• MiaAhl­in
    Thu 11 Apr 2019 20:12
    164 visningar
    5 svar
    5
    164

    Ägglossning...

    Jag har en massa frågor angående ägglossning.. Hade i lördags/söndags "snorliknande" flytningar, och hade lite ont i ena äggstocken. I tisdags hade jag lite ont i andra äggstocken.

    På morgonen igår onsdag fick jag första positiva äl-testet, testade morgon och kväll, och likadant idag. Lika starkt positivt fortfarande. Under sen eftermiddag idag fick jag ont i livmodern, en ständigt molande känsla samt lite "hugg" emellanåt, så det känns i baken till och med. Är det nu ägget släpper kanske? Har läst att efter första positiva testet så tar det 12-48 timmar tills ägget lossnar, stämmer det? Har använt test från rfsu.

    Detta är första äl efter p-piller, har barn sedan innan. Hade "pillermens" 25-29 mars.

    Hade sex med mannen igår och i förrgår.

  • Svar på tråden Ägglossning...
  • Sat 13 Apr 2019 09:27
    #1

    Hej!

    Du kommer aldrig veta exakt när ägget släpper, men har du fått positivt på ÄL-test så indikerar det att kroppen nu förbereder sig på att släppa ett ägg. Dock kan man få positivt på ÄL-test trots att ingen ägglossning sedan sker (man kan ha månader utan att ett ägg släpper, trots att man har symptom i övrigt). För att säkerställa att ett ägg verkligen har släppt är det kroppstemperaturen man får mäta, den så kallade basaltemperaturen. Denna stiger med ca 0,2-0,5 grader när ett ägg har släppt, pga att progesteron då produceras i kroppen. Stiger inte temperaturen har sannolikt inget ägg släppt.

    Men...allt detta är kanske är lite överkurs (men ändå kul att veta -kroppen är fascinerande ) så om jag var du skulle jag lita på ÄL-testet och anta att det är nu jag har ägglossning! Även ändrade flytningar tyder ju på det. Så det verkar som att ni tajmat det bra.

  • MiaAhl­in
    Sat 13 Apr 2019 20:51
    #2

    Jag testade tempen bara för skojs skull, brukar alltid ligga mellan 36,7-36,9 i vanliga fall. Idag var det på 37,5. Om jag nu inte är på väg att bli sjuk så är det väl ett gott tecken ????

  • Sun 14 Apr 2019 00:01
    #3

    Var det på morgonen du tog tempen? För att mäta basaltemperaturen ska du nämligen ta tempen det första du gör när du vaknar på morgonen, samma tid varje dag. När man gjort så ett antal veckor brukar man kunna se mönster (vad man ligger på dagarna före ägglossning, dagarna efter, osv) Ens temp på dagen/kvällen kan variera av så många andra orsaker, så därför är det -i det här sammanhanget- viktigt att mäta just innan man gått upp på morgonen. Klart 37,5 låter ganska högt om du ligger mycket lägre i vanliga fall, men jag hade bara gått på morgontemp om det var just ägglossning jag ville ?spåra? :) Finns mycket info om att ?tempa? för att ha koll på ÄL här på familjeliv, om du är nyfiken! Man lär sig mycket ;)

  • MiaAhl­in
    Sun 14 Apr 2019 10:54
    #4

    Förmiddagen var det, men jag har inte tempat regelbundet innan så jag vet inte. Det hade sjukt till 37,1 idag på morgonen iallafall. Ska vänta och se nu bara, enligt en uträknare ska jag kunna ta ett test den 23e, men det är ju sååå långt dit ????

  • Tue 16 Apr 2019 10:19
    #5

    Kapar tråden lite eftersom jag också undrar ????

    Hur många dagar kan man få positivt Äl-test? Jag har nu tre dagar i rad fått positivt på stickan.

Svar på tråden Ägglossning...