• Anonym (Gammal mamma?)

    Åldersskillnad

    Jag och min kille vill ha barn i framtiden , jag har tvp söner sedan innan en bor hos mig en hos pappan just nu. Dom är 11 & 12 år.

    Till saken hör är att jag blir 38 år i år och min sambo och pojkvän sen 1,5 år är 27 år blir 28 år.

    Vi vill inte ha barn i morgon men jag är stressad att jag blir för gammal han säger ofta att om typ 4 år är lagom och jag kan hålla med inte för brottom men jag är ju för gammal då.

    Hur gör man vid ålderskillnader?

    När är man för gammal jag är rätt ung o folk tycker jag är 25 - 28 år så folk säger alltid ni har tiden ni hinner ja jag ser ut som det men min kropp är likförbannat 38 snart..

    Hur ska man tänka o jag är livrädd att min man dka komma på om 5 år att nu vill jag ha barn o då kan jag inte mer

    Hjölp mig att tänka och finns nägon med samma erfarenhet som fått barn sent?

  • Svar på tråden Åldersskillnad
  • Pope Joan II
    Anonym (Gammal mamma?) skrev 2019-04-12 09:32:37 följande:

    Jag och min kille vill ha barn i framtiden , jag har tvp söner sedan innan en bor hos mig en hos pappan just nu. Dom är 11 & 12 år.

    Till saken hör är att jag blir 38 år i år och min sambo och pojkvän sen 1,5 år är 27 år blir 28 år.

    Vi vill inte ha barn i morgon men jag är stressad att jag blir för gammal han säger ofta att om typ 4 år är lagom och jag kan hålla med inte för brottom men jag är ju för gammal då.

    Hur gör man vid ålderskillnader?

    När är man för gammal jag är rätt ung o folk tycker jag är 25 - 28 år så folk säger alltid ni har tiden ni hinner ja jag ser ut som det men min kropp är likförbannat 38 snart..

    Hur ska man tänka o jag är livrädd att min man dka komma på om 5 år att nu vill jag ha barn o då kan jag inte mer

    Hjölp mig att tänka och finns nägon med samma erfarenhet som fått barn sent?


    Du får väl låta frysa in ägg och hoppas på det bästa. 
  • Anonym (Gammal mamma?)

    Nej en sån procedur vill jag inte blir det flrsent är det inte meningen vill ha barn naturligt om det ska bli :)

  • Anonym (Linda)

    Det är inte åldersskillnad som är problemet egentligen utan att han inte förstår att du inte kan vänta. 1-2 år kanske men inte längre.

    Han behöver bli upplyst om klimakteriet och vad det innebär. Samt även överväga risken med en äldre mamma.

    Boka in tid hos gyn och gå dit båda två och ställ alla frågor ni har, kanske ta prover på din hormonnivå etc.

    Sen tar ni ett beslut utifrån det ni får veta.

  • Pope Joan II
    Anonym (Gammal mamma?) skrev 2019-04-12 09:48:47 följande:

    Nej en sån procedur vill jag inte blir det flrsent är det inte meningen vill ha barn naturligt om det ska bli :)


    Då var valet av en mycket yngre man ganska märkligt. 

    Är ni fortfarande ihop om fyra år så får du chansa på att det tar sig den naturliga vägen då. 
  • Anonym (Gammal mamma?)
    Pope Joan II skrev 2019-04-12 09:51:45 följande:

    Då var valet av en mycket yngre man ganska märkligt. 

    Är ni fortfarande ihop om fyra år så får du chansa på att det tar sig den naturliga vägen då. 


    Ja du har helt rätt där faktiskt väldigt märkligt av mig
  • Anonym (Gammal mamma?)

    Det har varit 2 år men tack


    Transan88 skrev 2019-04-12 09:53:31 följande:

    Ger det här förhållandet ett år, sen tar det slut.


    Var det ett svar på min fråga haha människor som inte har liv alltså :)

    Ja vi har varit tsms i 2 år och älskar varandra o ja vem vet vi kanske länar om ett år vem vet helt rätt man kan aldrig veta
  • Anonym (Förtitre)

    Min mamma fick sista barnet vid 43. En underbar lillasyster, som blivit en ung vacker kvinna.

