• Sun 14 Apr 2019 11:54
    391 visningar
    30 svar
    30
    391

    Huset

    Banken vill ta tillbaka huset som säkerhet. Vi är i separation sen ett år och har solidariskt betalningsansvar. Jag har betalat 50% han med men för 6 månader sen slutade han betala helt sin del. Jag fortsatte betala min. Banken har skickat inkassokrav med att de kommer lägga betalningsföreläggande eller ta tillbaka fastigheten som säkerhet. Har någon varit med om de här förr? Jag kan inte betala hans del och pratade med banken de sa de kan ta fastigheten.

  • Svar på tråden Huset
  • Mon 15 Apr 2019 20:27
    #11
    Lahw skrev 2019-04-14 20:39:53 följande:
    Han vägrar sälja och vägrar betala han vill ha ut de på exklusive aktion så hans släktingar kan köpa billigt så de kan renovera betala av hans skuld så jag hamnar i skiten..går de dela lånet på något sätt`?

    Där hängde jag inte med i svängarna. Han vill alltså sälja via exekutiv auktion i stället för via mäklare, så att han får mindre pengar och drar på sig anmärkning hos kronofogden för obetalda räkningar (antar jag, vet inte riktigt hur det funkar med anmärkning). Sen hoppas han att någon släkting köper huset på auktionen (och att ingen annan bjuder högre, tex du). Han (och du) sitter sedan där, kanske med en förlustaffär och olösta lån och anmärkningar. Släktingarna som förmodas köpa huset, renoverar det, och betalar honom så han kan betala tillbaka sitt lån (dvs han hoppas dom gör det, trots att deras husköp blir dyrt till slut, och trots att dom inte måste). Och allt detta för att du ska sitta med obetalt lån och anmärkning sen? Vilket komplicerat scenario, antar att jag missförstått hälften Om du bor kvar i huset och han flyttat, förstår jag inte varför ni inte (tvångs)sålde huset för några månader sedan, och att du kollade med banken om betalning skett. Om han flyttat vill han förstås inte betala, men tror jag ger upp att försöka förstå släktingarna, renoveringen och det andra ...
  • Mon 15 Apr 2019 21:50
    #12

    Ja, de vill lägga ner så mycket energi för de hatar mig och drog med mig i det här. Sagt att jag vill sälja länge.

  • Mon 15 Apr 2019 21:59
    #13
    Lahw skrev 2019-04-15 21:50:57 följande:

    Ja, de vill lägga ner så mycket energi för de hatar mig och drog med mig i det här. Sagt att jag vill sälja länge.


    Men gör slag i saken då!
  • Mon 15 Apr 2019 22:38
    #14

    Du kan ju gå till domstol och tvinga honom att sälja. Hade du gjort det tidigare hade du sluppit obetalda räkningar. Men nu kanske banken tar över ...

  • Mon 15 Apr 2019 23:36
    #15

    Kan man i bodelning tvinga någon sälja på öppen marknad å vägra han och hans släkting att köpa?

  • Mon 15 Apr 2019 23:45
    #16
    Lahw skrev 2019-04-15 23:36:31 följande:

    Kan man i bodelning tvinga någon sälja på öppen marknad å vägra han och hans släkting att köpa?


    Varför är det viktigt för dig att de inte köper huset? Är det inte viktigare att du får mesta möjliga för huset?
  • Mon 15 Apr 2019 23:49
    #17
  • Tue 16 Apr 2019 02:34
    #18
    Lahw skrev 2019-04-15 21:50:57 följande:

    Ja, de vill lägga ner så mycket energi för de hatar mig och drog med mig i det här. Sagt att jag vill sälja länge.


    Även om huset säljs på exekutiv auktion kommer banken inte att gå med på hur lågt pris som helst. De säger nej om deras förlust blir för stor. Så att släktingar till din man skulle kunna köpa huset för en spottstyver kommer inte att hända.

    Jag kan lova er att ingen utav er kommer att få fördel av att huset säljs på exekutiv auktion. Det blir förlust för er båda.

    Det infekterade läget mellan er riskerar att dra er båda i djupet.

    Känslan är även att du inte berättar allt. Det kan ju vem som helst förstå att inte din man frivilligt under en längre tid skulle fortsätta att betala räntor och amorteringar för ett hus han inte längre bor i.

    Du måste som jag tidigare sagt omedelbart kontakta din bank. Det skulle vara bra om det var tillsammans med ditt ex. Försök att gräva ner stridsyxorna för att få till en vanlig försäljning tillsammans med banken. Låt inte ert groll förstöra er ekonomi för lång tid framöver.

