• Lusentapp

    Orosanmälan av skola.

    Hej.

    Under mars månad var min dotter hemma från skolan två gånger för löss, och två gånger för feber. Vi var förkylda hela familjen i totalt 5 veckor och hon var i skolan dom dagar hon inte hade feber. Totalt var hon hemma i 7 dagar under mars månad.

    Igår ringde skolkuratorn upp mig och sa att min dotter hade 53% frånvaro i mars och att en orosanmälan kommer att göras. Jag tyckte det lät mycket och räknade själv och jag får det till 35%. Så jag ringde upp skolkuratorn som skulle dubbelkolla eftersom allt går genom datasystem, dock har hon inte hört av sig än.

    Min dotter har alltså haft hög frånvaro under mars månad, ingen annan månad.

    Jag är mest förvånad över att skolan gör en orosanmälan bara sådär, utan att ens ha talat med mig angående frånvaron. Ska det gå till såhär, någon som vet?

  • Svar på tråden Orosanmälan av skola.
  • Lusentapp
    Transan88 skrev 2019-04-11 09:59:17 följande:

    Det är väl jättebra att skolan gör en orosanmälan? I ditt fall kommer det läggas ner rätt omgående, men i andra fall beror inte frånvaron på grund av sjukdom, utan icke-närvarande föräldrar, missbruk etc.


    Jo absolut är det bra att skolan reagerar. Men samtidigt är det under en månads period enbart hon haft hög frånvaro, jag läser överallt att man brukar prata med föräldrarna innan vad frånvaron beror på osv. Men jag fick bara ett samtal att en orosanmälan kommer göras. Jag är inte orolig för en orosanmälan i sig, men tycker samtidigt dom hade kunnat prata med mig innan. Jag har ju samtalat med hennes lärare och mailat henne angående lössen och febern för jag erbjöd mig att hämta läxor så hon inte skulle komma efter i skolan..
  • Griseknoen35

    Tycker att det är märkligt förfarande av skolan i och med att det enbart handlar om en månad och du dessutom har talat om varför dotterns har frånvaro där. Skulle det vara hög frånvaro systematiskt skulle det vara en grund för oro och en anmälan från skolans håll. Men jag vet inte vem du är och det kan vara så att skolan i den anmälan även kommer ta upp annan oro som kuratorn inte delgav dig. Skolan behöver inte säga till innan en orosanmälan alls men nu kanske kuratorn ville förvarna om just frånvarobiten men sedan kan det finnas en annan oro också från deras håll som de inte tog upp med dig. Vänta och se helt enkelt. Det kan vara något skolan ser i er familj eller med dottern som ni själv inte ser eller uppfattar. 

  • Lusentapp
    Griseknoen35 skrev 2019-04-11 10:13:44 följande:

    Tycker att det är märkligt förfarande av skolan i och med att det enbart handlar om en månad och du dessutom har talat om varför dotterns har frånvaro där. Skulle det vara hög frånvaro systematiskt skulle det vara en grund för oro och en anmälan från skolans håll. Men jag vet inte vem du är och det kan vara så att skolan i den anmälan även kommer ta upp annan oro som kuratorn inte delgav dig. Skolan behöver inte säga till innan en orosanmälan alls men nu kanske kuratorn ville förvarna om just frånvarobiten men sedan kan det finnas en annan oro också från deras håll som de inte tog upp med dig. Vänta och se helt enkelt. Det kan vara något skolan ser i er familj eller med dottern som ni själv inte ser eller uppfattar. 


    Absolut skulle det kunna vara så, men när jag ringde upp kuratorn igår och sa att jag bara kan få hennes frånvaro till 35% så berättade hon att dom har skyldighet att orosanmäla om frånvaron ligger över 50%. Skulle mina beräkningar stämma så sa hon att hon skulle ringa socialen och ta tillbaka orosanmälan, då antar jag att det bara är frånvaron som det handlar om.
  • Griseknoen35
    Lusentapp skrev 2019-04-11 10:19:01 följande:
    Absolut skulle det kunna vara så, men när jag ringde upp kuratorn igår och sa att jag bara kan få hennes frånvaro till 35% så berättade hon att dom har skyldighet att orosanmäla om frånvaron ligger över 50%. Skulle mina beräkningar stämma så sa hon att hon skulle ringa socialen och ta tillbaka orosanmälan, då antar jag att det bara är frånvaron som det handlar om.
    Okej. Men då gör hon bara sitt jobb. Att skolan fått det till 55% är väl bara att det blivit någon miss någonstans. De är också bara människor. Men är det enbart frånvaron det handlar om och det är för att hon varit sjuk så blir det inget mer än ett samtal med soc så då har ni inget att egentligen fundera på utan var mer glada att det är en skola som bryr sig om sina elever och att de har de bra. Bättre med en anmälan för mycket än för lite. 
  • Lusentapp
    Griseknoen35 skrev 2019-04-11 14:59:58 följande:

    Okej. Men då gör hon bara sitt jobb. Att skolan fått det till 55% är väl bara att det blivit någon miss någonstans. De är också bara människor. Men är det enbart frånvaron det handlar om och det är för att hon varit sjuk så blir det inget mer än ett samtal med soc så då har ni inget att egentligen fundera på utan var mer glada att det är en skola som bryr sig om sina elever och att de har de bra. Bättre med en anmälan för mycket än för lite. 


