• T3ddy

    Bröllop och barndop

    Hej!

    Jag och min sambo väntar barn, beräknad till slutet av oktober, dessutom tvillingar. 

    Vi pratade för nån dag sedan och jag är sugen på köra bröllop tillsammans med barndop. Någon som har gjort detta? 
    Dessutom är jag, och det har jag sagt till min sambo, väldig sugen på att ha vigsel precis efter dopet utan att någon vet om det. 

    Någon som gjort något liknande? Hur reagerade era nära och kära? Hur planerade ni cermonin? 

  • Svar på tråden Bröllop och barndop
  • Anonym (Hf)

    Det är så vanligt nu för tiden att folk halvt förväntar sig att ett ogift par ska gifta sig när de har dop. Det känns lite pinsamt att göra det hemligt faktiskt. Bättre att skriva i inbjudan om vigseln

  • Anonym (J)

    Jag har varit på några dop som överraskat med en vigsel. Folk har väl reagerat med att det är kul för paret att de passade på att gifta sig. Men som personen ovan skriver är det ju knappast ovanligt så de flesta misstänker ju att det kan bli en vigsel efter dopet om man inte redan är gifta.

  • Anonym (Olika)
    T3ddy skrev 2019-04-09 22:18:05 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo väntar barn, beräknad till slutet av oktober, dessutom tvillingar. 

    Vi pratade för nån dag sedan och jag är sugen på köra bröllop tillsammans med barndop. Någon som har gjort detta? 

    Dessutom är jag, och det har jag sagt till min sambo, väldig sugen på att ha vigsel precis efter dopet utan att någon vet om det. 

    Någon som gjort något liknande? Hur reagerade era nära och kära? Hur planerade ni cermonin? 


    Jag har två vänner som under det senaste två åren haft dop och gift sig.

    Kompis nr 1 var jättenöjd med dop/vigsel. En av de bästa dagarna i sitt liv!

    Kompis nr 2 ångrar att hon gifte sig under dopet. Hon tyckte inte att någon uppmärksammade henne utan bara dopet. Hon kom bakom kulisserna så att säga. Hon hade trott att folk skulle bli mer till sig och ge henne mer uppmärksamhet. Klart att folk gratulerade och kramade men fokus låg på dopet och inte henne så hon ångrar sig. Plus så är hon sur över att hon inte fick en möhippa....
  • Ninjara

    En kompis föräldrar gifte sig vid andra barnets dop. Var lite kul. Vet dock att hon inte skaffade sig någon brud klänning vilket hon så här i efterhand ångrar.

  • Anonym (Elin)

    Har varit med om annat kalas som kombinerades med överraskningsvigsel. Som gäst tyckte jag att det var rologt och fint.

    Jag antar att man gör så för att manninte vill ha jättestor uppmärksamhet men ändå att alla som man känner ska få delta. Jag tror det var så för mina vänner i alla fall, min uppfattning är att de är väldigt nöjda.

    Men det var inte i samband med dop utan ett annat kalas och alltså inte heller i kyrkan. Och i det fallet var det en rejäl överraskning för alla.

  • Anonym (Sssss)

    Jag skulle undvika dop och bröllopp. Om ni vill gifta er hemligt så kan ni lika gärna göra det borgligt eller en mindre vigsel för enbart familjen. Eller gift er och res bort en weekend bara ni två och ordna sen med en fest för nära och kära.

  • Rebecca1987

    Min man och jag valde att gifta oss innan dop. Så våra dotter bars in av min brudtärna så båda blev mina brudtärnor. Sen efter vigseln så döptes hon.

  • Anonym (förälder till två)

    Jag har varit på två kombinerade dop och bröllop.
    Bägge berättade innan det var både dop och bröllop men att dom tyckte att dom kunde göra bägge samtidigt då dom kunde samla släkt och vänner på en gång.
    Bägge har släkt som bor långt bort och ha två kalas samma år skulle då göra att inte lika många kunde komma på bägge.

