• Anonym (TS)

    Blir man igångsatt vid graviddiabetes?

    Jag har mest troligt drabbats av graviddiabetes. Har högt blodsocker och har fått hem en apparat för att kolla sockret och det ligger högt. Ska få göra en glukosbelastning för att konstatera om det är det eller inte... Men ser ju åt vilket håll det lutar.

    Min fråga är dock om jag får konstaterat att det är graviddiabetes, blir det igångsättning då?

    Jag vill helst ha en naturlig förlossning som startar av sig själv. Vill inte ha bedövning heller och ogillar att få diverse olika mediciner. Igångsättning är det värsta som kan hända enligt mig... Massa preparat man ska få i sig som jag inte alls gillar..

  • Svar på tråden Blir man igångsatt vid graviddiabetes?
  • Fjäril kär

    Om barnet mår bra finns det ingen anledning till igångsättning.

    Vid en eventuell igångsättning finns det inga onödiga preparat du måste få i dig dock. De tar hål på hinnan och sen sköter kroppen resten själv. Ett eventuellt värkstimulerande dropp kan du behöva vid en naturlig förlossning likväl som vid igångsättning då värkar i sig inte garanterar ett nånting händer. Värkar kan klinga av och stanna även om det startar naturligt.

    Jag har fött utan smärtlindring och det funkar fint.

  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2019-04-13 22:25:10 följande:

    Om barnet mår bra finns det ingen anledning till igångsättning.

    Vid en eventuell igångsättning finns det inga onödiga preparat du måste få i dig dock. De tar hål på hinnan och sen sköter kroppen resten själv. Ett eventuellt värkstimulerande dropp kan du behöva vid en naturlig förlossning likväl som vid igångsättning då värkar i sig inte garanterar ett nånting händer. Värkar kan klinga av och stanna även om det startar naturligt.

    Jag har fött utan smärtlindring och det funkar fint.


    Absolut. Men vill såklart undvika preparat även under en vanlig förlossning. Även värkstimulerande dropp t ex. Förr eller senare föds barnet. Förr i tiden fanns inget värkstimulerande dropp och barn föddes ändå. Ofta behövs ju värkstimulerande dropp när man ex. tar EDA som smärtlindring.

    Jag har fött barn förr. Utan smärtlindring och andra preparat. Och planen är att jag vill göra det igen.
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2019-04-13 22:25:10 följande:

    Om barnet mår bra finns det ingen anledning till igångsättning.

    Vid en eventuell igångsättning finns det inga onödiga preparat du måste få i dig dock. De tar hål på hinnan och sen sköter kroppen resten själv. Ett eventuellt värkstimulerande dropp kan du behöva vid en naturlig förlossning likväl som vid igångsättning då värkar i sig inte garanterar ett nånting händer. Värkar kan klinga av och stanna även om det startar naturligt.

    Jag har fött utan smärtlindring och det funkar fint.


    Har även hört att de flesta sätts igång med bl a Cytotec. Det är ett preparat så vitt jag vet.
  • Anonym (Stort barn)

    Kan behövas med igångsättning då risken är hög att barnet är för stor pga diabetes.

  • Tiina87
    Anonym (Stort barn) skrev 2019-04-13 22:56:18 följande:

    Kan behövas med igångsättning då risken är hög att barnet är för stor pga diabetes.


    Det är inte per automatik man sätts ifrån bara för att barnet är stort, eller att det finns misstanke om att barnet är stort.
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2019-04-13 22:46:02 följande:

    Har även hört att de flesta sätts igång med bl a Cytotec. Det är ett preparat så vitt jag vet.


    Jag har två igångsättningar och båda började med att ta hål på hinnan. De ville sätta ballong på den ena men det behövdes inte.

    Det absolut vanligaste sättet är att spräcka hinnan.
  • Anonym (Cleo)
    Anonym (TS) skrev 2019-04-13 22:44:18 följande:

    Absolut. Men vill såklart undvika preparat även under en vanlig förlossning. Även värkstimulerande dropp t ex. Förr eller senare föds barnet. Förr i tiden fanns inget värkstimulerande dropp och barn föddes ändå. Ofta behövs ju värkstimulerande dropp när man ex. tar EDA som smärtlindring.

    Jag har fött barn förr. Utan smärtlindring och andra preparat. Och planen är att jag vill göra det igen.


    Nja nu generaliserar du grovt. Om värkarbetet stannar blir barnet påverkat till sist och mår inte bra i längden. Därför sätts droppet in för att få igång kroppen, vilket är så nära det naturliga förloppet som går att komma. Om kroppen inte själv kan förlösa barnet så blir det tång, klocka eller snitt.

    Och nej alla barn kommer inte ut den vanliga vägen om inte värkarna fungerar. Förr i tiden föddes fler barn med förlossningsrelaterade skador till följd av avstannat värkarbete och fler barn var sjuka.

    Blir ditt barn påverkat av din diabetes får du räkna med att barnet behöver ut på en gång och då kommer det gå fort.
  • Jemp
    Fjäril kär skrev 2019-04-13 23:02:50 följande:

    Jag har två igångsättningar och båda började med att ta hål på hinnan. De ville sätta ballong på den ena men det behövdes inte.

    Det absolut vanligaste sättet är att spräcka hinnan.


    Det beror på hur mogen kroppen är. För min del behövdes både cytotec och ballong innan de kunde ta hinnorna.
  • Anonym (Bm)
    Fjäril kär skrev 2019-04-13 23:02:50 följande:

    Jag har två igångsättningar och båda började med att ta hål på hinnan. De ville sätta ballong på den ena men det behövdes inte.

    Det absolut vanligaste sättet är att spräcka hinnan.


    Nej, där har du fel.

    Det vanligaste sättet att initiera en igångsättning är genom cytotec. Man tar inte hål på hinnan innan cervix är mogen, dvs när man öppen ca 3-4 cm och utplånad.
Svar på tråden Blir man igångsatt vid graviddiabetes?