• Anonym (anonymt)

    Fick ganska låg löneerbjudande. Ska jag acceptera det?

    Hej jag är en 23 åring kille.
    Invandrare med permanent uppehållstillstånd.
    Har ingen högskoleutbildning. Bara gymnasialutbildning.

    Praktiserat i en jättesmå butik som kassapersonal några veckor. Själv arbetsplats var lätt och ganska rolig. 
    Arbetsgivare vill att anställa mig men pga av ekonomi problem, han kan ge mig maximalt ungefär 5000 kr per månad. Arbetsgivare satsar på praktikanter. 

    Arbetstid är totalt 26 timmar/veckan. Helg helltid och 2 vardagar(5 timmar). Eftersom jag planerar att studera från augusti, tänker han att anställa mig till augusti.

    Har aldrig jobbat förut så det är mitt första jobberbjudande i livet. 

    Jag vet 5000 SEK/månad är ganska slaveri men jag har aldrig jobbat förut och har redan skickat mer än 20 tals CV, brev till olika jobb från mars men fick bara ett erbjudande. Osäker om jag kan få något annat chans. Just nu bor jag med familj. 

    Acceptera eller tacka nej? 

  • Svar på tråden Fick ganska låg löneerbjudande. Ska jag acceptera det?
  • Anonym (Upp till dig)

    Börja med att fråga om de har kollektivavtal. Det betyder att de måste betala en minimumlön enligt avtal.

    Det finns ingen som klarar sig på 5000kr i lön här. De försöker bara utnyttja dig.

    Du ska se till att få minst 130kr i timmen plus semesterersättning på 13%. Allt annat är ocker.

    Sen ser du till att komma in i det svenska samhället och blir en bra medborgare. Då har du lättare att komma in på arbetsmarknaden.

  • Ms H

    Nej. Men 5000 kr och lämpligt antal timmar för den summan kan du föreslå. Med kontrakt, de betalar in skatt osv.

  • Anonym (K)
    Anonym (Upp till dig) skrev 2019-04-11 17:04:09 följande:

    Börja med att fråga om de har kollektivavtal. Det betyder att de måste betala en minimumlön enligt avtal.

    Det finns ingen som klarar sig på 5000kr i lön här. De försöker bara utnyttja dig.

    Du ska se till att få minst 130kr i timmen plus semesterersättning på 13%. Allt annat är ocker.

    Sen ser du till att komma in i det svenska samhället och blir en bra medborgare. Då har du lättare att komma in på arbetsmarknaden.


    Det där beror väl på. Jag som är 20 år har alltid haft en lön på ca 100-120 kr i timmen på mina jobb jag haft hittills, det är rätt normalt i den typen av jobb, och då är det också kollektivavtal. 

    Men 5000/mån är ju väldigt lite, dock bättre än ingenting. Det är ju såhär politikerna vill ha det, i synnerhet de borgerliga. att invandrare, ungdomar och andra som har svårt att komma in på arbetsmarknaden ska jobba för slavlön medan arbetsgivaren har hela makten. Idag kan man inte direkt bara välja bort ett jobb, jag har nu på 7 månader sökt runt 500 jobb utan resultat. 
  • Anonym (anonymt)
    Anonym (Upp till dig) skrev 2019-04-11 17:04:09 följande:

    Börja med att fråga om de har kollektivavtal. Det betyder att de måste betala en minimumlön enligt avtal.

    Det finns ingen som klarar sig på 5000kr i lön här. De försöker bara utnyttja dig.

    Du ska se till att få minst 130kr i timmen plus semesterersättning på 13%. Allt annat är ocker.

    Sen ser du till att komma in i det svenska samhället och blir en bra medborgare. Då har du lättare att komma in på arbetsmarknaden.


    Har frågat och han sa han har TFA
  • Anonym (Upp till dig)
    Anonym (K) skrev 2019-04-11 17:26:36 följande:

    Det där beror väl på. Jag som är 20 år har alltid haft en lön på ca 100-120 kr i timmen på mina jobb jag haft hittills, det är rätt normalt i den typen av jobb, och då är det också kollektivavtal. 

