• Aniiee

    Bara lite, lite, GoT-hype med musik. Det är väl ok?

    Jag ser fram emot sista säsongen av Game of Thones. Jag ser också fram emot att det är slut. Måste dock dela dessa båda herrars dubbel-colab. 








    I have a growing lack of disgust for you
  • Svar på tråden Bara lite, lite, GoT-hype med musik. Det är väl ok?
  • Aniiee

    Nu har mer än halva sista säsongen gått, är det någon som har några tankar?


    I have a growing lack of disgust for you
  • Sylvanas Windrunner

    Får smått panik att det bara är två avsnitt kvar... Vad tycker du om säsongen hittills? :)

  • Aniiee
    Sylvanas Windrunner skrev 2019-05-06 23:38:57 följande:

    Får smått panik att det bara är två avsnitt kvar... Vad tycker du om säsongen hittills? :)


    Ja, det är en era som går i graven, helt klart.

    Vad tycker jag om säsongen hittills? Hmm... bra fråga. Absolut några av highest highs, men också några lowest lows. Djup besvikelse över både att några lever och några är döda. Mest det förra, faktiskt.

    Jag skulle kunna göra en kort redogörelse för mina tankar avsnitt för avsnitt, men först måste jag hoppa in i duschen.

    Hur tänker du om avsnitten hittills?
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee

    Så var det slut och om man läser runt på internet så var jag den enda som ägnade de sista kanske 8 minuterna till att böla ögonen ur mig.

    Så kan det gå.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Solarn skrev 2019-05-21 18:32:45 följande:

    Jag hatade det slutet.


    Det gjorde inte jag. Eller, alltså, jag ogillade vissa delar (jag hatar sällan någonting) men jag ser också vad de var ute efter och man såg ju tydligt att det var pengatilldelningen det var fel på.... De var out of time and money mer än något annat.

    Men berätta gärna vad det var du hatade så kanske vi kan balansera oss och ge varsin syn på saken.
    I have a growing lack of disgust for you
  • LillaTjockaBertil
    Solarn skrev 2019-05-21 18:32:45 följande:

    Jag hatade det slutet.


    Jag tyckte det var ett bra slut på serien men sista säsongen var alldeles för stressad. Man borde lagt mer tid på vissa karaktärers story arcs och då tänker jag framför allt på Varys, Cersei och Bran. Sen kunde man utvecklat Danys förvandling mer också. Så hade man förlängt serien med en säsong och gjort en säsong av avsnitt 1-3 och en säsong med avsnitt 4-6 tror jag att man hade kunnat få ihop det riktigt bra.
  • Grusibrallan1

    Tyrion var min favoritkaraktär. Att se hans reaktion när han såg cercei och jaime fick mig att nästan sakna dem och önska att de levde igen.

    Dani hade maktbegäret och kontrollproblem länge så bitarna kring henne känns bra. Svårt och rätt beslut av Jon. Känns onödigt bara att Jon skulle skickas till Castle black.

    Även märkligt att Sansa fick ha norden fri när Det är hennes bror som blev kung. Bran har ett bra råd av personer vid sin sida. Även bra att Jon inte blev kung eftersom han aldrig har velat bli det.

    Känns bara som om jag velat se mer av folks speciella saker i sista säsongen. Aryas ansiktsgrej känns nästan onödig, Bran gjorde inte mycket alls och Jon hade kunnat få lite mer tillhörighet med sitt arv.

  • Aniiee
    LillaTjockaBertil skrev 2019-05-21 19:01:58 följande:
    Jag tyckte det var ett bra slut på serien men sista säsongen var alldeles för stressad. Man borde lagt mer tid på vissa karaktärers story arcs och då tänker jag framför allt på Varys, Cersei och Bran. Sen kunde man utvecklat Danys förvandling mer också. Så hade man förlängt serien med en säsong och gjort en säsong av avsnitt 1-3 och en säsong med avsnitt 4-6 tror jag att man hade kunnat få ihop det riktigt bra.
    Där är mitt "krux". Det här borde ha varit den näst sista säsongen (och den borde ha haft 10 avsnitt) och de borde ha gjort en säsong till med 10 avsnitt som på riktigt var långfilmslånga (vilket de lovade den här säsongen, men... haha, tji fick vi...).
    I have a growing lack of disgust for you
  • LillaTjockaBertil
    Aniiee skrev 2019-05-21 19:19:21 följande:

