• Diddelidooo

    Familjer med barn 6-12 år, hur ser era veckor ut?

    Hur ser era veckor ut med jobb, aktiviteter, middagstider, etc?

  • Svar på tråden Familjer med barn 6-12 år, hur ser era veckor ut?
  • Alexi

    Två barn 8 och 10 år.

    En vuxen åker till jobbet runt 06.15, en vuxen går upp med barnen och lämnar i skolan vid 08 ungefär.

    Äldsta går hem själv, den vuxen som åkt tidigast på morgonen hämtar i skolan runt 16.

    Middag äter vi vid 17.30 typ. Just nu är det dock någon aktivitet varje vardagskväll för något av barnen så då får man ju anpassa efter det.

    Som sagt, ena barnet har tre fasta aktiviteter i veckan, mån, tis och tors och sen match på helgen ibland.
    Andra barnet kommer nu ha fasta aktiviteter mån, ons och fre och sen match på helgen ibland.

    I övrigt försöker vi hålla helgerna rätt lugna, bara vara hemma osv.

  • Anonym (Hos oss..)

    Två barn och två vuxna. Barnen är 3 och 7 år.

    Förälder 1 åker tidigt till jobbet, förälder 2 lämnar barnen på skola/förskola ca 7.30.

    Förälder 1 hämtar barnen ca 15 och förbereder mat och busar /spelar spel osv.

    Äter kl 17, därefter görs barnen iordning för sängen och hela familjen har lite familjetid tex brädspel, pusslande, läsande mysande tv etc.

    Barnen går och lägger sig kl 19.

    Den stora har aktivitet på onsdagar och åker då iväg på detta med den ena föräldern. Aktiviteter på helgerna åker vi oftast hela familjen på.

  • Elin P

    Tre barn på 11,7 och 2 år. Vi jobbar de flesta vardagar, pappan ledig ca 1 vardag i veckan och då är det lite annat. Men jobbar vi går pappan till jobbet 6.30. Jag börjar 8.00 så jag kör 7-åringen och 2-åringen innan jag börjar. Äldsta går till och från skolan själv. Pappan hämtar de yngre barnen kl 16 ungefär. Jag kommer hem vid 16.30. Jobbar deltid och har kort resväg, pappan har också nära till jobbet. Vi brukar äta vid 17.15. Barnen har inga aktiviteter planerade (de får men vill inte). Vi brukar bara ta det lugnt på em/kväll. Jag åker och handlar någon kväll i veckan efter maten. Ibland är vi ute, tar en promenad eller så.

  • Elin P

    På helgerna gör vi också väldigt lite. Inga speciella aktiviteter. Ofta har barnen kompisar här och vi brukar laga lite god mat.

  • LittelG

    Två barn på 6 och 11 år.

    Vi går alla upp runt 06, äter frukost tillsammans och sedan lämnar jag och mannen minstingen på skolan vid 07.30. Promenerar därefter tillsammans till stan (700 m) där vi båda jobbar centralt. 11-åringen tar sig själv till skolan lite senare.

    Vi jobbar båda heltid. Jag hämtar oftast vid 16-16.30 på fritids och går hem och fixar middag. 11-åringen har träning träning 3 ggr i veckan, men oftast tar hon bussen själv dit, så hämtar vi lite senare. Middag runt 17.30. Jag springer/tränar på gym tre ggr i veckan på kvällstid - mitt andningshål!

    På helgerna är det simskola och innebandy för 6- åringen, men i övrigt har vi inte så mycket inbokat.

    Min priolista: familjen, träning, jobbet

    Min mans priolista: familjen, jobbet, diverse egna projekt

    Just nu prioriterar vi bort AW, träffa egna vänner, konserter, teater, bio, heminredning, shopping m.m. Vi hinner helt enkelt inte med allt och det känns helt ok ändå :)

  • modsey

    Två barn

    Jag är den som oftast går upp med dem 7,15 på skoldagarna, äter frukost i hop ca 7.30, sen går de till skolan 8.00.

    Jobb, skola, , de går hem själva ca kl 14. Är deras pappa hemma ( han kom när skift) så fixar han mellis och tar dem två gånger i veckan till deras träning. Jobbar han då tar jag dem dit i stället. Middag oavsett träning, ca kl 18-19. Läser, fixar läxor om de inte gjort det, ser en film i hop och lägger oss ca 21.30.

    Helgerna är lite olika, allt från total slapp i pyjamas till att gå på bio, äta ute, åka till badhuset, tävla eller hänga ned kompisar.

    Vi jobbar mycket både min man och jag, men är ändå hemma mycket och får det att fungera då jag har rätt fria arbetstider, flex och kan jobba hemma och min man jobbar skift.