  • Fjäril kär

    Om han inte är redo för barn och verkligen inte kan tänka sig barn just nu så har du inte mycket att välja på.

    1. Chansa om några år med risken att det inte blir något och risken att du känner dig lurad på möjligheten

    2. Är detta en dealbraker gör ni slut

    3. Lev med beslutet att det inte blir några barn och att han troligen lämnar dig för nån annan tids nog

  • Anotherone

    Vill ni ha barn ihop så skulle inte jag våga vänta.
    Jag har i och för sig inte bytt partner och vi är jämngamla. Men vi valde att vänta länge efter barn nr 1.
    Han hann bli drygt 10 år innan vi var överens om att försöka få syskon, och då hade jag nyss fyllt 36. Jag blev snabbt gravid vilket jag är otroligt tacksam för. Men när den tanken dök upp så kände jag att vi behövde bestämma oss snabbt för åldern är verkligen en faktor.

    Samtidigt så vet man aldrig vad man har för grundförutsättningar när det gäller fertiliteten. Man kan vara en sån som har fin kvalite på ägg och som blir gravid lätt (och får friska barn) oavsett ålder. Skulle jag testa idag som 38-åring kanske jag skulle kunna bli gravid och ett till barn utan problem.
    Eller så var mina barn "lyckoträffar" båda två och en trea blir knepig att få till. Eller så har min fertilitet dalat och jag kommer aldrig kunna bli gravid igen på egen hand. Men som sagt, jag hade aldrig vågat chansa om det var så att jag verkligen verkligen ville ha fler barn.

    Om jag var du skulle jag ställa upp en massa scenarior för mig själv och liksom ranka dem. Hur skulle det kännas, vilket vore värst etc. 

    Om ni inte får fler barn nu och går isär om två år säger vi (innan ni börjar försöka), skulle du längta då? Eller vore det ok, för att det är hans längtan efter att bli pappa som är större?
    Om ni försöker få barn och det inte funkar.. och om ni ska leva ihop sen? Eller om ni går isär?

    Alltså bolla såna tankar, först och främst att du analyserar själv men även vissa frågor ihop med din partner.

    Att frysa ägg vore förmodligen för sent, det skulle man ha gjort som typ 25-åring om man ska ha någon nytta av dem när man blir äldre. 

  • Anonym (...)
    Anonym (Gammal mamma?) skrev 2019-04-12 09:32:37 följande:

    Jag och min kille vill ha barn i framtiden , jag har tvp söner sedan innan en bor hos mig en hos pappan just nu. Dom är 11 & 12 år.

    Till saken hör är att jag blir 38 år i år och min sambo och pojkvän sen 1,5 år är 27 år blir 28 år.

    Vi vill inte ha barn i morgon men jag är stressad att jag blir för gammal han säger ofta att om typ 4 år är lagom och jag kan hålla med inte för brottom men jag är ju för gammal då.

    Hur gör man vid ålderskillnader?

    När är man för gammal jag är rätt ung o folk tycker jag är 25 - 28 år så folk säger alltid ni har tiden ni hinner ja jag ser ut som det men min kropp är likförbannat 38 snart..

    Hur ska man tänka o jag är livrädd att min man dka komma på om 5 år att nu vill jag ha barn o då kan jag inte mer

    Hjölp mig att tänka och finns nägon med samma erfarenhet som fått barn sent?


    Jag och min man har 13 års åldersskillnad, han är ungefär i din killes ålder. Men vi pratade tidigt igenom detta med barn. Anledningen var att jag ville veta hur han tänkte kring det och jag ville veta att han förstod vad vår åldersskillnad kommer att innebära för våra liv i längden med tanke på barn osv. Han hade inte riktigt tänkt på att jag har en ganska begränsad tid på mig att skaffa barn.

    När i pratade om det så kom i överens om att vi ville försöka få barn och vi insåg att vi måste börja försöka innan jag blir för gammal om vi ska ha en okej chans. Vi har ändå försökt att inte stressa alltför mycket men försöker nu och jag är 41 idag. Men han är också medveten om att det kanske inte blir något och han är okej med det också. 
Svar på tråden Åldersskillnad