• Anonym (Fyndare)

    Använda jättegammalt stämpelkort från ett café?

    Jag hittade ett gammalt stämpelkort i mitt nattduksbord i helgen. Ett stämpelkort från en café-kedja där man får 10:e mackan gratis. Kortet är säkert minst 15 år gammalt. Jag har bara använt det en gång så det skulle ha krävts 8 mackor till innan jag fått en gratismacka. Det finns inga som helst årtal på kortet. Det står ingenting om hur länge det gäller. På kortets baksida står att det gäller valfri macka för Take away och under det står alla ställen där caféet finns - det finns betydligt fler caféer i kedjan numera.

    1) Kan jag börja använda stämpelkortet igen eftersom det inte finns något datum?

    2) Kan jag i så fall bara använda det på de orter som finns uppräknade på baksidan av kortet?

    Jag överlever givetvis utan att använda det med det kan vara intressant att veta.

  • Svar på tråden Använda jättegammalt stämpelkort från ett café?
  • Anonym (Fyndare)
    Anonym (Emma) skrev 2019-04-11 14:01:13 följande:

    Är ju bara att gå och fråga kedjan.


    Jovisst, men det är dels lite pinsamt och dels är de som jobbar där väldigt unga, under 25 alla, så det är inte säkert att de har koll på att jag har rätt att använda det. Bäst att veta om jag verkligen har rät innan jag börjar vifta med den och kräva att få använda den.
  • Kjell2
    Anonym (Fyndare) skrev 2019-04-11 15:08:52 följande:
    Jovisst, men det är dels lite pinsamt och dels är de som jobbar där väldigt unga, under 25 alla, så det är inte säkert att de har koll på att jag har rätt att använda det. Bäst att veta om jag verkligen har rät innan jag börjar vifta med den och kräva att få använda den.
    Hur ska någon annan kunna veta om kortet är giltigt?
  • Anonym (Fyndare)
    Kjell2 skrev 2019-04-11 15:10:36 följande:
    Hur ska någon annan kunna veta om kortet är giltigt?
    Jag menar om det finns något generellt som säger att kort där det inte finns angivet ett sista giltighetsdatum är giltiga... såklart.
  • Kjell2
    Anonym (Fyndare) skrev 2019-04-11 15:16:34 följande:
    Jag menar om det finns något generellt som säger att kort där det inte finns angivet ett sista giltighetsdatum är giltiga... såklart.
    Giltigt men är det samma juridiska företag fortfarande?

    Och vad gör du om de blåvägrar?

    Vill du utnyttja det måste du för eller senare prova.
  • Anonym (Fyndare)
    Kjell2 skrev 2019-04-11 15:25:26 följande:
    Giltigt men är det samma juridiska företag fortfarande?

    Och vad gör du om de blåvägrar?

    Vill du utnyttja det måste du för eller senare prova.
    Vad jag vet är det samma juridiska företag. Som sagt, jag måste inte börja använda det. Jag tänkte bara att det kunde vara bra att ha lite på fötterna innan jag provar.
  • Fillibom
    Anonym (Fyndare) skrev 2019-04-11 13:57:12 följande:

    Jag hittade ett gammalt stämpelkort i mitt nattduksbord i helgen. Ett stämpelkort från en café-kedja där man får 10:e mackan gratis. Kortet är säkert minst 15 år gammalt. Jag har bara använt det en gång så det skulle ha krävts 8 mackor till innan jag fått en gratismacka. Det finns inga som helst årtal på kortet. Det står ingenting om hur länge det gäller. På kortets baksida står att det gäller valfri macka för Take away och under det står alla ställen där caféet finns - det finns betydligt fler caféer i kedjan numera.

    1) Kan jag börja använda stämpelkortet igen eftersom det inte finns något datum?

    2) Kan jag i så fall bara använda det på de orter som finns uppräknade på baksidan av kortet?

    Jag överlever givetvis utan att använda det med det kan vara intressant att veta.


    Det flesta caféföretag och andra liknande matställen (som ex subway) har övergått till att man skall registrera i en app, så ditt kort kommer med all säkerhet inte funka längre av den anledningen.

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Fyndare) skrev 2019-04-11 15:08:52 följande:

    Jovisst, men det är dels lite pinsamt och dels är de som jobbar där väldigt unga, under 25 alla, så det är inte säkert att de har koll på att jag har rätt att använda det. Bäst att veta om jag verkligen har rät innan jag börjar vifta med den och kräva att få använda den.


    Du kan ju höra av dig till kundtjänst först om du tycker att det blir pinsamt att stå där på caféet och testa.
  • Anonym (Fyndare)
    Kjell2 skrev 2019-04-11 15:37:03 följande:

    Preskriptionslag 2§ kan vara tillämplig. I så fall är inte kortet gilltigt. 


    Fast det går ju inte att se på kortet hur gammalt det är... Så vilket år ska man räkna från?
Svar på tråden Använda jättegammalt stämpelkort från ett café?