  • Mrs Moneybags

    Har en sjuåring. Jag går upp kl 6.00 och duschar, väcker honom 6.30. 
    Vi äter frukost 6.30-7.00, spelar instrument från 7.00-7.30, klär sedan på oss och går så att vi är i skolan kl 8.20. 

    Hämtar vid 16.30 ca (vi turas om att hämta och lämna) och äter middag vid 17.30.

    Sovdags 19.30. 

    Helgerna gör vi olika saker, ibland sportar eller hälsar på vänner eller träffar hans kompisar för lekstunder osv. 

    Lugnt och skönt liv och ganska inrutat. Så gillar jag att ha det. 

  • Anonym (mamma)

    Två barn, 10 och 13. 
    En av oss går upp och drar äldsta ur sängen 6.00.
    Gör oss i ordning och ser till att äldsta tar bussen och att yngsta väcks kl 6.50.
    När den yngsta har vaknat till 7.30 kan en av oss åka på jobb. Den andra hjälper den yngsta att komma i ordning för dagen och skjutsar till skolan någon gång mellan 8-10. Åker sedan till jobbet om yngsta kommer till skolan, annars stannar en förälder hemma.

    2-3 dagar i veckan åker vi till sjukhus/skola/kommun på möten pga yngsta barnets funktionsnedsättning, 3-4 timmar per möte inklusive restid.
    2-3 dagar/vecka måste en av oss åka akut och hämta yngsta på skolan.

    En av oss är hemma senast kl 14.00 när yngsta kommer från skolan. Gör läxor och skoluppgifter med yngsta, lagar middag och äter med äldsta kl 17-18.
    En av oss jobbar sent och kommer hem 19 eller 20. Den andra jobbar resten av kvällen för att ta igen den tid vi lagt på möten eller på att vara hemma med yngsta under dagen.

    Helgerna brukar vi dela upp så att den som jobbat minst under veckan får jobba så mycket det går, och den andra tar hand om barnen och hemmet.

    Har en kvällsaktivitet för varje barn i veckan, och en helgaktivitet för varje barn. Brukar dela upp oss och åka en förälder med varje barn.
    Äldsta är ofta med kompisar någon eftermiddag/kväll i veckan och någon dag på helgen.

    Ständig jour, omplanering och kaos är väl de ord som bäst beskriver vår vardag. Men vi tar dag för dag och försöker överleva...
    Egentid för oss själva, socialt umgänge och tid för familjeaktiviteter har vi prioriterat bort.

  • Anonym (Hur?)
    Anonym (mamma) skrev 2019-04-15 17:55:55 följande:

    Två barn, 10 och 13. 

    En av oss går upp och drar äldsta ur sängen 6.00.

    Gör oss i ordning och ser till att äldsta tar bussen och att yngsta väcks kl 6.50.

    När den yngsta har vaknat till 7.30 kan en av oss åka på jobb. Den andra hjälper den yngsta att komma i ordning för dagen och skjutsar till skolan någon gång mellan 8-10. Åker sedan till jobbet om yngsta kommer till skolan, annars stannar en förälder hemma.

    2-3 dagar i veckan åker vi till sjukhus/skola/kommun på möten pga yngsta barnets funktionsnedsättning, 3-4 timmar per möte inklusive restid.

    2-3 dagar/vecka måste en av oss åka akut och hämta yngsta på skolan.

    En av oss är hemma senast kl 14.00 när yngsta kommer från skolan. Gör läxor och skoluppgifter med yngsta, lagar middag och äter med äldsta kl 17-18.

    En av oss jobbar sent och kommer hem 19 eller 20. Den andra jobbar resten av kvällen för att ta igen den tid vi lagt på möten eller på att vara hemma med yngsta under dagen.

    Helgerna brukar vi dela upp så att den som jobbat minst under veckan får jobba så mycket det går, och den andra tar hand om barnen och hemmet.

    Har en kvällsaktivitet för varje barn i veckan, och en helgaktivitet för varje barn. Brukar dela upp oss och åka en förälder med varje barn.

    Äldsta är ofta med kompisar någon eftermiddag/kväll i veckan och någon dag på helgen.

    Ständig jour, omplanering och kaos är väl de ord som bäst beskriver vår vardag. Men vi tar dag för dag och försöker överleva...

    Egentid för oss själva, socialt umgänge och tid för familjeaktiviteter har vi prioriterat bort.


