• Anonym (Anonym)

    Ska inte psykiatrin bry sig mer än vad de gör?

    Om jag fått en mailadress till en på psykiatrin son jag har kontakt med ibland, eller ska ha iallafall, så jag kan skriva om det är något. Ska inte den personen svara då? Åtminstone.

    Jag har flertal gånger skrivit där jag mått så grymt dåligt så allt känts meningslöst. Panikångest i flera timmar. Men inget svar.

    Jag vet att psyk har mycket att göra. Men seriöst? Om någon skriver att allt är meningslöst att den här sådan hemsk ångest så den inte vet vart den ska ta vägen, hur svårt är det att antingen ringa eller skriva ett fjuttigt mail?

    Jag hade en samtalsterapeut förut som även efter jag inte ens gick hos honom längre kollade läget ibland. Där snackar vi bry sig. Är så oerhört tacksam för att han isllafall svarat mig. Frågat hur det är ibland osv och hur det går med allt.

    En annan sak jag inte fattar är hur de vågar chansa så att inte svara? Självklart fattar jag att allt inte hänger på dom. Men hade det varit jag hade jag varit rädd för personen mått så dåligt så den tex tagit självmord.

    Är det inte psykiatrins jobb att prata med folk?

    Och nej jag har inte skrivit 100 mail. Men säkert 10 utan svar på flera veckor.

    Tycker det är så dåligt bara. Det hade räckt med ett litet mini svar. Bara någon finns där för en.

  • Svar på tråden Ska inte psykiatrin bry sig mer än vad de gör?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (undrar) skrev 2019-04-13 13:19:32 följande:

    Det låter mer som om du skulle behöva lite medmänsklig omtanke.

    Vem är personen du mailar till? Du skulle nog behöva göra en tydlig överenskommelse med hen om hur er kontakt ska se ut. Vet du att hen får dina mail eller ens är på jobbet?


    Förut ringde hon ibland Men när jag inte svarat så har hon slutat. Ämdä har jag sagt att jag hatar telefon pga ångest. Att jag hellre skriver. Men hon svarar sällan. Så mailen får hon nog. Det är väl bara det att hon inte orkar.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (undrar) skrev 2019-04-13 13:19:32 följande:

    Det låter mer som om du skulle behöva lite medmänsklig omtanke.

    Vem är personen du mailar till? Du skulle nog behöva göra en tydlig överenskommelse med hen om hur er kontakt ska se ut. Vet du att hen får dina mail eller ens är på jobbet?


    Träffar jag,henne sitter jag ju bara där och låtsas som allt är bra. Jag visar inget då. Då tycker jag det är bättre att jag skriver så allt verkligen kommer fram. Jag är rädd för att visa mig ledsen osv. Rädd för att folk inte ska tycka om mig. Att jag är jobbig osv.

    Men ärligt talat så som sagt det jag vill är egentligen bara en som stöttar mig. Kräver inga direkta svar. Bara nåt litet räcker som visar att man iaf finns där.
  • lilagrodautanben
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-13 12:22:14 följande:

    Att jag ska få skriva om det är nåt.Det är riktigt tragiskt. Tack vad snäll du är. Jag undrar väl inget direkt så vill mest ha en stöttande person att luta sig mot när ångesten ibland är jobbig. Och då känns det skit när de som jobbar med det inte ens bryr sig. Som sagt, att de bara vågar, det fattar inte jag. Det hade jag aldeig gjirt om jag jobbat där.


    Du får gärna höra av dig till mig när du behöver! Ibland behöver man bara prata av sig :) levt med depression i 4 år nu. Pga mina ätstörningar som jag är frisk från idag och min ptsd. Som sagt, hör av dig när du vill! Kram
  • Anonym (?)

    Är det hennes privata mail eller jobbmail? Hon kanske inte jobbar där varje dag, eller så har hon nån tid avsatt varje vecka just för att kolla mail och inte ser dina mail innan dess.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2019-04-13 21:32:05 följande:

    Är det hennes privata mail eller jobbmail? Hon kanske inte jobbar där varje dag, eller så har hon nån tid avsatt varje vecka just för att kolla mail och inte ser dina mail innan dess.


