• Blodskatt

    Moderkakan i framvägg

    Hej!

    Är i vecka 17.16+2 och har moderkakan i framvägg. Kan kanske känt av bebisen men är osäker ibland då de kan vara tarmarna som arbetar

    Har inte haft någon blödning eller smärta i magen. Men visst kan man få missfall för de? Är så orolig.

    Känns mig inte gravid längre, känner lätt. Magen känns inte tung eller vad man ska säga.

  • Svar på tråden Moderkakan i framvägg
  • Zirkon

    Jag har oxå i framvägg. Och runt din vecka hade jag samma tankar. Helt normalt att inte känna sig gravid då! Jag hade också svårt att avgöra om det var bebis jag kände av.

    Nu är jag i vecka 24 och känner av bebis varje dag men det är inte tydliga sparkar än. Känns mer som buffar!

  • Enrödpaprika

    Hej!

    Menar du ifall man kan få ett missfall även fast man inte haft någon blödning eller smärta?

    Man kan ju få ett så kallat ma där fostret inte lever längre men kroppen inte har förstått det och man därför inte fått någon blödning än. Men att få det så sent som i vecka 17 är vad jag fått veta ganska ovanligt. Har man dessutom gjort ultraljud och sett ett hjärta slå så minskar ju riskerna riskerna för missfall avsevärt.

    Men kan

    relatera till vad du känner då jag är gravid i vecka 27 och har varit väldigt orolig för samma sak enda sedan jag plussade. Men man får inse att det inte finns något man själv kan göra och istället njuta av sin graviditet även om det kan vara väldigt svårt. Har också moderkakan i framvägg och började känna buffar och små sparkar runt vecka 20. Innan dess tycktes jag känna lite "fladder" men visste inte precis som du om det var bebisen eller någon tarm som hoppade till. Nu i efterhand så förstår jag att det var bebisen. Jag har tidigare också känt mig ganska "lätt" och det inte förrän nu jag känner att magen börjar bli lite "tyngre" så när det kommer till det så tror jag inte att du behöver vara orolig.

    Önskar dig lycka till med resten av din graviditet!

  • Ignoramus

    Är det inte väldigt vanligt med moderkakan i framvägg? Tror inte du behöver oroa dig för missfall av den anledningen. :)

  • tjockobbe

    Hade moderkakan i framvägg med båda mina första. Kände rörelser från ca vecka 15. Men jag är kort och smal med dåligt växautrymme så blir trångt snabbt där inne. Det är olika! Oroa dig inte! Du kommer hinna känna så mycket rörelser att du blir less på det sen! :)

  • Ignoramus

    Jag kände kanske Max 3 rörelser om dagen, ofta bara nån endaste. Ut kom en fullt frisk unge som var otroligt lugn och enkel och sov typ 22h om dygnet första halvåret. Väldigt skönt med andra ord. :)

  • lillainna

    Jag kände då inte att magen skulle varit tung förrän jag var i v30 eller så.. Hade också moderkakan i framvägg och kände första sparkarna i v20.. Så du behöver inte oroa dig.. Det kommer :)

    Och grattis till graviditeten och njut för tiden går snabbt :)

Svar på tråden Moderkakan i framvägg