    Hur kan ni leva så där? Kan ni inte få helgavlastning för barnet? Lider inte äldsta väldigt av detta? Vad har ni för jobb där det funkar att jobba så sporadiskt?
  • cloudberry79

    Två barn, 6 och 11 (båda fyller snart år). Vi jobbar båda heltid, tränar på friskvårdstimme eller lunch. Pappan börjar 6 och slutar 14.45, jag börjar 8 och slutar 16.45. Jag lämnar i skolan strax innan åtta. Måndag-onsdag går barnen hem själva tillsammans när större barnet slutar mellan 14.30-15.00. De kommer då hem strax innan eller samtidigt som pappan. Vi äter när jag kommer hem (förutom onsdagar, då familjen äter klockan 16 för att jag ska hinna plocka upp yngsta för hennes aktivitet). Yngsta barnet har aktiviteter tisdag och onsdag, äldsta barnet onsdag, torsdag och söndag. Vi skjutsar till och från alla aktiviteter, på yngsta barnets är vi med och leder tisdagsaktiviteten, så vi är där hela tiden.

    På helgerna brukar vi denna tiden på året åka slalom på helgerna, hälsa på släkt och vänner eller bara vara ute. Mitt i vintern blir det en del skidåkning, men också mycket husrenoveringar och annat som måste fixas. Man lider ju inte brist på fritidsaktiviteter direkt, mer eller mindre frivilliga.

    Vi umgås gärna här hemma med vänner på helgerna, eftersom de flesta nu har större barn så funkar det bra att ha brädspelskväll med grannarna osv.


    Just NO.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-04-15 18:06:35 följande:
    Hur kan ni leva så där? Kan ni inte få helgavlastning för barnet? Lider inte äldsta väldigt av detta? Vad har ni för jobb där det funkar att jobba så sporadiskt?
    Vad har vi för val?

    Yngsta går inte lämna bort, ångestproblematik i kombination med stora sociala svårigheter... Jobbar för att få avlastning i hemmet, men tror egentligen inte att vi har tillräckligt med energi för att få det att fungera. Inskolning/anknytning till nya vuxna tar flera månader, om det alls går...
    Klart äldsta barnet lider, liksom resten av familjen...
    Har tur att vi båda har jobb med flexibla tider, men i längden kommer det inte att fungera/accepteras av arbetsgivare att vi aldrig kan resa eller förväntas komma på möten och liknande...
    Vi har kontakt med habilitering, BUP, socialen, skolan osv. men tyvärr blir situationen bara sämre med tiden. Ingen som vet varför eller kan ge någon hjälp.

    Som förälder kan man inte överge sitt barn, så vad har vi för alternativ...

  • Anonym (Veckopendlar..)

    Vi har tre barn som nu är lite större men för tre år sedan såg det ut så här hos oss:

    Maken veckopendlar och åker vid 04,30 hemifrån.

    Kl 06,50 går vi upp mån-fre.

    Barnen äter frukost och jag gör mig iordning medans de äter.

    Skjutsar alla till skolan. Store till en skola och de två yngre till en annan.

    Är på jobbet ca 08,10.

    Jobbar till 15,30-16 ca

    Hämtar de två yngsta på fritids. Store går hem själv.

    Aktiviteter var sin under veckan som det ska skjutsas till. Mellan och store har var sin aktivitet som de kan gå själv till.

    Middag vid 18 ca och läxläsning efter det.

    Sängdags vid 20-21

    Efter barnen lagt sig blir det lite plock med tvätt och ihopplock efter dagen sådär.

    Ja och så behöver hunden en kvällsrunda :)

    På fredag vid lunch kommer pappa hem, Gör då veckohandling medans jag är kvar på jobbet. Och sköter om bil, återvinning och räkningar.

    Helgen är fri från fasta aktiviteter. Då har vi familjetid och gör lite utflykter samt umgås med vänner.

    Barnen har kompisar hem eller är hemma hos någon minst en gång i veckan. Kompisar finns inom gångavstånd -det underlättar massor.

  • Alexi
    Anonym (mamma) skrev 2019-04-15 23:38:11 följande:
    Vad har vi för val?

    Yngsta går inte lämna bort, ångestproblematik i kombination med stora sociala svårigheter... Jobbar för att få avlastning i hemmet, men tror egentligen inte att vi har tillräckligt med energi för att få det att fungera. Inskolning/anknytning till nya vuxna tar flera månader, om det alls går...
    Klart äldsta barnet lider, liksom resten av familjen...
    Har tur att vi båda har jobb med flexibla tider, men i längden kommer det inte att fungera/accepteras av arbetsgivare att vi aldrig kan resa eller förväntas komma på möten och liknande...
    Vi har kontakt med habilitering, BUP, socialen, skolan osv. men tyvärr blir situationen bara sämre med tiden. Ingen som vet varför eller kan ge någon hjälp.

