• Anonym (Kaffedraken)

    Hur var er igångsättning med tredje barnet jämfört med andra barnet?

    Jag blev igångsatt med andra barnet pga överburen och hade en snabb förlossning på 3,5 tim trots omogen tapp. Det tog endast fem min innan värkarna kom igång från det att gel placerades. Det var en mycket bra förlossning jämfört med den första som kom igång spontant i vecka 43 med en latensfas på 2,5 dygn.

    Nu är jag snart överburen (igen!) med trean och funderar lite på hur andras erfarenheter av igångsättning av just barn nr tre ev har skiljt sig åt mot barn nr två.

    Eftersom igångsättningar generellt/statistiskt sett är mer besvärliga och utdragna med barn nr ett så är det inte dessa jag frågar om, utan jämförelsen mellan tvåan och trean.

    Om du inte blev igångsatt med tvåan men med trean kan det också vara intressant att höra ev. skillnad i upplevelse.

  • Svar på tråden Hur var er igångsättning med tredje barnet jämfört med andra barnet?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Åh jag vill också läsa om andras erfarenheter. Väntar också nr 3. Första och andra startade dock naturligt på bf+8, resp bf+14. Men pga stora barn kommer jag troligtvis inte få gå över tiden denna gång.

  • Anonym (Kaffedraken)

    ahh puffar jag med.. 

    Blev inte igångsatt med 1 och 2 men gick över 11 respektive 16 dagar och fött två stora barn så kommer inte heller få gå över denna gången och är riktigt nervös över en igångsättning. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Igångsatt med alla tre barnen men inte pga överburenhet utan för att jag mådde fysiskt katastrofalt i nästan 9 månader*3!

    Alla tre förlossningarna tog lika lång tid från start till barn i famnen, sattes igång med Bard alla tre gångerna, fick epidural alla tre gångerna men tog inte graviditet nr 2. Den stora skillnaden var hur snabbt det gick när det väl kom igång. Med första var det från 6cm till född på 1,25 timmar, med tvåan var det på en timma (han vägrade sjunka ner) och med trean var det från 5 cm till född på 18 minuter, barnmorskan hann på med handskar men inget annat och ingen annan hann in på rummet!

Svar på tråden Hur var er igångsättning med tredje barnet jämfört med andra barnet?