    Bägge brudarna hade lång klänning och slöja, det såg lite annorlunda ut just under dopakten men dom var nöjda.Det ena paret hade en granne som sen kom och hämtade bebisen och var barnvakt så att dom kunde ha en bröllopsmiddag.
    Blev dock lite splittrat efter dopet och bröllopet då ingen visste om om vi först skulle fira barnets dop eller fira brudparet.
    Blev också väldigt många presenter att öppna.
    Men det var trevliga tillställningar och dom kunde ha med alla dom ville både vänner och släktingar på festerna.

  • Anonym (Hmmm)

    Det är ganska vanligt att göra så och enligt mig är det väldigt tråkigt. Just dop är pesten att bli bjuden på så då kanske jag inte direkt anstränger mig för att gå dit, men bröllop är trevligt och då hade jag velat vara med .

  • Anonym (problem)

    Tänk på att det finns folk som av samvetsskäl inte kan närvara vid barndop, men som gärna hade kommit på ett bröllop.

  • Aliona

    Det är ju ordentligt vanligt har jag förstått. En kompis till mig gjorde det. De smög ut efter dopet och bytte snabbt om, kom in igen och gifte sig. Har ärligt talat svårt att förstå varför? Ok om man har släkt på långt avstånd - men varför hemlighålla vigseln? Eller vill man inte kosta på sig två fester? Jag gillar själv inte överraskningar så jag tycker inte alls att det hade varit speciellt kul som gäst.

  • Aliona
    Anonym (problem) skrev 2019-04-10 22:02:27 följande:

    Tänk på att det finns folk som av samvetsskäl inte kan närvara vid barndop, men som gärna hade kommit på ett bröllop.


    Hur går det ihop? Är nyfiken! Är man ok med en religiös ceremoni men inte en annan?
  • Anonym (problem)
    Aliona skrev 2019-04-10 22:23:43 följande:
    Hur går det ihop? Är nyfiken! Är man ok med en religiös ceremoni men inte en annan?
    De som gifter sig gör det troligen frivilligt, medan huvudpersonen vid (små)barndop inte kan ge sitt samtycke.

    Ska förtydliga att jag själv inte har en så strikt inställning, även om jag ogillar barndop.
  • Anonym (Sssss)
    Anonym (problem) skrev 2019-04-10 23:50:46 följande:

    De som gifter sig gör det troligen frivilligt, medan huvudpersonen vid (små)barndop inte kan ge sitt samtycke.

    Ska förtydliga att jag själv inte har en så strikt inställning, även om jag ogillar barndop.


    Det kan ju vara så att det krockar med något annat som man har planerat länge och redan tackat ja till eller har svårt att ändra på. Kan vara en resa, 40-års fest etc.
  • Dexter dot com

    Personligen hade jag missat er vigsel då jag inte hade tackat ja till att gå på dopet. Dop är inget jag vill gå på och vet att många resonerar som mig. Vigsel däremot hade jag självklart tackat ja till.

  • Aliona
    Anonym (problem) skrev 2019-04-10 23:50:46 följande:

    De som gifter sig gör det troligen frivilligt, medan huvudpersonen vid (små)barndop inte kan ge sitt samtycke.

    Ska förtydliga att jag själv inte har en så strikt inställning, även om jag ogillar barndop.


    Aha, tack, då förstår jag tänket.
  • Anonym (Tråkigt)

    Finns inget tråkigare än dop som blir till vigslar. Dessutom är det SÅ vanligt.

    Vi har flera vänner som gift sig under dop och det jag vet att många tänker är - snåljåpar! Ska ni gifta er bland era vänner, ställ till med lite fest. Annars kan man gifta sig med bara familjen eller borgerligt.

  • Fia 28

    Vi planerar gifta oss vid dopet i sommar. Det e samma folk som skulle bli inbjudna till båda så ids man int komma på dopet så gör det detsamma om de missar bröllopet. Jag vägrar brudklänning och tänker inte slösa pengar på bröllopsfest, så för oss är det perfekt. Planerar dock inte hålla det hemligt.

Svar på tråden Bröllop och barndop