• Chanel88

    Min man är inte redo för barn, men jag är!

    Hej!


    Jag känner att jag måste få ur mig detta då jag inte direkt har någon att prata med. Jag är 30 år och min man 35. Vi har varit tillsammans i 5 år nu, och gifta i 3. Allt gick hyfsat fort så i vårat förhållande. Vi har aldrig direkt haft problem i vårat förhållande, aldrig ens bråkat typ. Småtjafs dock såklart. Men i år började vi bråka, lite då och då. Vilket är helt normalt I guess. Min man har påstått att han mår dåligt osv, han blir lätt arg nu för tiden för små saker.


    Nu till saken: min man kommer ifrån ett krigsdrabbat land, kom hit till Sverige 2011. Haft jobb och boende sen dag 1 typ. När vi började dejta var jag extremt tydlig med att jag ville ha barn i mitt liv, hyfsat snart ändå. Visserligen hade vi precis träffats osv men ville ändå vara tydlig med det och se om han hade samma framtidsplaner och det sa han att han hade. Han ville definitivt ha barn men i framtiden, och absolut inte nu. Han ville gärna få permanent uppehållstillstånd och helst gärna Svenskt medborgarskap då han inte riktigt känner sig trygg här osv, vilket jag förstår till 100% om man ska bilda familj.


    Under årens gång har vi iaf någon gång per år (kanske liite mer sällan) disskuterat barn (mest jag) och han har fortfarande sagt att han ej är redo, mår inte bra psykiskt och skulle inte klara av ansvaret, trots att han älskar barn(!!) och  gärna önskar att bilda familj med mig.. vill ha det 100% bra osv, vilket jag respekterat och tyckt låter ansvarsfullt. Men jag har poängterat att jag inte kan vänta huuur länge som helst. Det senaste året har min bebislängtan blivit jobbigt stor, jag har börjat må dåligt pga tänker på det så mycket, och känner en extrem stress då jag ändå är 30 (fyllde det i vintras), en del säger att det inte är någon ålder och en del säger att passa på snart då fertiliteten sjunker. Vi har disskuterat detta i höstas och jag pressade fram att jag ville börja försöka nu i vår, han var väl inte jätte pepp men tryckte fram ett "ok" typ,.. sen dess har jag känt att nåt ändå inte stämmer, att han fortfarande inte är 100% där än och mycket riktigt hade vi samtalet för några dagar sen och han säger att han mår sämre nu och klarar inte av ansvaret då han vill vara den bästa pappan han kan vara då ett barn förtjänar det, han säger att han är orolig över sin ilska och att om vi får ett barn så kanske vårat äktenskap kommer gå i kras och det är det sista han vill då han älskar mig så. 


    Jag är ingen expert här men tror att min man lider av PTSD, han har alla symtomen typ.. drömmer mardrömmar om nätterna och skriker i sömnen. Har extremt mycket trauman ifrån sin barndom. Därav har han svårt att planera för framtiden då han är så fast i nuet pga allt han har varit med om. Jag däremot älskar att planera för framtiden och vill gärna ha planer. Vi har haft ett långt samtal om detta häromdagen nu där jag klargörde att han MÅSTE söka hjälp nu då detta tar över hans liv, och att han inte kan leva som han vill. Han har länge varit envis och inte velat träffa läkare men sa att för att våran relation ens ska funka med eller utan barn så måste han nu ta ansvar för sitt mående. Vi snackade barn en sista gång och jag sa att from nu släpper jag detta ämne (klart vi måste prata om det någon gång igen i framtiden) men orkar inte tjata längre, samt att jag själv ska träffa en psykolog och jobba på min stress och ta reda på varför jag känner mig så stressad. Frågade om han ser barn inom de närmsta två åren i vårat liv och han säger att han inte vet. Han kan inte lova mig något, vilket är bättre att han säger än att ge mig falska förhoppningar iofs. Han får dåligt samvete så fort han ser en gravid på stan då han direkt tänker på mig och hur mycket jag vill detta men inte kan ge mig det just nu. Han mår sämre och får ännu mer skuldkänslor och känner sig otillräcklig. Villket jag sa att han inte ska göra men vi måste jobba på detta, eller han. Att ta hjälpen nu.