    Hennes jobbmail och jo hon jobbar varje dag. Om inte annat borde hon väl svarat på 2 mån när hon svarat på annat.
  • Anonym (Kurator)

    Jag tycker att det är märkligt att du fått uppmaning att maila, det är ingen säker sekretess på mail och i vår region får vi inte besvara mail pga det. Vi måste ringa upp eller hänvisa till 1177 som är en säker kontaktväg.

    Mitt råd är att du söker upp din mottagning på 1177, skriver ett meddelande där och förklarar att kontinuiteten brister, och ber om en mer stadig kontakt, kanske besök med regelbundna intervall?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kurator) skrev 2019-04-14 06:41:33 följande:

    Jag tycker att det är märkligt att du fått uppmaning att maila, det är ingen säker sekretess på mail och i vår region får vi inte besvara mail pga det. Vi måste ringa upp eller hänvisa till 1177 som är en säker kontaktväg.

    Mitt råd är att du söker upp din mottagning på 1177, skriver ett meddelande där och förklarar att kontinuiteten brister, och ber om en mer stadig kontakt, kanske besök med regelbundna intervall?


    Tycker med det är ganska konstigt faktiskt. Får man skriva mail helt öppet så egentligen? Det borde ju vara lite halvt emot sekretesslagen.


    Ja, jag borde nog berätta det till någon. Om en person säger att den har så mycket ångest så den inte vet var den ska ta vägen, allt känns skit, osv osv. Hur kan man då ens våga inte svara, ringa eller något? Jag förstår inte det.


    Min förra samtalsterapeut tex ringde mig så fort han kunde om jag var ledsen någon gång så. Kollade läget. Eller så skrev han till mig. Men aldrig att han inte sa något. Skrämmande.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2019-04-13 21:32:05 följande:

    Är det hennes privata mail eller jobbmail? Hon kanske inte jobbar där varje dag, eller så har hon nån tid avsatt varje vecka just för att kolla mail och inte ser dina mail innan dess.


    Även om hon inte hade jobbat så skriver man väl då när jobbtiderna är eller om personen har semester, det brukar man ju göra. Men nej jag tror inte det handlar om det. För hon svarar ibland, dock inte på det jag skrivit, utan bara nåt av det.
  • Anonym (Kurator)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-15 21:40:57 följande:

    Tycker med det är ganska konstigt faktiskt. Får man skriva mail helt öppet så egentligen? Det borde ju vara lite halvt emot sekretesslagen.

    Ja, jag borde nog berätta det till någon. Om en person säger att den har så mycket ångest så den inte vet var den ska ta vägen, allt känns skit, osv osv. Hur kan man då ens våga inte svara, ringa eller något? Jag förstår inte det.

    Min förra samtalsterapeut tex ringde mig så fort han kunde om jag var ledsen någon gång så. Kollade läget. Eller så skrev han till mig. Men aldrig att han inte sa något. Skrämmande.


    Du får skriva vad du vill i mail, men var medveten om att det som inkommer till en vårdgivare kan begäras ut av andra än vårdgivare du kontaktat. Vårdgivaren ska av sekretesskäl inte använda mail, eftersom vi inte kan veta säkert att det är du som läser svaret, vilket betyder att information om ex. bokade tider kan hamna hos andra än den det är menat för.

    När jag blir kontaktad på mail svarar jag oftast med en hänvisning till att kontakta mig via 1177, alternativt ber personen ringa upp istället.

    Om du i den personliga kontakten med psykiatrin, i besök, säger att allt är bra så kommer man troligen att gå på den informationen, och inte vara särskilt orolig för dig. Även om det är svårt så behöver du berätta ärligt om ditt mående vid besöken. När jag möter patienter som inte har så lätt att uttrycka sig så brukar jag be dem skriva ett brev till mig, som jag läser när vi sitter tillsammans. Ibland är det lättare.
  • Anonym (nej det är vad du tror)

    Har haft ångestproblematik i flera år och kontakt med psyk. Har aldrig fått någons mailadress, inte ens psykologernas. Om det krisat är det psykakuten och deras samtalsjour som gäller.

