• Magnefico

    Varför köper ni mobiler med abbonemang?

    Rubriken säger det mest. Det blir nästan alltid dyrare i slutänden. Dessutom har man mindre frihet att byta mobil när man vill i framtiden.

  • Svar på tråden Varför köper ni mobiler med abbonemang?
  • gbgumman

    1 tycker inte det brukar bli så mycket dyrare
    2 har aldrig känt känslan att jag vill byta mobil. Varför skulle man vilja det? Teknikprylar intresserar mig 0.

  • Magnefico
    gbgumman skrev 2019-04-13 08:30:38 följande:

    1 tycker inte det brukar bli så mycket dyrare

    2 har aldrig känt känslan att jag vill byta mobil. Varför skulle man vilja det? Teknikprylar intresserar mig 0.


    Att det generellt är dyrare är inte en åsikt, det är ett faktum.

    Det mest uppenbara då är ju att mobilen kan gå sönder. Kanske inte värt att byta skärm och/eller batteri på en 1,5 år gammal mobil..
  • gbgumman
    Magnefico skrev 2019-04-13 08:51:00 följande:
    Att det generellt är dyrare är inte en åsikt, det är ett faktum.

    Det mest uppenbara då är ju att mobilen kan gå sönder. Kanske inte värt att byta skärm och/eller batteri på en 1,5 år gammal mobil..
    Mina mobiltelefon (köpte första -96) har aldrig gått sönder. När jag räknat på priset är det bara marginellt mer. Du kanske ska vara lite försiktigare med dina det brukar vara det billigaste.
  • BeautifulLiz

    Jag har köpt mobil med abonnemang en gång, sedan har jag cashat de mobiler jag köpt efter det. Vilket är tre stycken.

    Köpte en ny förra månaden, en Huawei P Smart. Jättebra mobil som täcker alla mina behov, för ett bra pris. För att inte säga jättebra!

  • sysop
    Magnefico skrev 2019-04-13 08:07:03 följande:

    Rubriken säger det mest. Det blir nästan alltid dyrare i slutänden. Dessutom har man mindre frihet att byta mobil när man vill i framtiden.


    Det är en mycket bra fråga, jag tror det bygger på att personen inte gör ett fullt genomtänkt val. Telebolagen så som alla andra företag bedriver en affärsverksamhet där det gäller att optimera intäkterna och genom att locka in kunder i långa avtal så hoppas det på att åstadkomma detta.

    Erbjudandet låter ofta fantastiskt i annonsen men om man börjar räkna på minsta möjliga respektive den faktiska kostnaden över avtalsperioden så är det inte längre speciellt frestande erbjudande.
  • Magnefico
    sysop skrev 2019-04-13 10:34:15 följande:

    Det är en mycket bra fråga, jag tror det bygger på att personen inte gör ett fullt genomtänkt val. Telebolagen så som alla andra företag bedriver en affärsverksamhet där det gäller att optimera intäkterna och genom att locka in kunder i långa avtal så hoppas det på att åstadkomma detta.

    Erbjudandet låter ofta fantastiskt i annonsen men om man börjar räkna på minsta möjliga respektive den faktiska kostnaden över avtalsperioden så är det inte längre speciellt frestande erbjudande.


    Även minsta möjliga kostnad brukar vara klart högre än att köpa mobilen löst.
  • Noname00

    För att det oftast är billigare att köpa med abonnemang då man får en rabatt om man binder sig.

    Den allra nyaste modellerna när tillverkarna precis släpper en ny telefon och de billigaste telefonerna brukar inte bli så mycket dyrare att köpa kontant, så där kan det vara lönt att kolla.

    Däremot har dom ofta kampanjer, månads mobil och då brukar man  få det billigare.

    Jag brukar köpa en ny mobil precis innan tillverkaren släpper en ny och säljer den gamla på kampanj.
    Fick telefonen till bra pris och en surfplatta på köpet, bara plattan kostade 2000kr i butik.
    Sen kom den nya telefonen efter 2 månader och efter ytterligare en månad var det kampanj på den.
    Alla operatörer och märken kör en drive så det är bara avakta.

    24 månaders bindningstid eller spelar inte mig någon roll då jag inte har behov av att byta telefon och det går ganska snabbt .

  • Noname00
    Magnefico skrev 2019-04-13 08:51:00 följande:
    Att det generellt är dyrare är inte en åsikt, det är ett faktum.

    Det mest uppenbara då är ju att mobilen kan gå sönder. Kanske inte värt att byta skärm och/eller batteri på en 1,5 år gammal mobil..
    Hur menar du att det är  ett faktum att det är dyrare?
    Min fakta säger någon helt annat de är därför jag binder mig.
  • Magnefico
    Noname00 skrev 2019-04-13 13:10:00 följande:

    Hur menar du att det är  ett faktum att det är dyrare?

    Min fakta säger någon helt annat de är därför jag binder mig.


    Ge mig ett exempel där det är billigare att binda sig?
  • sysop
    Magnefico skrev 2019-04-13 12:35:54 följande:
    Även minsta möjliga kostnad brukar vara klart högre än att köpa mobilen löst.
    Så sant, i annat fall så skulle Telefonbolaget bedriva en verksamhet liknande ebberödsbank och det funkar inte speciellt bra, som sagt "there are no free lunches" de enda som betalar är kunden så på ett eller annat sätt kommer pengarna in till Telebolget.
Svar på tråden Varför köper ni mobiler med abbonemang?