakat mig alls och är fortfarande nästan helt slät, inte alls den stubb jag vanligtvis skulle haft vid det här laget. Även när jag låtit håret växa ut under en längre tid tycker jag att det, framför allt på benen, verkar tunnare än det varit innan.
Svar på tråden Minskad hårväxt av p-piller?