• Anonym (Kluven)

    Byta vara i butik utan kvitto

    Vad gör du om följande händer? En kund vill byta en vara utan kvitto, hävdar att hon köpt av oss men vi har inte den artikeln i sortimentet och har bevisligen aldrig haft. Kunden står på sig, vad gör du?

    Jag fick denna fråga på en arbetsintervju och jag blev väldigt osäker på svaret. Finns det ens ett rätt svar? kunden har alltid rätt men om varan aldrig har sålts i butiken hur ska man då få byta utan kvitto?? 
  • Svar på tråden Byta vara i butik utan kvitto
  • Fjäril kär

    I det här fallet är det butiken som har rätt. Om sortimentet aldrig haft den typen av vara handlar det om bedrägeri och det måste du kunna hantera.

  • Pierott

    En kund kan ju aldrig få rätt när det handlar om en produkt som aldrig funnits i sortimentet. Då får man bara beklaga och säga att denne tagit fel på butik.

  • Bananböjaren

    Du kan ju inte gå med på att ta tillbaka en vara som inte finns i sortimentet. Du får förklara för kunden lugnt och behärskat att den produkten måste vara köpt nån annanstans.

    Varför tror du att kunden alltid har rätt? Med den inställningen tar det inte länge innan du börjar skänka bort varorna gratis för det finns massor av kunder som hellst inte vill betala nått alls.

  • IceKitten

    Kunden har absolut inte alltid rätt, kunden har faktiskt oftast fel... Trots vad folk verkar tro så kan personen som jobbar heltid i butiken oftast mer än kunden som besöker den ca 1-2 gånger i månaden...

    Självklart får kunden inte byta varan utan kvitto men man får säga det på ett snällt sätt utan att dumförklara kunden.

  • Anonym (Stormarknad)

    Nej kunden har inte alls rätt.

    Som kassörska i många år så vet jag att kunden har rätt att klaga och försöka häva ett köp. Men jag som ansvarig bestämmer utfallet.

    En bit stekfläsk från Gudruns med en halvt bortriven etikett på kan lika gärna vara köpt på Ica, Konsum, Hemköp, Willys... Etc. Finns det då inget kvitto får kunden nobben i alla butiker. Punkt.

    Ett nattlinne utan prislapp och kvitto visar sig inte vara från vårt sortiment, sorry men bedrägeri polisanmäls hos oss. Så det går inte.

  • marräng

    Men.. anmäler du om man kommer in och försöker byta utan prislapp och kvitto... ringer du polisen? Bara på den indikationer. Undra var insatsstyrkan var när jag bytte en pyjamas på Åhléns för nån månad sen.

  • Anonym (Stormarknad)
    marräng skrev 2019-04-13 12:16:15 följande:

    Men.. anmäler du om man kommer in och försöker byta utan prislapp och kvitto... ringer du polisen? Bara på den indikationer. Undra var insatsstyrkan var när jag bytte en pyjamas på Åhléns för nån månad sen.


    Om det är ett uppenbart försök till bedrägeri polisanmäls det.

    Misstag kan alla göra.

    Tyvärr är polisanmälan vanligare än att folk har misstagit sig.. .. I alla fall där jag bor och jobbar
  • Anonym (åååå)

    Om ni inte ens har varan i sortimentet så är det ju givet att man inte kan ta tillbaka varan. De är kanske är svårare om det är en vara ni ev. har men man inte kan se på den var den är köpt.

    Min man har en sån där rolig historia som han drar lite nu och då, om när han var rätt ny i en sportbutik och en kvinna kom in med ett par skidor och klagade. De var av ett märke de inte hade så det var ju rätt enkelt, men hon blev bara arg. Till slut fick han hämta den lite mer rutinerade chefen för hon gav sig inte. Denne fick henne dock förstå att hon hade köpt skidorna på stadens andra sportaffär, efter mycket om och men. 

  • Anonym (Emma)

    Klart att kunden inte alltid har rätt. Har butiken inte varan i sortimentet kan man ju inte ta tillbaka den. Man får försöka vara så vänlig och förstående som möjligt, men jag skulle inte ta emot varan.

  • Anonym (Säljare)

    Jag jobbar inom försäljning och hade svarat vänligt att det tyvärr inte är möjligt för oss att ta emot varan. Står kunden på sig skulle jag säga att jag beklagar men jag kan tyvärr inte ta emot varan utan kvitto. Har man en chef kan man be denne om hjälp om kunden inte ger sig, men jag som är egenföretagare och inte har den möjligheten, får ta det själv.

  • Anonym (Smaksak)

    "Kunden har alltid rätt" gäller i frågor om tycke och smak. Så om kunden insisterar på att hon ska ha storlek M fastän L sitter mycket bättre så ska man låta henne köpa storlek M. Kunden har ingen rätt att begå lagbrott eller att kräva orimlig service.

  • Kusinen

    Kunden har förstås inte alltid rätt gällande butikens regler. Då skulle ju en enskild kund kunna kräva att ni skulle ha öppet till 21 för att hen vill handla då, som exempel.

    Bytesrätt och öppet köp är heller inget som man som kund kan kräva. Alla butiker tillämpar inte det.

  • Anonym (Lima)

    Jag hade nog svarat att min privata åsikt är att jag bemött kunden med vänlighet men bestämt förklarar att varan inte går att accepteras. Men att som anställd följer jag självklart företagets policy kring om varan ska tas emot eller inte. I vissa butiker tjänar de mer på att ta emot varan utan att tveka över saknat kvitto. I andra affärer är det tvärtom och butiken måste ha anställda som arbetar unisont.

  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Lima) skrev 2019-04-14 00:45:01 följande:

    Jag hade nog svarat att min privata åsikt är att jag bemött kunden med vänlighet men bestämt förklarar att varan inte går att accepteras. Men att som anställd följer jag självklart företagets policy kring om varan ska tas emot eller inte. I vissa butiker tjänar de mer på att ta emot varan utan att tveka över saknat kvitto. I andra affärer är det tvärtom och butiken måste ha anställda som arbetar unisont.


    Men de kan ju inte ta emot den om de aldrig ens har haft den i sitt sortiment.
  • Anonym (Lima)
    Anonym (Ja du) skrev 2019-04-14 16:11:25 följande:

    Men de kan ju inte ta emot den om de aldrig ens har haft den i sitt sortiment.


    Kan de väl om de anser att det gynnar deras framtida verksamhet mer än att neka.

    Har affären en stammis som handlar för enorma summor men är lite knepig till sättet så kan affären göra bedömningen att det är värt mer att ta emot en retur felaktigt om det betyder att kunden fortsätter att handla där.
Svar på tråden Byta vara i butik utan kvitto