• Anonym (Lova)
    Thu 11 Apr 2019 18:17
    973 visningar
    26 svar
    26
    973

    Första förlossningen gick hemskt, hur gick andra?

    Inspirerad av annan tråd, fast omvänt.

    Någon här som haft en jobbig första förlossning, kanske så att ni aldrig mer velat föda igen men fått ett andra barn ändå? Hur gick då andra förlossningen?

  • Svar på tråden Första förlossningen gick hemskt, hur gick andra?
  • Thu 11 Apr 2019 19:09
    #1

    Jag hade en jobbig första förlossning med lång latensfas, jag fick feber pga en urinvägsinfektion, pojkens hjärtljud gick ner vid krystfasen och han fick dras ut med sugklocka med yttre press på magen. Han var medtagen och fick hjälp att andas ordentligt. Det var fruktansvärt!

    När andra barnet skulle födas hade det gått över 6 år och jag kände mig peppad att klara det bättre den gången. Jag gick 2 veckor över tiden men vattnet började sippra lite smått 41+6 och jag skulle bli igångsatt, innan första dosen gick vattnet rejält och efter 2 doser Cytotec kom värkarbetet igång. Allt gick bra tills han skulle krystas ut. Det gick bara inte, dom drog och drog i den där sugklockan och det gjorde så jävla ont att jag trodde jag skulle dö! Till slut lossnade den och det blev ett urakut kejsarsnitt där jag blev nedsövd. Tydligen låg han med ansiktet uppåt. Han fick ett stort sår i huvudet av sugklockan som han fortfarande har ärr efter 2,5 år senare.

    Efter det kände jag att om vi nånsin skulle ha fler barn (osannolikt eftersom vi hade problem att få till andra barnet, fick 4 missfall och började närma oss 40) så skulle jag begära planerat kejsarsnitt. Men gravid blev jag och knappt 2,5 år efter andra barnet föddes kom lillasyster med ett planerat kejsarsnitt som var den bästa förlossningen av dom 3.

  • Anonym (Lova) Trådstartaren
    Fri 12 Apr 2019 10:37
    #2
    syntharen skrev 2019-04-11 19:09:44 följande:

    Jag hade en jobbig första förlossning med lång latensfas, jag fick feber pga en urinvägsinfektion, pojkens hjärtljud gick ner vid krystfasen och han fick dras ut med sugklocka med yttre press på magen. Han var medtagen och fick hjälp att andas ordentligt. Det var fruktansvärt!

    När andra barnet skulle födas hade det gått över 6 år och jag kände mig peppad att klara det bättre den gången. Jag gick 2 veckor över tiden men vattnet började sippra lite smått 41+6 och jag skulle bli igångsatt, innan första dosen gick vattnet rejält och efter 2 doser Cytotec kom värkarbetet igång. Allt gick bra tills han skulle krystas ut. Det gick bara inte, dom drog och drog i den där sugklockan och det gjorde så jävla ont att jag trodde jag skulle dö! Till slut lossnade den och det blev ett urakut kejsarsnitt där jag blev nedsövd. Tydligen låg han med ansiktet uppåt. Han fick ett stort sår i huvudet av sugklockan som han fortfarande har ärr efter 2,5 år senare.

    Efter det kände jag att om vi nånsin skulle ha fler barn (osannolikt eftersom vi hade problem att få till andra barnet, fick 4 missfall och började närma oss 40) så skulle jag begära planerat kejsarsnitt. Men gravid blev jag och knappt 2,5 år efter andra barnet föddes kom lillasyster med ett planerat kejsarsnitt som var den bästa förlossningen av dom 3.


    Aha. Till mig har dom sagt att jag inte får planera kejsarsnitt, att ingen får det :( (om det inte varit fysiskt omöjligt att föda innan). Det du skriver vill jag inte gå igenom igen, vågar inte. Är faktiskt rädd för att inte överleva en till förlossning eller att barnet ska bli skadat.
  • Fri 12 Apr 2019 10:47
    #3

    Första förlossningen blev ett trauma, 4 dygn av värkar och minnesluckor sista delen, barnet andades inte när hon kom ut, jag fick operera ut moderkakan osv... Jag upprepade flera ggr att jag inte orkade mer och att de fick skära ut barnet, men ingen lyssnade på mig. Hade jag haft möjlighet att ta livet av mig hade jag gjort det, så fruktansvärt upplevde jag det. Gick i samtal efteråt.