    Där är mitt "krux". Det här borde ha varit den näst sista säsongen (och den borde ha haft 10 avsnitt) och de borde ha gjort en säsong till med 10 avsnitt som på riktigt var långfilmslånga (vilket de lovade den här säsongen, men... haha, tji fick vi...).


    Ja det är lite så jag tänker också. Tänk dig en säsong som slutar med att The Night King sakta vandrar fram mot en till synes försvarslös Bran. Tänk vilken cliffhanger det hade blivit.
  • Aniiee
    Grusibrallan1 skrev 2019-05-21 19:04:44 följande:

    Tyrion var min favoritkaraktär. Att se hans reaktion när han såg cercei och jaime fick mig att nästan sakna dem och önska att de levde igen.

    Dani hade maktbegäret och kontrollproblem länge så bitarna kring henne känns bra. Svårt och rätt beslut av Jon. Känns onödigt bara att Jon skulle skickas till Castle black.

    Även märkligt att Sansa fick ha norden fri när Det är hennes bror som blev kung. Bran har ett bra råd av personer vid sin sida. Även bra att Jon inte blev kung eftersom han aldrig har velat bli det.

    Känns bara som om jag velat se mer av folks speciella saker i sista säsongen. Aryas ansiktsgrej känns nästan onödig, Bran gjorde inte mycket alls och Jon hade kunnat få lite mer tillhörighet med sitt arv.


    Älskar Tyrion, men jag jag är lite on the fence angående att han hittade Jaime och Cersei. På sätt och vis, ja, rätt och faktiskt rätt väl hanterat, men å andra sidan, nej, han borde inte ens ha KUNNAT hitta dem under rasmassorna. Det boder inte ens ha funnits något "rum" kvar där nere.

    Dany är en sån där sak som jag inte fattar att alla klagar på. Visst, det gick lite väl fort i slutet (de sista två säsongerna har skett med break neck speed över huvud taget), men alla tecken har funnits där sedan MINST s1e9 "A Golden Crown" Visst, Dany och Viserys var inte direkt bästa syskonen ever, men så indoktrinerad som Dany var av Viserys och alla andra runt om kring henne (innan hon hamnade hos Khal Drogo), så till den grad att hon tog det för självklart att hon och Viserys skulle gifta sig, så ska det till ett visst mått av galenskap att inte reagera nämnvärt när ens bror blir mördad av ens make. Ang Jon så tror jag att även om han inte hade skickats till Castle Black så hade han återvänt dit (eller norrom, vilket nu är fallet) av egen fri vilja. Vet inte varför, han bara känns som en sån person. "OK, det finns inget kvar här för mig, och jag vill inte ha makt. Hey, Tormund och kompani tog med sig min varg, undrar vart de tog vägen. Jag har gjort mitt här så jag föjer efter. Peace out!" Men i en slags gammal-soldat-jag-har-sett-allt-jag-är-färdig-känsla. 

    Jag tycker det inte är ett dugg märkligt att Sansa fick The North. Dels är det förklarat bra redan i det hon säger, dels så har The North alltid varit lite egna av sig, Det är inte bara Lyanna Mormont som har som mantra att "I know no king but the King in the North whose name is Stark" (enligt intervjuer med Martin) och dels: det är Brann. En Stark. Från the North.

    Ja, det var många trådar som bara släpptes, vilket är synd. Egentligen tycker jag att Arya kunde ha fått Cersei med hjälp av någon annans ansikte. Eurons kanske.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Solarn
    Aniiee skrev 2019-05-21 18:45:34 följande:
    Det gjorde inte jag. Eller, alltså, jag ogillade vissa delar (jag hatar sällan någonting) men jag ser också vad de var ute efter och man såg ju tydligt att det var pengatilldelningen det var fel på.... De var out of time and money mer än något annat.

