• Poppius

    När blev era barn stabila i nacken?

    Min son är snart 4 månader och inte särskilt stabil.

    Visst håller han upp huvudet i sittande men vinglar en hel del.

    Huvudet följer inte riktigt med när han dras upp till sittande.

    Hatar magläge men kan hålla upp huvudet då i ett par min.

    Finns det några fler vars barn blivit stadiga i nacken sent?

    SÅ OROLIG!

  • Svar på tråden När blev era barn stabila i nacken?
  • pyret013

    Ja. Min son var mycket ostadig i nacken vid 4månadersbrsöket hos bvc. Jag tog upp att han var vinglig då jag tyckte att han var sen jämfört med andra barn. Han kunde inte ens lyfta huvudet vid magläge. BVC skickade remiss till fysioterapeut. När vi kom dit var han på gränsen till avvikande utveckling när det gällde grovmotoriken.

    Vi fick råd om hur vi skulle träna med honom och på återbesöket låg han inom normalspannet men fortfarande något sen.

    Om du är orolig, be BVC skicka remiss till fysioterapeut så kan ni få en bedömning och om det behövs ett träningsprogram.

  • Poppius

    Tack för svaret! Vi har varit hos fysioterapeut en gång för en vecka sen. Hon konstaterade att han ligger inom normalspannet men sent. Vi ska dit igen om 2 veckor. Tycker inte att det händer så mycket med utvecklingen trots träning.

    Hur gick det för ditt barn sen?

  • pyret013
    Poppius skrev 2019-04-11 21:10:32 följande:

    Tack för svaret! Vi har varit hos fysioterapeut en gång för en vecka sen. Hon konstaterade att han ligger inom normalspannet men sent. Vi ska dit igen om 2 veckor. Tycker inte att det händer så mycket med utvecklingen trots träning.

    Hur gick det för ditt barn sen?


    Mitt barn är idag ca 1,5 år och han är fortfarande sen i grovmotoriken men det är numera inom normalspannet så jag oroar mig inte. När de blir lite äldre brukar de komma ikapp sina jämnåriga.
  • Poppius

    Ja så blir det förhoppningsvis! Alla kan inte vara först. Just nu känns det mest deppigt med mycket nackträning utan större resultat men det kommer kanske. Här på familjeliv lyfter många bebisar nacken redan på bb...

    Tack igen!

Svar på tråden När blev era barn stabila i nacken?