    Enda sättet att nå min psykolog för ev extratid är att lämna meddelande på hennes telefonsvarare. Men oftast har man bara en tid varannan vecka eller 1 gång/månad och det går inte att påverka pga trycket och bristen på tider.

    Psyk är rätt värdelösa och har knappt resurser. Utredningar tar ca 3 år minimum och man måste fixa allting själv. De upplyser en inte ens om rättigheter och läkarna träffar man bara för att få intyg till f-kassan eller förnya recept.

    Behandlingar kan man glömma. De jag känner som haft råd att gå privat har helt andra erfarenheter och har ofta avslutat sina behandlingar själv för att de känt sig friska.

  • Anonym (nej det är vad du tror)

    Har haft ångestproblematik i flera år och kontakt med psyk. Har aldrig fått någons mailadress, inte ens psykologernas. Om det krisat är det psykakuten och deras samtalsjour som gäller.

    Enda sättet att nå min psykolog för ev extratid är att lämna meddelande på hennes telefonsvarare. Men oftast har man bara en tid varannan vecka eller 1 gång/månad och det går inte att påverka pga trycket och bristen på tider.

    Psyk är rätt värdelösa och har knappt resurser. Utredningar tar ca 3 år minimum och man måste fixa allting själv. De upplyser en inte ens om rättigheter och läkarna träffar man bara för att få intyg till f-kassan eller förnya recept.

    Behandlingar kan man glömma. De jag känner som haft råd att gå privat har helt andra erfarenheter och har ofta avslutat sina behandlingar själv för att de känt sig friska.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kurator) skrev 2019-04-15 21:58:17 följande:

    Du får skriva vad du vill i mail, men var medveten om att det som inkommer till en vårdgivare kan begäras ut av andra än vårdgivare du kontaktat. Vårdgivaren ska av sekretesskäl inte använda mail, eftersom vi inte kan veta säkert att det är du som läser svaret, vilket betyder att information om ex. bokade tider kan hamna hos andra än den det är menat för.

    När jag blir kontaktad på mail svarar jag oftast med en hänvisning till att kontakta mig via 1177, alternativt ber personen ringa upp istället.

    Om du i den personliga kontakten med psykiatrin, i besök, säger att allt är bra så kommer man troligen att gå på den informationen, och inte vara särskilt orolig för dig. Även om det är svårt så behöver du berätta ärligt om ditt mående vid besöken. När jag möter patienter som inte har så lätt att uttrycka sig så brukar jag be dem skriva ett brev till mig, som jag läser när vi sitter tillsammans. Ibland är det lättare.


    Så gör inte dom iallafall. Utan hon skriver mail om sånt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (nej det är vad du tror) skrev 2019-04-15 22:00:06 följande:

    Har haft ångestproblematik i flera år och kontakt med psyk. Har aldrig fått någons mailadress, inte ens psykologernas. Om det krisat är det psykakuten och deras samtalsjour som gäller.

    Enda sättet att nå min psykolog för ev extratid är att lämna meddelande på hennes telefonsvarare. Men oftast har man bara en tid varannan vecka eller 1 gång/månad och det går inte att påverka pga trycket och bristen på tider.

    Psyk är rätt värdelösa och har knappt resurser. Utredningar tar ca 3 år minimum och man måste fixa allting själv. De upplyser en inte ens om rättigheter och läkarna träffar man bara för att få intyg till f-kassan eller förnya recept.

    Behandlingar kan man glömma. De jag känner som haft råd att gå privat har helt andra erfarenheter och har ofta avslutat sina behandlingar själv för att de känt sig friska.


    Känner igen det där. Riktigt tragiskt är det.
Svar på tråden Ska inte psykiatrin bry sig mer än vad de gör?