    Men berätta gärna vad det var du hatade så kanske vi kan balansera oss och ge varsin syn på saken.
    - Att Bran blev kung, han var rätt ointressant för mig, ok att han kan se allt som händer men är han inte fortfarande en tonåring? Han gör väl inte så mycket med informationen han har heller. Trodde dessutom han var nöjd med att vara the three-eyed raven.
    - Sansa blev drottning i norr, jag gillar helt enkelt inte Sansa, hon är alltid gnällig.
    - I slutänden hade inte den stora hemligheten om Jons föräldrar nån större betydelse.
    - Daenerys har alltid haft 2 sidor, men hon var medveten om det och omgav sig med rådgivare som kunde hala in henne. Men plötsligt blev hon så galen så hon snabbt måste dödas av sin älskare/brorson? Jag väntade mig att hon skulle dö men inte såhär.
    - Arya antog jag skulle dö faktiskt, hade svårt att se ett annat slut för henne eftersom det hon levde för sedan hon var 10-12 år var hämnd och allt hon gjorde handlade om att träna sig för det.
    - Jag dricker vin och vet saker. Vad hände med det?
    - Drogon borde ha eldat upp Jon.
    - Varför muren igen? Finns inga whitewalkers och the wildlings är allierade.
  • Grusibrallan1

    Jag håller med dig och jag har ändrat mig på punkten om sansa efter lite fundering. Hon har ju haft ett tufft liv med och verkligen utvecklats och kört sig att ta vara på sig själv.

    Håller med om att det är totalt orimligt att tyrion hittade dem i rasmassorna. Att han ens kunde ta sig så nära dem är osannolikt .

    Jag hade också velat se arya göra slut på cercei i form av jaime eller euron. Och självklart, att Jon skulle ge sig av är egentligen inte så konstigt och kanske var brans plan just att Jon skulle fortsätta norr med sina vänner när han nådde castle black.


    Aniiee skrev 2019-05-21 19:40:46 följande:

    Älskar Tyrion, men jag jag är lite on the fence angående att han hittade Jaime och Cersei. På sätt och vis, ja, rätt och faktiskt rätt väl hanterat, men å andra sidan, nej, han borde inte ens ha KUNNAT hitta dem under rasmassorna. Det boder inte ens ha funnits något "rum" kvar där nere.

    Dany är en sån där sak som jag inte fattar att alla klagar på. Visst, det gick lite väl fort i slutet (de sista två säsongerna har skett med break neck speed över huvud taget), men alla tecken har funnits där sedan MINST s1e9 "A Golden Crown" Visst, Dany och Viserys var inte direkt bästa syskonen ever, men så indoktrinerad som Dany var av Viserys och alla andra runt om kring henne (innan hon hamnade hos Khal Drogo), så till den grad att hon tog det för självklart att hon och Viserys skulle gifta sig, så ska det till ett visst mått av galenskap att inte reagera nämnvärt när ens bror blir mördad av ens make. Ang Jon så tror jag att även om han inte hade skickats till Castle Black så hade han återvänt dit (eller norrom, vilket nu är fallet) av egen fri vilja. Vet inte varför, han bara känns som en sån person. "OK, det finns inget kvar här för mig, och jag vill inte ha makt. Hey, Tormund och kompani tog med sig min varg, undrar vart de tog vägen. Jag har gjort mitt här så jag föjer efter. Peace out!" Men i en slags gammal-soldat-jag-har-sett-allt-jag-är-färdig-känsla. 

    Jag tycker det inte är ett dugg märkligt att Sansa fick The North. Dels är det förklarat bra redan i det hon säger, dels så har The North alltid varit lite egna av sig, Det är inte bara Lyanna Mormont som har som mantra att "I know no king but the King in the North whose name is Stark" (enligt intervjuer med Martin) och dels: det är Brann. En Stark. Från the North.

    Ja, det var många trådar som bara släpptes, vilket är synd. Egentligen tycker jag att Arya kunde ha fått Cersei med hjälp av någon annans ansikte. Eurons kanske.