    Men 5000/mån är ju väldigt lite, dock bättre än ingenting. Det är ju såhär politikerna vill ha det, i synnerhet de borgerliga. att invandrare, ungdomar och andra som har svårt att komma in på arbetsmarknaden ska jobba för slavlön medan arbetsgivaren har hela makten. Idag kan man inte direkt bara välja bort ett jobb, jag har nu på 7 månader sökt runt 500 jobb utan resultat. 


    Det är skillnad på att söka jobb och söka jobb. Hur ser din cv ut? För att få ett jobb måste du vara engagerad redan i första kontakten, dvs ditt cv och personliga brev.

    Jag hade en vän från Thailand som sökte hundratals jobb med samma cv till alla. Sen satte jag mig och skrev en ny till henne. En halv sida personligt brev och cv med tidigare erfarenheter. Sen hade hon sin första intervju och fick jobbet. För jobba kan hon!
  • Anonym (anonymt)
    mammatill6 skrev 2019-04-11 17:54:16 följande:

    Svart eller vitt?


    Vitt självklart
  • Jinjoo

    Jag är själv invandrare och har bara gymnasium utbildning. jag hade svårt att få jobb i början men jag sökte typ 100 olika typ av Job men fick inget svar men någon under processen kom jag på att jag ska kanske skriva ny personligbrev varje gång som är anpassat till jobbet och idag har jag 3 olika jobb som betalar mer än 130 kr/h. Så vad jag försöker säga är att du ska inte ta jobbet istället kan du börja med att skriva bra cv och personlig brev som kan göra just den arbetsgivare intresserad i dig. Nu är det högre chans att få jobb för att alla vill ha sommar arbetare. sååå lycka till hoppas du får ett bättre jobb erbjudande. 

  • Jinjoo

    Jag är själv invandrare och har bara gymnasium utbildning. jag hade svårt att få jobb i början men jag sökte typ 100 olika typ av Job men fick inget svar men någon under processen kom jag på att jag ska kanske skriva ny personligbrev varje gång som är anpassat till jobbet och idag har jag 3 olika jobb som betalar mer än 130 kr/h. Så vad jag försöker säga är att du ska inte ta jobbet istället kan du börja med att skriva bra cv och personlig brev som kan göra just den arbetsgivare intresserad i dig. Nu är det högre chans att få jobb för att alla vill ha sommar arbetare. sååå lycka till hoppas du får ett bättre jobb erbjudande. 

  • Jinjoo

    Jag är själv invandrare och har bara gymnasium utbildning. jag hade svårt att få jobb i början men jag sökte typ 100 olika typ av Job men fick inget svar men någon under processen kom jag på att jag ska kanske skriva ny personligbrev varje gång som är anpassat till jobbet och idag har jag 3 olika jobb som betalar mer än 130 kr/h. Så vad jag försöker säga är att du ska inte ta jobbet istället kan du börja med att skriva bra cv och personlig brev som kan göra just den arbetsgivare intresserad i dig. Nu är det högre chans att få jobb för att alla vill ha sommar arbetare. sååå lycka till hoppas du får ett bättre jobb erbjudande. 

  • Tiina87
    Anonym (anonymt) skrev 2019-04-11 18:47:22 följande:

    Vitt självklart


    Du ska självklart tacka nej. 5000kr/månaden före skatt gå inte att leva.
  • Anonym (??)

    Icke.

    Det blir knappt något kvar efter skatt.

    Frågan är om inte sånt är anmälningsbart?

  • Tiina87
    Anonym (??) skrev 2019-04-11 19:27:44 följande:

    Icke.

    Det blir knappt något kvar efter skatt.

    Frågan är om inte sånt är anmälningsbart?


    Anmäla hur då? Sverige har ingen minimilön som man måste ge.
  • Anonym (Fy fan)

    Självklart ska du inte acceptera en lön på 5000:- i månaden. Tycker du ska anmäla arbetsgivaren. Det är olagligt med slavar.

  • Anonym (??)
    Tiina87 skrev 2019-04-11 20:05:34 följande:
    Anmäla hur då? Sverige har ingen minimilön som man måste ge.
    Tydligen inte, vilket är helt galet.

    Fackföreningar och arbetsgivare kan bestämma minimilön.

    Men har svårt att se att facket skulle godkänna en så låg lön.
Svar på tråden Fick ganska låg löneerbjudande. Ska jag acceptera det?