    Ville dock ha ett andra barn och blev medvetet gravid igen efter ett år för att inte ha "rostat igen" för mycket. Gick på auroramottagning och planerade för vaginal förlossning igen eftersom jag är lika rädd för kejsarsnitt.
    Vi kom överens om att jag fick 12 timmar på mig från att jag kom till sjukhuset, därefter skulle bebisen ha kommit ut på ett eller annat vis. Jag fick även en epiduralpump i tidigt skede, nästan direkt jag kom in, så att jag inte skulle behöva vänta på läkare när det blev för jobbigt.

    Andra förlossningen blev en skolboksförlossning, enligt barnmorskan. Lugnt och fint gick det och bebisen kom ut efter 10 timmar. Jag är så nöjd med att jag vågade föda vaginalt igen och fick uppleva den där naturkraften som alla pratar om.

  • Fri 12 Apr 2019 12:57
    #4

    Vi hade en tuff första förlossning. Passerade bf med många dagar, gick med förvärkar i en latensfas som kändes evig. Efter nästan ett dygn på förlossningen blev det akut snitt för min livmoder orkade inte mer, värkarna hade ingen effekt.

    Väntade MÅNGA år med syskon just pga livrädd att behöva gå igenom allt detta igen. Men läste mycket om planerat snitt och fick för mig att man inte kan "tvinga" någon till någonting alls när det gäller medicinska åtgärder utan man har rätten att föda som man önskar.

    Så vi blev gravida igen efter drygt 10 år. Och även fast jag sa redan på inskrivningen att jag lutar åt att begära ett planerat kejsarsnitt pga min historik sen tidigare så blev jag helt bortsnackad. Det var inte tal om något snitt, utan det var bara för förlossningsrädda. Och jag var inte direkt förlossningsrädd om man tänker på själva födandet. Jag var rädd att behöva gå igenom en fasansfull upplevelse och inte ha krafter kvar när bebisen väl föddes. Och jag var rädd att allt skulle upprepas. Det fanns inga risker med vag födsel efter snitt utan det går så bra så...

    Men det gjorde det inte utan mitt andra barn fick födas med urakut snitt efter ett tappert försök att föda honom vaginalt. Så ingen solskenshistoria här tyvärr. 

  • Anonym (Jodå)
    Fri 12 Apr 2019 13:40
    #5

    1a tog 34h. Hade epidral men på slutet kunde de inte ge mer bedövning. Jag tvingades ligga i ryggläge med massa sköterskor/läkare runtomkring och krysta. Sonens huvud låg snett så han fastnade. Blev tillslut sugklocka och jag trodde jag skulle dö av smärta. Hela förlossningen var hemsk från början till slut då jag hade värkar länge som inte ledde någon vart.

    Förlossning nr 2 var inte alls lika svår utan mer naturlig.

  • Fri 12 Apr 2019 13:41
    #6
    Anonym (Lova) skrev 2019-04-12 10:37:28 följande:

    Aha. Till mig har dom sagt att jag inte får planera kejsarsnitt, att ingen får det :( (om det inte varit fysiskt omöjligt att föda innan). Det du skriver vill jag inte gå igenom igen, vågar inte. Är faktiskt rädd för att inte överleva en till förlossning eller att barnet ska bli skadat.


    Ja jag har förstått att många blir nekade kejsarsnitt, vilket är för jävligt. Dom har dessutom inte rätt att göra det om man som den gravida kvinnan tagit del av komplikationer och nackdelar med kejsarsnitt. Läs Socialstyrelsens skrift om planerat kejsarsnitt på kvinnans begäran (pga förlossningsrädsla). Jag var tydlig med att jag visste komplikationerna, jag poängterade att jag väntade barn nr 3 och vi inte skulle ha fler barn pga det och åldern. Nu hade jag fått kejsarsnitt även om dom nekat mig för min lilla dotter låg i säte (hon ville väl vara säker på att hennes mamma fick som hon ville ) så en vaginal förlossning hade ändå inte varit aktuell och vändningsförsök hade jag också tackat nej till.
  • Anonym (Lova) Trådstartaren
    Fri 12 Apr 2019 19:30
    #7
    +1
    Anotherone skrev 2019-04-12 12:57:45 följande:

    Vi hade en tuff första förlossning. Passerade bf med många dagar, gick med förvärkar i en latensfas som kändes evig. Efter nästan ett dygn på förlossningen blev det akut snitt för min livmoder orkade inte mer, värkarna hade ingen effekt.

    Väntade MÅNGA år med syskon just pga livrädd att behöva gå igenom allt detta igen. Men läste mycket om planerat snitt och fick för mig att man inte kan "tvinga" någon till någonting alls när det gäller medicinska åtgärder utan man har rätten att föda som man önskar.