    Han säger även att han vill ha det som "alla andra", komma hem ifrån jobbet och mötas av barnen i hallen osv. Så det finns ju i honom längst där inne. Samtidigt som han är så envis och har en spärr sen sin uppväxt då folk prackat på honom "hur han ska leva sitt liv" och han blivit anti, så fort någon säger åt honom nånting så vill han göra tvärt om typ... vilket också är något han måste jobba på.


     


    Vet inte riktigt vart jag vill komma med denna tråd då jag vet att ingen av er kan "hjälpa" mig men kanske någon har liknande erfarenheter, eller bara tips på någonting. Har inte så många vänner.. kanske 2 nära. Vore så skönt att disskutera med någon bara. Vet inte hur länge man kan vänta på sin dröm, drömt om barn sen jag var barn själv typ. Samtidigt ser jag inte mitt liv utan min man, får tårar i ögonen bara av tanken utan honom...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-12 21:12
    Vill tillägga också att min man det senaste halvåret/året jobbat extremt mycket (han har två jobb) plus att han pluggar till undersköterska. Så han har varit extremt stressad den senaste tiden pga det också. Har sagt till honom att han kanske borde varva ner och ta mindre pass men han trivs hyfsat bra och vill jobba så kan ju inte tvinga honom liksom..
    Vet inte om det är rätt vanligt att folk med psykisk ohälsa/PTSD gärna flyr ifrån problemen/att vara hemma mycket och på så sätt gärna tar till sig mer jobb? min man blir i alla fall väldigt rastlös av att vara hemma.

    I höstas disskuterade vi också användning av kondom då han ibland inte satte på någon förens senare i sexet och då sa han att han gärna "gör det som känns bra i stunden, och blir det en graviditet så blir det" liksom..
    Men det sjuka är att innan vi hade samtalet nu ang att han inte är redo så har han ändå kört HELT utan kondom i minst 1,5 månad.. dock drar han ut den innan utlösning men det är ju ingen garanti... samt nu efter vårat samtal också 3 gånger , plus att han vet att jag har ägglossning nu. Han VET liksom konsekvenserna jag blir bara så förvirrad av detta och även sagt det till honom...
  • Svar på tråden Min man är inte redo för barn, men jag är!
  • Anonym (...)

    Jag förstår inte varför han inte vill söka hjälp? Det finns bra behandlingar mot just PTSD. Men det går inte över av sig självt om han tror det. Om han vill ha barn och vara med dig i framtiden så är han ju skyldig dig att ta hjälp för annars går det ju som han också säger - ut över ert förhållande. Kam du prata med honom om varför han är skeptisk till att söka hjälp? Vad är han rädd för där? Ingen kommer tvinga honom att ta mediciner eller så om han inte vill.

    Jag funderar också på det med att han har oskyddat sex. Är han religiös på ett sånt sätt att abort är otänkbart? Annars så kanske han vill att du blir gravid så att han får känna efter lite hur det känns och sedan vill han att du gör abort. Är han däremot religiös och abort är nej så... Hm, då kanske han vill att du blir gravid men inte vågar ta ett genomtänkt val. Eller så tänker han inte så långt...

  • Chanel88
    Anonym (...) skrev 2019-04-12 22:14:15 följande:

    Jag förstår inte varför han inte vill söka hjälp? Det finns bra behandlingar mot just PTSD. Men det går inte över av sig självt om han tror det. Om han vill ha barn och vara med dig i framtiden så är han ju skyldig dig att ta hjälp för annars går det ju som han också säger - ut över ert förhållande. Kam du prata med honom om varför han är skeptisk till att söka hjälp? Vad är han rädd för där? Ingen kommer tvinga honom att ta mediciner eller så om han inte vill.

