• Anonym (Fatbegone)

    Svårare att hålla vikt efter 30?

    Har haft turen med bra förbränning trots jag ätit mycket choklad dagligen typ hela mitt vuxna liv. Slutade med detta för ca 1 år sedan och har också tränat 3-4 gånger i veckan senaste året. Är stor skillnad på kroppen och har blivit mer fast och smalare, även om jag inte var överviktigt innan men hade några bekvämlighetskilon. Nu tycker jag att trots dessa förändringar så blir jag inte av med sista kilona på magen och kärlekshandtagen. Känns också som att jag svullnar upp lätt på magen och ser större ut än vad jag är. Detta stör mig en del då jag ändå ansträngt mig för att sluta vara så onyttig och nu tränar ganska mycket samt cyklar dagligen. Nu har jag helt uteslutit sötsaker under 2 veckor men ser ingen skillnad. Som yngre gick jag väldigt lätt ner om jag ville...fler som upplever detta?

    Ps: äter vegetariskt, undviker mjölkprodukter och vitt mjöl. Blir pasta ibland. Oftast fullkornsprudukter annars.

  • Svar på tråden Svårare att hålla vikt efter 30?
  • Emy88

    Jag känner igen det. Har hela tiden varit smal, vägt 50-53 kg trots mycket godis och ingen träning förutom vardagsmotion. Nu är jag 31 och helt plötsligt har jag gått upp 7 kg! Magen är inte alls platt och helt plötsligt måste jag köpa medium på mina kläder. Det är konstigt att förändringen har skett så snabbt. Men nu ska jag testa 16:8 dieten och se om det ger resultat.

  • Anonym (Fortfarande en smalis)

    Nä, ingen skillnad alls. Är 40...

  • Anonym (Inga)

    Jag märkte en liten skillnad runt 32 år, och sen en större skillnad runt 50. Jag som kunnat äta vad som helst, och ville jag gå ner två kg var det bara att dra ner på onyttigheter några dagar ...

  • Anonym (drz)

    Likadan här, kunnat äta vad som helst upp till lite 30 sen började kilonarna komma.

    Vad tränar du? Glöm inte att lägga in lite variation, det brukar få fart på kroppen för dom flesta.

  • Anonym (Magen jag)

    Jag är 40+ och går fortfarande inte upp i vikt vad jag n äter . Dock är magen svår. Blir lätt uppsvälld och går jag upp nåt kilo sätter sig allt på magen. Ser kättgravid ut fast jag år på gränsen till underviktig.

    Har övningar för att träna de innre magmusklerna sommjag tycket hjälper lite.

  • Anonym (Bättre förr)

    Kunde äta vad som helst till ca 30, men nu måste man tänka på precis vad man äter för annars ballar magen ur och blir uppblåst.
    Men rent viktmässigt så har jag lagt på mig ca 1kg om året sedan 30 år, vägde 68kg vid 30 och nu snart 75, har alltså gått upp 7 kg sista 8 åren, nästan 1kg per år. Vet inte heller hur man ska få stopp på det hela.
    Vinterhalvåret är värst för mig, kan lägga på mig 2-3kg i November-Februari och sedan gå ner hälften på sommaren.
    Men hur fasiken stoppar man denna spiral ?
    Jag äter bara en stor måltid om dagen, en stor frukost iofs också och sedan middag vid 17-18 samt en liten kvällsmacka eller så vid 21.30.
    Känns helt klart som man måste börja räkna kalorier, men gud så tråkigt det vore.
    Min vikt är väl ingen katastrof ännu men jag vill inte gå över 75 och helst ner till 70kg. Ju mer jag tränar desto tjockare blir jag, benen och armarna blir fasta men magen sväller.

  • Anonym (Fatbegone)
    Anonym (Bättre förr) skrev 2019-04-12 21:08:54 följande:

    Kunde äta vad som helst till ca 30, men nu måste man tänka på precis vad man äter för annars ballar magen ur och blir uppblåst.

    Men rent viktmässigt så har jag lagt på mig ca 1kg om året sedan 30 år, vägde 68kg vid 30 och nu snart 75, har alltså gått upp 7 kg sista 8 åren, nästan 1kg per år. Vet inte heller hur man ska få stopp på det hela.

    Vinterhalvåret är värst för mig, kan lägga på mig 2-3kg i November-Februari och sedan gå ner hälften på sommaren.

    Men hur fasiken stoppar man denna spiral ?

    Jag äter bara en stor måltid om dagen, en stor frukost iofs också och sedan middag vid 17-18 samt en liten kvällsmacka eller så vid 21.30.

    Känns helt klart som man måste börja räkna kalorier, men gud så tråkigt det vore.

    Min vikt är väl ingen katastrof ännu men jag vill inte gå över 75 och helst ner till 70kg. Ju mer jag tränar desto tjockare blir jag, benen och armarna blir fasta men magen sväller.


    Ja känns verkligen trist att behöva räkna kalorier!

    Jag upplever också att jag fått smala ben/midja och mindre rumpa och bröst av träningen. Men så fort jag går upp något sätter det sig på höfterna och armarna så även om jag egentligen inte är stor, ser jag stor ut i jämförelse med resten...
  • Anonym (Fatbegone)
    Anonym (drz) skrev 2019-04-12 20:19:21 följande:

    Likadan här, kunnat äta vad som helst upp till lite 30 sen började kilonarna komma.

    Vad tränar du? Glöm inte att lägga in lite variation, det brukar få fart på kroppen för dom flesta.


    Tränar styrketräning och yoga samt vardagscyklar 5-7 km dag...
  • McIris

    Är 44 år och har inga problem att hålla vikten. Har vägt ca 63 kg till mina 178 cm de senaste 10 åren(förutom graviditeter). 30 år är ju ungt, då såg jag ut som en pinne haha. Vägde typ 58 kg.

Svar på tråden Svårare att hålla vikt efter 30?