• Anonym (Micki­)
    Äldre 10 Apr 13:28
    254 visningar
    3 svar
    3
    254

    När vet man att det är dags att skiljas??

    Hej

    Jag behöver lite råd ang skillsmässa.

    Jag och min man har varit gifta i 14 år och har två barn som är 11 och 13 år.

    Vårt äktensken har gått upp och ner alla dom här åren.

    Största problemet är min svärmor!

    Ända sen barnen föddes har hon påpekat många saker hur vi ska göra med allt.

    Det går inte att diskutera med henne överhuvudtaget,

    Det slutar med värsta bråket.

    En period lugnar hon ner sig för att börja igen efter ett tag.

    Nu sist slutade jag prata med henne helt ( sen november)

    Hon hittar på saker som att jag har övertalat min man att vi ska flytta 25 mil från staden vi bor i(hon också) till mina föräldrar.

    Bara för att vi har bestämt att vi ska stänga ner vårat företag som vi haft i 3 år för sista tiden har det gått jättedåligt.

    Hon säger att det det hade varit bäst att vi skillt oss innan vi fick osv.att allt e mitt fel och ingen ska ta hennes som ifrån henne.

    Hon ska alltid vara prio 1 i hans liv...visst en förälder är förälder men denne måste förstå att man har ett heltids jobb,familj,hem,ett liv som går före.

    Hon vägrar acceptera vissa saker och skapar bara bråk mellan mig och min man.

    Tex en annan händelse,vi är från ett annat land och har hus i det landet som vi skulle börja renovera.

    Vi nämde der nån månad innan och hon va glad för våran skull osv..

    När tiden var kommen och han skulle åka iväg...en vecka innan han åkte så spelade hon att hon hade fått hjärnblödnindg och sa att hon hade varit på sjukhuset kvällen innan osv....men det va inget fel på henne

    Hon var rädd att han skulle åka iväg själv för nån kan döda honnom eller förgifta han

    Jag har försökt hålla mig undan henne och inte ha kontakt så mycket men hon började fråga ut barnen när dom är hos henne.

    I många år försökte jag prata med min man om detta men det hjälpte inte...men nu sista året har han fattat vad hon gör men så fort han börjar prata med henne så blir det kaos.

    Hon säger till dom att jag ljuger om allt,att jag är alkoholist...för att jag går ut 1 gång i halvåret eller tar ett glas vin hemma,att dom hade haft det bäst hos henne för att slippa bråk ( som hon skapar)

    Hon är pensionerad sen många år,sitter hemma,klagar,har inga vänner,går knappt ut.

    Hon ljuger och säger saker som hon påstår att jag gjort

    Bara några exempel på händelser...kan nog skriva en bok snart.....

    Nu står jag i valet,ska jag stanna kvar eller gå??

    I övrigt har vi det bra så hon är största problemet

    Jag är heller ingen ängel,sagt en hel del till henne då jag inte orkat mer men jag vill bara leva ett vanligt liv med min familj......det räcker att vi träffas på helgern och hjälper till så gott vi kan......

    Sista händelsen i nov fick mig att lämna in papprena till tingsrätten men vi bor fortfarande ihop och lever normalt som innan.

    Men ändå kollar jag lägenheter och hur ekonomin kommer se ut om jag blir skälv.......

    Vet inte vad jag ska ta mej till

  • Svar på tråden När vet man att det är dags att skiljas??
  • Äldre 10 Apr 13:38
    #1

    Du skriver att ni "är från ett annat land". Kan det betyda ett land där makens mor av tradition har mycket stor makt över sin svärdotter och snarast behandlar henne som en tjänarinna?
    Knepig situation. Du behöver inte träffa eller umgås med din svärmor. Öppna inte dörren för henne, gå ut om sonen släpper in henne. hälsa aldrig på hos  henne, låt inte dina barn vara hos henne om hon frågar ut dem om hur du har det. 
    Ingen idé att bemöta hennes anklagelser, det bara trappar upp konflikten. Bättre att "svälta" ut henne genom att inte ses.

  • Anonym (Jen)
    Äldre 10 Apr 13:42
    #2

    Att svärföräldrar är lite jobbiga är väl ganska normalt skulle jag säga. Det hör till livet och är nånting man får acceptera.

    Jag har haft värdens mest underbara svärföräldrar som jag nästan hellre velat umgås än med mina egna föräldrar ibland skratt.. Men jag har också som de flesta andra haft jobbiga svärisar i vissa förhållanden.

    Har haft riktigt egensinniga kufar till svärföräldrar de senaste åtta åren, och det är jobbigt. Det tillför ingenting i mitt eller vårt liv alls. De bor på landet och är inskränkta och tråkiga. De vet och kan minsan allt redan, och de är totalt ointresserade av hela världen utanför dem egna lilla hembyn. Men nånstans menar de ändå väl ändå. Jag får acceptera dom..

    Däremot TS så tycker jag faktiskt att man Får avsluta ett förhållande på grund av svärföräldrarna i extremfall! Lite ansvar har faktiskt partnern när det gäller att hjälpa till och balansera dom.

  • Anonym (Micki­) Trådstartaren
    Äldre 10 Apr 13:54
    #3
    Alessia skrev 2019-04-10 13:38:57 följande:

    Du skriver att ni "är från ett annat land". Kan det betyda ett land där makens mor av tradition har mycket stor makt över sin svärdotter och snarast behandlar henne som en tjänarinna?

    Knepig situation. Du behöver inte träffa eller umgås med din svärmor. Öppna inte dörren för henne, gå ut om sonen släpper in henne. hälsa aldrig på hos  henne, låt inte dina barn vara hos henne om hon frågar ut dem om hur du har det. 

    Ingen idé att bemöta hennes anklagelser, det bara trappar upp konflikten. Bättre att "svälta" ut henne genom att inte ses.


    Nää det är ingen makt på de viset men att sone. Skabta hand om sina föräldrar typ...dom är prio 1 för dom är förldrar,sådan makt är det.

    Jag har ingen kontakt alls med henne nu men jag kan ju inte förbjuda barnen va hos sin farmor även om jag vill.
Svar på tråden När vet man att det är dags att skiljas??