    Som förälder kan man inte överge sitt barn, så vad har vi för alternativ...

    Är det någon form av autism? Går hon i särskolan eller är hon normalbegåvad? Har ni haft det så här sen hon var liten?


    Jag tänker att om ni går under av utmattning så kommer ju barnet ändå bli tvungen att hantera en förändring och då kanske man ska tvinga fram någon form av avlastning innan det händer. Det är ju en helt ohållbar situation ni har. Vad säger BUP?

  • LFF

    Två stycken som fyller 6 i november. När de börjar skolan i höst kommer det se ut som nu.

    Vaknar 06.00

    Kommer lämna på fritids strax innan kl 7. De äter frukost där.

    Hämtar nånstans 16-16.30.

    Middag ca 17.30

    Läggdags kl 19.00

    Sportaktivitet lördagar och söndagar (vår/höst =fotboll och friidrott, okt-mars hockey).

  • Anonym (mamma)
    Alexi skrev 2019-04-16 10:15:44 följande:

    Är det någon form av autism? Går hon i särskolan eller är hon normalbegåvad? Har ni haft det så här sen hon var liten?


    Jag tänker att om ni går under av utmattning så kommer ju barnet ändå bli tvungen att hantera en förändring och då kanske man ska tvinga fram någon form av avlastning innan det händer. Det är ju en helt ohållbar situation ni har. Vad säger BUP?


    Har utretts men uppfyller inga autism eller add/adhd diagnoser. 
    Väldigt ojämn begåvningsprofil, snittet är normalt men vissa delar långt över, andra långt under. Går i vanlig skola.

    Ja, det har alltid varit mycket med yngsta, långa sjukhusvistelser under första åren, lite bättre några år, men från 6-års ålder och framåt har det bara försämrats.

    Har kämpat i flera år för att komma in på BUP. Krävdes anmälan till patientnämnden, flera samtal med regionchefen och hot om att anmäla vidare innan vårt ärende accepterades. 

    Sitter i en enda stor karusell mellan skola, HAB och BUP, där ingen tar ansvar. Kontaktade SOC för att få hjälp med avlastning och samordning, men de anser att vi gör jobbet bättre än de kan göra, och de inser att stödfamilj/avlastnings boende inte fungerar i vårt fall.
    Kan finnas en möjlighet med stöd i hemmet som vi kan testa, men både BUP och SOCm är tveksamma till om det kan fungera.

    Hur tvingar man fram avlastning när ingen tror på riktigt att det finns något som fungerar?  VI kan inte ha det så här i längden, vi kommer inte alltid finnas där för vårt barn. Men så länge vi kan så måste vi, eftersom det inte finns något alternativ. När vi inte klarar det längre finns inget liv för vårt barn som det ser ut nu. Hoppas på ålder och mognad, och eventuellt medicinering/behandling på sikt. Men först när/om detta fungerar kan vi släppa vårt barn.

  • Anonym (Tre)

    Har 3 barn i åldrarna 6, 8 och 10. Mannen jobbar en del hemifrån och reser en del. Jag lämnar på skola och förskola strax efter 8 (går upp ca 6.50). Kan planera mitt jobb lite efter barnen.

    Hämtar barnen någon ggn mellan 13.30 - 15.30. Äldsta sonen går inte på fritids så går ofta hem själv.

    Mellis runt 14 el 14.30 de dagar jag hämtar tidigt.

    Mat mellan 17 - 18 beroende på aktivitet och vad de fått till mellis. De är ändå alltid hungriga innan de ska lägga sig så då blir det frukt, majskakor el annat.

    8 åringen har skapande/bild och teater i veckan som jag skjutsar henne på. Äldsta har scouterna en dag som han går till själv.

    Börjar varva ned med tv eller böcker runt 18.30. Spelar ofta kort tillsammans. Yngsta lägger vi runt 19.30 och de andra lägger sig runt 20 - 20.30.

  • Anonym (Susanna)

    Min åttaåriga son är hos oss varannan vecka.

    Kl 5 går sambon upp och åker till jobbet.

    Kl 7.30 går sonen upp, skolan börjar 8.15.

    Efter skolan går han hem och äter mellanmål oftast.

    Sen åker vi och handlar eller är bara hemma och pysslar och gör ev läxa. Ibland är han ute och leker här i området.

    Sambon kommer hem vid 17. Sen äter vi middag.

    Sonen duschar och går och lägger sig vid 8.30.

    På helgerna är det fotbollsträning på lördag, och söndag brukar han leka med någon kompis, eller så besöker vi mormor och morfar.