    Så vi blev gravida igen efter drygt 10 år. Och även fast jag sa redan på inskrivningen att jag lutar åt att begära ett planerat kejsarsnitt pga min historik sen tidigare så blev jag helt bortsnackad. Det var inte tal om något snitt, utan det var bara för förlossningsrädda. Och jag var inte direkt förlossningsrädd om man tänker på själva födandet. Jag var rädd att behöva gå igenom en fasansfull upplevelse och inte ha krafter kvar när bebisen väl föddes. Och jag var rädd att allt skulle upprepas. Det fanns inga risker med vag födsel efter snitt utan det går så bra så...

    Men det gjorde det inte utan mitt andra barn fick födas med urakut snitt efter ett tappert försök att föda honom vaginalt. Så ingen solskenshistoria här tyvärr. 


    Alltså etiken hos förlossningspersonal... politiker pratar bara om resurser och högre löner. Ingen pratar om attityder till havande och födande kvinnor hos personalen, detta gör mig så arg...
  • Anonym (Lova) Trådstartaren
    Fri 12 Apr 2019 19:38
    #8
    syntharen skrev 2019-04-12 13:41:25 följande:

    Ja jag har förstått att många blir nekade kejsarsnitt, vilket är för jävligt. Dom har dessutom inte rätt att göra det om man som den gravida kvinnan tagit del av komplikationer och nackdelar med kejsarsnitt. Läs Socialstyrelsens skrift om planerat kejsarsnitt på kvinnans begäran (pga förlossningsrädsla). Jag var tydlig med att jag visste komplikationerna, jag poängterade att jag väntade barn nr 3 och vi inte skulle ha fler barn pga det och åldern. Nu hade jag fått kejsarsnitt även om dom nekat mig för min lilla dotter låg i säte (hon ville väl vara säker på att hennes mamma fick som hon ville ) så en vaginal förlossning hade ändå inte varit aktuell och vändningsförsök hade jag också tackat nej till.


    Tack för info! Där ser man. Undrar om dom inte är medvetna om det där eller om dom ljuger medvetet... Det var flera som skällde på mig under min förlossning för att jag ens tog upp det. ?Jag har också fött barn, det gör ont att föda barn hörrudu, skärp dig nu? när jag brutit ihop och storgrät och hade så ont att hela kroppen skakade. Dom gav epidural som bara tog halva kroppen och fast dom visste det vägrade dom sätta en ny utan envisades med att fylla på den befintliga så halva sidan av magen var utan smärtlindring och halva domnade bort..

    Dom lovade också morfin när jag kom in till förlossningen men personalen byttes och nästa ville avvakta med allt, ingen gick mig till mötes. Jag visste själv vad jag behövde för att må bra och orka men blev stressad, rädd och ledsen av att antingen bli snäst eller ignorerad i det jag berättade att jag behövde.

    Min moster som är gynekolog sa till mig efteråt att jag skulle begära kejsarsnitt nästa gång eftersom jag får stora barn men när jag tog upp det med sjukhuset sa dom att det kunde jag inte önska eller få bestämma i förväg utan det bestämdes på förlossningen.. (?) (Min slutade med sugklocka)
  • Anonym (lsjdi­)
    Fri 12 Apr 2019 19:42
    #9

    Jag upplevde inte förlossningen som så hemsk egentligen. Jag var 10 cm öppen när jag kom in så det var för sent för att sätta epidural. Men där kom värkarna helt av si, när jag kom in till avdelningen. Så det tog ett dygn till innan barnet kom. Jag sprack hela vägen till ändtarmen, men blev fint ihopsydd. Även muskler sprack sönder och blev sydda. Men andra förlossningen gick bra. Sprack lite men inte farligt. 

  • Anonym (lsjdi­)
    Fri 12 Apr 2019 19:49
    #10
    Anonym (lsjdi) skrev 2019-04-12 19:42:35 följande:

    Jag upplevde inte förlossningen som så hemsk egentligen. Jag var 10 cm öppen när jag kom in så det var för sent för att sätta epidural. Men där kom värkarna helt av si, när jag kom in till avdelningen. Så det tog ett dygn till innan barnet kom. Jag sprack hela vägen till ändtarmen, men blev fint ihopsydd. Även muskler sprack sönder och blev sydda. Men andra förlossningen gick bra. Sprack lite men inte farligt. 


    Nej, inte 10, jag skrev fel, 7 cm menade jag. 
Svar på tråden Första förlossningen gick hemskt, hur gick andra?