    Ja hon ringde upp mig idag och sa att datasystemet inte hade räknat på hela månaden och därför hade det blivit fel. Men istället då hade dom slagit ut hennes procent på den här delen av terminen som gått och fått frånvaron till 19% (Hon hade svinkoppor i januari och var hemma 5 dagar). Jag funderar mest varför man räknar på terminen när terminen inte ens är slut än..
  • äldreochklokare

    Jag antar det handlar om ett yngre barn? Då är det naturligt att klassläraren kollar av med er föräldrar anledningen till frånvaro. Här låter det som om kuratorn bara sitter och läser av siffror i systemet (dessutom gör det fel) utan att fråga den ansvarige läraren om den vet något. 

    För mig som arbetar inom skolan låter det väldigt byråkratiskt och konstigt om det är så det gått till. 

  • atelje

    Bra gjort av skolan att de tar det på allvar.
    Om du säger att de är 35% och inte 53% så kommer ju ärendet läggas ned direkt.
    Men skolan är verkligen superengagerad ju.

  • Alexi

    Varför är man hemma från skolan pga löss?? Det är väl bara att behandla och sen åka till skolan som vanligt. Redan där låter det ju rätt märkligt.

  • Minis4567

    Om anmälan redan nått soc så är det inte säkert att det är så enkelt att skolan bara kan ringa och ta tillbaka anmälan. Soc är skyldiga att starta en utredning när de får in en anmälan.

  • vardagsprat
    Minis4567 skrev 2019-04-13 12:47:29 följande:

    Om anmälan redan nått soc så är det inte säkert att det är så enkelt att skolan bara kan ringa och ta tillbaka anmälan. Soc är skyldiga att starta en utredning när de får in en anmälan.


    De är inte skyldiga att inleda utredning till följd av anmälan. Dock är de skyldiga att initiera/aktualisera ärendet och därefter göra en förhandsbedömning. Det kommer in en väldig massa anmälningar som aldrig leder till utredning.
  • Minis4567
    vardagsprat skrev 2019-04-13 18:54:39 följande:

    De är inte skyldiga att inleda utredning till följd av anmälan. Dock är de skyldiga att initiera/aktualisera ärendet och därefter göra en förhandsbedömning. Det kommer in en väldig massa anmälningar som aldrig leder till utredning.


    Jo, det är lag på det. Kanske därför soc inte hinner med.
  • vardagsprat
    Minis4567 skrev 2019-04-13 20:33:22 följande:

    Jo, det är lag på det. Kanske därför soc inte hinner med.


    Det är lag på att en förhandsbedömning ska göras, inte att inledning ska inledas. Det gör man först efter bedömning och har inte med tidsbrist att göra (även om sådant säkert kan innebära att socialsekreterare liksom andra är för snabba i bedömningen).

    Jag jobbar på socialtjänsten (annat område) men det gissar jag att inte du gör. I annat fall får du gärna hänvisa till den lagen här..
  • Ann-Louise
    Alexi skrev 2019-04-13 07:25:11 följande:

    Varför är man hemma från skolan pga löss?? Det är väl bara att behandla och sen åka till skolan som vanligt. Redan där låter det ju rätt märkligt.


    Tycker inte det låter så märkligt då mina barn också varit hemma då de haft löss. Oftast har jag upptäckt det på morgonen då jag kammat deras hår. Har inte medel hemma mot löss utan barnet har fått stanna hemma så att jag kunnat åka till apoteket som inte öppnat förrän 10.00. Så innan de är färdigbehandlade har det varit lunchtid och de har fått vara hemma hela dagen. Absolut inget konstigt.

    Inte heller alarmerande att det blev två gånger på en månad då jag med min ena dotter upptäckte löss igen 3 gånger med några veckors mellanrum. Verkade som det var någon liten jäkel som överlevde hela tiden innan jag fick bort alla.
  • Alexi
    Ann-Louise skrev 2019-04-14 06:38:06 följande:
    Tycker inte det låter så märkligt då mina barn också varit hemma då de haft löss. Oftast har jag upptäckt det på morgonen då jag kammat deras hår. Har inte medel hemma mot löss utan barnet har fått stanna hemma så att jag kunnat åka till apoteket som inte öppnat förrän 10.00. Så innan de är färdigbehandlade har det varit lunchtid och de har fått vara hemma hela dagen. Absolut inget konstigt.
    Inte heller alarmerande att det blev två gånger på en månad då jag med min ena dotter upptäckte löss igen 3 gånger med några veckors mellanrum. Verkade som det var någon liten jäkel som överlevde hela tiden innan jag fick bort alla.
    Ok den gången vi upptäckte löss en morgon så tog vi fram lusmedlet vi alltid ser till att ha hemma, behandlade och lämnade sen barnet i skolan.
Svar på tråden Orosanmälan av skola.