    Jag funderar också på det med att han har oskyddat sex. Är han religiös på ett sånt sätt att abort är otänkbart? Annars så kanske han vill att du blir gravid så att han får känna efter lite hur det känns och sedan vill han att du gör abort. Är han däremot religiös och abort är nej så... Hm, då kanske han vill att du blir gravid men inte vågar ta ett genomtänkt val. Eller så tänker han inte så långt...


    Exakt, tror han är rädd/skäms. Har sagt att det inte är något som tyder på svaghet snarare styrka. Han har även gått och bett om hjälp tidigare i livet men aldrig tyckt att det hjälpt säger han. Men jag sa ju det att det gäller ju att man hamnar hos rätt psykolog eller vad det nu mår vara. Men han har lovat att ta tag i att söka hjälp nu! Tror ibland man måste komma till den instinkten själv att det inte funkar längre typ. I don't know.. 


    Han säger att han är rädd för att någon ska "tvinga" honom hur han ska leva sitt liv osv, sa att det inte alls har med det att göra utan att han ska få verktyg att använda sig av för att jobba med sina känslor/problem osv .


     


    Ja, han är religiös.. fast mer troende än super religiös. Han är dock inte emot abort. Vi snackade om det, då jag blev gravid en annan gång för några år sedan och vi bestämde oss för att ta bort det då han den gången inte var redo heller men sa hela tiden att det är min kropp och jag som bestämmer i slutändan.. tack och lov behövde jag ej det då det inte visade sig vara något i magen min (troligen ett silent misscarriage jag fått).. och sen dess har han sagt att händer det igen så ska jag aldrig behöva göra abort. Det sa han senast häromdagen också, att det är inget han önskar ska ske men händer det så vill han inte att jag ska behöva "döda vårat barn" så i sånna fall tar vi det den dagen/OM det sker då. Men ja, lite wierd att aktivt ta det valet att ändå ha oskyddat sex men ja.. känns ibland som att det är så, att han ibland vill att jag ska bli det och ibland är rädd för det, känns som att han säger olika saker/ser på det olika hela tiden. Vet inte om det kan bero på hans psykiska mående också, att man känner olika för saker beroende på måendet. Kan verkligen vara så som du säger att han inte klarar av ett aktivt val därav "händer det så händer det".. att det är det stora valet/att man just bestämmer som skrämmer och sätter press för honom. Har känt att för mycket snack om detta/planera för framtiden/bestämma ett exakt datum är det som han inte klarar av.. utan vill mer ta saker som det kommer. Men det kan man ju inte alltid visserligen därav ska han få hjälp med spärren kring detta. 


    Tack för respons! :)

  • Chanel88
    Anonym (...) skrev 2019-04-12 22:14:15 följande:

    Jag förstår inte varför han inte vill söka hjälp? Det finns bra behandlingar mot just PTSD. Men det går inte över av sig självt om han tror det. Om han vill ha barn och vara med dig i framtiden så är han ju skyldig dig att ta hjälp för annars går det ju som han också säger - ut över ert förhållande. Kam du prata med honom om varför han är skeptisk till att söka hjälp? Vad är han rädd för där? Ingen kommer tvinga honom att ta mediciner eller så om han inte vill.

    Jag funderar också på det med att han har oskyddat sex. Är han religiös på ett sånt sätt att abort är otänkbart? Annars så kanske han vill att du blir gravid så att han får känna efter lite hur det känns och sedan vill han att du gör abort. Är han däremot religiös och abort är nej så... Hm, då kanske han vill att du blir gravid men inte vågar ta ett genomtänkt val. Eller så tänker han inte så långt...


    Det jag också skulle säga är att han säger att han är rädd för att han inte ska få ut sig något om han går och pratar med någon då han inte vet vad han ens ska säga. Jag sa då att det där löser sig då, att personen säkert kommer ställa frågor och att det där är det sista han ska oroa sig över.