  • cosinus

    Nu börjar ju en del vinteraktiviteter bytas ut men så här har det sett ut i vinter. Generellt sett så försöker jag vara på jobbet 7:30 medan min man är tröttare och oftare lämnar barnen lite senare.

    må: Barn hämtas på skolan kring 15:45, ena sonen får mat i sig och skickas med skjuts till aktivitetet kring 16:30. Resten av familjen lagar mat (gärna något med mjölk i som sonen som just åkt iväg inte tål men resten gör) och sen äter vi kring 17:30. Den som inte hämtat passar ofta på att komma hem ganska sent då den enda som ska iväg utöver sonen på måndagar är äldsta dottern och det är 19:30, då passar vi på att handla under tiden hon tränar.

    Ti: Mannen hämtar 2 av barnen på skolan kring 16:15, jag hämtar ena sonen 16:30, kör och hämtar äldsta dottern tvärs över stan 16:45 och anländer dotterns aktivitet som börjar 17 någon minut för sent. Sonen ska vara på samma ställe men börjar 30 min senare så han äter på plats. Dottern har ätit i bilen med mat jag har med. Dottern fixar jag skjuts hem åt på plats eftersom jag och sonen ska iväg på ytterligare en aktivitet senare på kvällen. Vi är hemma 21:30

    Hemma har mannen fått iväg andra dottern på sin aktivitet, oftast kan det lösas med samåkning. När de äter middag har jag ingen aning om :)

    on: Yngsta dottern har en aktivitet 17 som vi oftast kör till. Så en hämtar senast 16:15, vi skjutsar dottern + oftast fler barn dit och hem (slutar 18) Äldre sonen har en aktivitet senare på kvällen vi kör till enligt ett rullande schema och äldsta dottern har en sen kvällsaktivitet. Hon tar ibland buss dit men hämtas alltid. Alla utom yngsta äter kring 17:30

    to: Barnen brukar få ta sig hem själv från skolan med buss, ska inget av de äldre syskonen hem så hämtar vi den yngsta men ganska sent. typ 16:30. Ingen av barnen har någon aktivitet, kors i taket. Vi äter kring 17:30 och relativt ofta passar en vuxen på att jobba ihop lite extra tid eftersom vi inte har några tider att passa.

    fr: Två av barnen har träning kl 16 och det är jag som kör till den. De brukar oftast bussa till mitt jobb, köpa mat på vägen och äta hos mig innan träningen. Sen hämtar vi andra barn och åker mot träningen. Jag passar sen själv på att träna också. Övriga barn hämtas antingen av mannen eller så tar äldsta sonen med yngsta dottern på bussen hem. Äldsta sonen har sen också en sen träning på fredag som vi ganska ofta kör en väg till. Middag äts uppdelat eftersom de två som tränat kl 16 redan ätit en mindre middag hos mig på jobbet.

    lö: Träning på morgonen för ena barnet, ibland samåkning. Oftast inte. Relativt ofta matcher för iaf ett syskon. Påverkar extremt sällan middagstid dock så middag äts ihop kring 17:30

    sö: Träning för äldsta och yngsta på förmiddagen. Kan ganska ofta lösas med samåkning. Middagstiden fri så vi äter tillsammans kring 18. Förutom att jag ibland äter tidigare och far och springer den tiden för söndagar är den dagen jag brukar springa lite längre sträckor.

  • asdfgh

    Barnen går upp mella 6 och 6:30.
    5åringen lämnas på förskolan vid ca 7:20-7:30.
    8åringen lämnas på skolan vid vid 7:30-8

    Vi vuxna varierar lite när vi börjar så vissa dagar är det en som lämnar bägge barnen (= 8åringen lämnas lite senare och den som lämnar kommer in till jobbet runt 8:15) och vissa dagar delar vi på det (= 8åringen lämnas lite tidigare och bägge vuxna är inne till jobbet runt 8). Den som inte lämnar är oftast på jobbet runt 7

    8åringen hämtas ca 15:15-15:30 och 5åringen ca 15-20 min senare. Jag jobbar deltid och hämtar de flesta dagar.

    Hemma är det matlagning för den som hämtat och lek för barnen. Vi äter 17 eller strax efter.

    Barnen lägger sig vid 19-20 förutom på tisdagar när 8åringen har träning och kommer hem vid 19:30/19:45. Vi delar på läggningarna de flesta dagar så att vi lägger varsitt barn.

    Jag tränar 3 ggr/v, oftast efter att barnen somnat.

Svar på tråden Familjer med barn 6-12 år, hur ser era veckor ut?