  • Aniiee
    Solarn skrev 2019-05-21 20:53:07 följande:
    - Att Bran blev kung, han var rätt ointressant för mig, ok att han kan se allt som händer men är han inte fortfarande en tonåring? Han gör väl inte så mycket med informationen han har heller. Trodde dessutom han var nöjd med att vara the three-eyed raven.
    - Sansa blev drottning i norr, jag gillar helt enkelt inte Sansa, hon är alltid gnällig.
    - I slutänden hade inte den stora hemligheten om Jons föräldrar nån större betydelse.
    - Daenerys har alltid haft 2 sidor, men hon var medveten om det och omgav sig med rådgivare som kunde hala in henne. Men plötsligt blev hon så galen så hon snabbt måste dödas av sin älskare/brorson? Jag väntade mig att hon skulle dö men inte såhär.
    - Arya antog jag skulle dö faktiskt, hade svårt att se ett annat slut för henne eftersom det hon levde för sedan hon var 10-12 år var hämnd och allt hon gjorde handlade om att träna sig för det.
    - Jag dricker vin och vet saker. Vad hände med det?
    - Drogon borde ha eldat upp Jon.
    - Varför muren igen? Finns inga whitewalkers och the wildlings är allierade.
    1: Ja att Bran blev kung var både totalt ologiskt och totalt logiskt på samma gång. De har inte hanterat Bran sådär superbra genom serien kan jag inte säga. Vad gäller hans, och alla andras, åldrar går det nog inte ens att reda ut. Serien har gjort så många ospecifika tidshopp. Om jag bara skulle titta på bilder, framför allt av kvarvarande Stark-barn och fått höra vad för slags människor de var "idag" så skulle jag gissa att Jon är 25 eller kanske äldre, Sansa är kanske 20-21, Bran är kanske 18-19 och Arya är kanske 17-18. Felet då är att det isf från första avsnittet (s01e01) har gått 8 år för Jon, 6-7 år för Sansa, 8-9 år för Bran och 6-7 år för Arya, och, nja... det kan ju inte stämma. Men, men, om vi säger att det gått 7 år (2012-2019) så är Bran 17 (De endas åldrar som faktiskt sägs i serien är Brans och Sansas, de är i första avsnittet 10 och 14 år gamla. Andra åldrar är word of god eller extrapolerade från böckerna). 

    2: Smaksak. Jag gillar Sansa. Har aldrig sett henne som gnällig.

    3: Ja och nej. Det är en typisk sak som de nog kunde gjort mycket mer med om de hade haft mer tid på sig.

    4: Igen, en sak som hade behövt mer tid. Hon blev ju av med alla sina rådgivare, men hon hade behvöt vara utan dem längre, så att säga.

    5: Faktiskt är Arya den enda jag aldrig ens varit orolig för att hon skulle dö. Just hon är en överlevare, och vet du varför? Hon vägrar spela spelet. The Game of Thrones. Hon säger det redan i säsong 1, när Ned förespeglar henne livet hon, enligt konventionerna, kommer få. En lord att gifta sig med, en slott att sköta, söner som växer upp och blir herremän och hjältar. Hon säger det direkt utan att ens sluta le riktigt. "That's not me."  

    7: Ja, Tyrion har varit lite av en dumbass i de sista säsongerna.

    8: Kanske. Frågan är vad oc hur mycket Drogon förstår. Minns inte vem det var, säkert någon på typ Reddit, som sa ungefär "Drogon ser svärd i mamma - stol är gjord av svärd - dö stol!" Kan ju också vara så att den sista draken har respekt för den sista Targaryen. Eller så anser Drogon att Jon är en vän (pga Rheagal), med eller utan förståelse för vad han gjort. Finns säkert fler sätt att förklara det.

    9: Varför är Jon tillbaka (bortom) The Wall? Jag tror att det är för att han anser att det är hans plats på jorden. Se svar ovan....

    Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att lista dina saker. Alltid roligt att se andras infallsvinklar och syn på saker.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Bara lite, lite, GoT-hype med musik. Det är väl ok?