     


    kan tänka mig också att det kanske är ovanligt i hans kultur att just söka hjälp då många varit med om så mycket hemskheter och trauma att man tänker, hur ska det där hjälpa mig? typ... framförallt med tanke på att han mått såhär i 35 hela år...
    Han har inte ens kunnat berätta hälften av grejerna han har varit med om för mig, då han säger att det är saker som är så hemska att det liksom inte går att berätta. Men det känns bra att han äntligen förstår att det är dags att söka hjälp nu, då han själv säger att han börjar bli rädd för sin ilska och är rädd att han ska bli agressiv eller nåt. Inte mot mig just men... Inte värt att gå och må såpass dåligt i livet när man kan få hjälp för att må bra!

  • Anonym (...)

    Oj men det med abort låter inte bra, mycket möjligt att han tror att det är utvägen om du blir gravid. Jag tycker du ska antingen låta bli att ha oskyddat sex eller göra det 100% klart för honom att du inte tänker göra abort om du skulle bli gravid.

    Angående terapin så läs (låt honom läsa) om EMDR, det är en vanlig terapimetod mot ptsd. Den är inte riktigt som "klassisk terapi" så kanske han tycker det låter mindre läskigt än han föreställer sig. Sök gärna upp en terapeut som kan just EMDR.

  • Anonym (K)

    Du skriver att ni båda är väldigt stressade just nu och du tror dessutom att han har PTSD och ändå så tjatar och gnatar du om att ni ska skaffa barn. Tror du att han blir mindre stressad av att du tjatar? Jag tycker att ni båda borde ta tag i era problem och se till att minska på er stress innan ni ens funderar på barn. Barn är ingen dans på rosor, vilket ni båda säkert förstår. Är ni stressade redan nu så kan jag lova att ni inte kommer bli mindre stressade över att ha en bebis. Jag kan absolut relatera till din längtan och det låter lite grann som att en viss längtan finns inneboende hos honom också, men jag tror att du gör bäst i att acceptera hans "inte just nu", annars är risken stor att du, i slutändan, blir utan både man och barn.

  • Chanel88
    Anonym (K) skrev 2019-04-12 22:45:34 följande:

    Du skriver att ni båda är väldigt stressade just nu och du tror dessutom att han har PTSD och ändå så tjatar och gnatar du om att ni ska skaffa barn. Tror du att han blir mindre stressad av att du tjatar? Jag tycker att ni båda borde ta tag i era problem och se till att minska på er stress innan ni ens funderar på barn. Barn är ingen dans på rosor, vilket ni båda säkert förstår. Är ni stressade redan nu så kan jag lova att ni inte kommer bli mindre stressade över att ha en bebis. Jag kan absolut relatera till din längtan och det låter lite grann som att en viss längtan finns inneboende hos honom också, men jag tror att du gör bäst i att acceptera hans "inte just nu", annars är risken stor att du, i slutändan, blir utan både man och barn.


    Asså jag har mest varit stressad på barnfronten men det är det jag behöver hjälp med I guess, att tagga ner och låta det bli när det blir :) Sen tjata vet jag inte, har väl tagit upp det en gång per år.. kanske är mycket vad vet jag xD Har varit en sådan stor längtan för mig såpass länge men ja.. han säger dock att han förstår min längtan och att jag behöver prata om det men känner just nu att jag taggar ner, så får vi ta det framöver i livet när vi båda är helt redo för det helt enkelt!
    Vet inte varför just åldern stressar mig något enormt.. är väl just det att man inte vet hur lång tid det kan ta innan man  blir gravid (om man ens KAN bli det) osv. Plus att det kan vara missfall och sådant på vägen också. Men jag måste helt enkelt sluta oroa mig över sådant därav gå och prata med någon :)


    Ja jag tror att längtan finns där med, därav rädslan osv också. Tack för input :)

  • Chanel88
    Anonym (...) skrev 2019-04-12 22:38:59 följande:

    Oj men det med abort låter inte bra, mycket möjligt att han tror att det är utvägen om du blir gravid. Jag tycker du ska antingen låta bli att ha oskyddat sex eller göra det 100% klart för honom att du inte tänker göra abort om du skulle bli gravid.

    Angående terapin så läs (låt honom läsa) om EMDR, det är en vanlig terapimetod mot ptsd. Den är inte riktigt som "klassisk terapi" så kanske han tycker det låter mindre läskigt än han föreställer sig. Sök gärna upp en terapeut som kan just EMDR.


    Ja, eller han har ju sagt att jag absolut inte ska behöva genomgå det om det nu blir en oplanerad graviditet.. får väl helt enkelt lita på det han säger än att spekulera men ja jag ska definitivt säga en sista gång att fortsätter han ha oskyddat så är han medveten om konsekvenserna och då blir det ingen abort!


    Eller att det är dags att köpa kondomer! Trodde liksom att allt var redo och att det närmade sig när han började ha oskyddat helt och hållet med mig men så hade vi snacket nu därav confusion... men men.


    Tack för tips! :) ska definitivt söka på det och be honom läsa om det!


     

  • Kalaspuffen300
    Om hans trauman är kopplade till barndomen finns det en risk att han genomlever sina trauman på nytt genom att ni får barn. Många med PTSD har "triggers" som gör att man går igång på alla möjliga saker som påminner om traumat. Det går inte att reflektera eller kontrollera hur man reagerar när man blir utsatt för en "trigger". Det går rätt igenom reptilhjärnan. Man kan reagera med våld, känsloutbrott och ångestattacker utan att komma ihåg vad som hänt efteråt.

    Om ni ändå skulle få barn nu så kan hans symptom förstärkas med känsloutbrott mot dig/barnet, att han drar sig undan och blir känslomässigt otillgänglig eller inte vill/kan vara engagerad i barnet. Det är som att öppna en låda med okänt innehåll. Vad han har upplevt i barndomen, hur hans föräldrar uppfostrade honom, vad han har lärt sig av misstagen som hans föräldrar gjorde... sådana frågor hör ju ihop med den föräldern han kommer bli. Reflekterar man inte över sin egen barndom finns det en risk att man omedvetet gör lika fel mot sina egna barn trots att man har goda avsikter.
  • Chanel88
    Kalaspuffen300 skrev 2019-04-12 23:18:14 följande:
    Om hans trauman är kopplade till barndomen finns det en risk att han genomlever sina trauman på nytt genom att ni får barn. Många med PTSD har "triggers" som gör att man går igång på alla möjliga saker som påminner om traumat. Det går inte att reflektera eller kontrollera hur man reagerar när man blir utsatt för en "trigger". Det går rätt igenom reptilhjärnan. Man kan reagera med våld, känsloutbrott och ångestattacker utan att komma ihåg vad som hänt efteråt.

    Om ni ändå skulle få barn nu så kan hans symptom förstärkas med känsloutbrott mot dig/barnet, att han drar sig undan och blir känslomässigt otillgänglig eller inte vill/kan vara engagerad i barnet. Det är som att öppna en låda med okänt innehåll. Vad han har upplevt i barndomen, hur hans föräldrar uppfostrade honom, vad han har lärt sig av misstagen som hans föräldrar gjorde... sådana frågor hör ju ihop med den föräldern han kommer bli. Reflekterar man inte över sin egen barndom finns det en risk att man omedvetet gör lika fel mot sina egna barn trots att man har goda avsikter.

    Ja, det är just det jag tror att dem är! mycket trauman ifrån hans barndom :( Jätte bra det du skriver, och det beskriver min man väldigt bra! Tack snälla för dessa ord.


    Jätte viktigt att han får hjälp nu så han kan reflektera över detta och bearbeta saker!

Svar på tråden Min man är inte redo för barn, men jag är!