    Går ärendet till Kronofogden för fastställelse i pant och tvångsförsäljning kommer ni hos kreditupplyningsföretag att få anmärkningar och få svårt att hyra lägenhet/hus och framtida köp/krediter.
  • Tue 16 Apr 2019 02:40
    #19
    Lahw skrev 2019-04-15 23:36:31 följande:

    Kan man i bodelning tvinga någon sälja på öppen marknad å vägra han och hans släkting att köpa?


    Nej
  • Tue 16 Apr 2019 08:09
    #20
    Lahw skrev 2019-04-15 23:36:31 följande:

    Kan man i bodelning tvinga någon sälja på öppen marknad å vägra han och hans släkting att köpa?


    Som delägar kan du tvinga fram en försäljning. Det kan ta lite tid. Den föräljningen påminner mycket om exekutiv auktion. Sen är det väl mer en formuleringssak om det sker på öppna marknaden eller ej. En exekutiv auktion sker på en öppen marknad, vem som helst får buda.

    Tycker du ska kontakta banken och vara helt ärlig med läget och fråga om råd hur du ska gå till väga
    Några saker du bör fundera på
    - kan du ta en betalningsanmärkning?
    - är det viktigt att du blir skuldfri?
    - är det viktigt att du får fullt betalt för huset?
    - är det viktigt om du eller ditt ex bor kvar i huset?
  • Tue 16 Apr 2019 17:39
    #21

    Problemet är att jag vill sälja ihop men han vill inte och han vägrar prata samarbeta med mig överhuvudtaget. Han har smsat mig ett sms att han önskar banken säger upp lånet och att huset går ut på exklusive aktion

  • Tue 16 Apr 2019 17:46
    #22
    Lahw skrev 2019-04-16 17:39:51 följande:

    Problemet är att jag vill sälja ihop men han vill inte och han vägrar prata samarbeta med mig överhuvudtaget. Han har smsat mig ett sms att han önskar banken säger upp lånet och att huset går ut på exklusive aktion


    Det låter som att det är en massa grejer du utelämnar. Men, du har fått lite tips, hoppas att du har nytta av dem. Lycka till!
  • Tue 16 Apr 2019 18:16
    #23
    Lahw skrev 2019-04-16 17:39:51 följande:

    Problemet är att jag vill sälja ihop men han vill inte och han vägrar prata samarbeta med mig överhuvudtaget. Han har smsat mig ett sms att han önskar banken säger upp lånet och att huset går ut på exklusive aktion


    Dra igång en tvångsförsäljning.
  • Tue 16 Apr 2019 18:27
    #24

    Nej, de är såhär de ligger till. Vi har ingen kommunikation för han vill inte och han har sagt han vill dra de till exklusiv aktion för kunna köpa billigare och renovera med sin familj

  • Tue 16 Apr 2019 23:01
    #25
    Lahw skrev 2019-04-16 18:27:49 följande:

    Nej, de är såhär de ligger till. Vi har ingen kommunikation för han vill inte och han har sagt han vill dra de till exklusiv aktion för kunna köpa billigare och renovera med sin familj


    Som jag sagt innan så är det enda du kan göra i dagsläget att boka tid för samtal hos banken. Att du skulle dra igång tvångsförsäljning nu är försent när banken meddelat att de nu säger upp lånet i sin helhet.

    Så fort de fått fastställelse i pant via ett utslag hos Kronofogden läggs en spärr in hos Länsstyrelsen där du inte längre kan göra något med fastigheten utan bankens godkännande.

    Det går snabbt att få till en försäljning via Kronofogden då dessa ärenden prioriteras.

    Inom denna tid kommer du ej att hinna med tvångsförsäljning.
  • Tue 16 Apr 2019 23:18
    #26
    +1

    Tack för allas hjälp jag ska försöka mitt yttersta.

  • Fri 19 Apr 2019 12:47
    #27
    Lahw skrev 2019-04-14 20:39:53 följande:

    Han vägrar sälja och vägrar betala han vill ha ut de på exklusive aktion så hans släktingar kan köpa billigt så de kan renovera betala av hans skuld så jag hamnar i skiten..går de dela lånet på något sätt`?


    Hur tänkte dom här att dom skulle få köpa det billigt?
    På exekutiv autkion är det en öppen marknad, dom kommer inte att vara dom enda som budar.

    Dom verkar vara lite dumma huvet, dom verkar inte fatta att får man mycket för huset så gynnar det även din man.
  • Sun 21 Apr 2019 12:17
    #28
    Lahw skrev 2019-04-14 11:54:16 följande:

    Banken vill ta tillbaka huset som säkerhet. Vi är i separation sen ett år och har solidariskt betalningsansvar. Jag har betalat 50% han med men för 6 månader sen slutade han betala helt sin del. Jag fortsatte betala min. Banken har skickat inkassokrav med att de kommer lägga betalningsföreläggande eller ta tillbaka fastigheten som säkerhet. Har någon varit med om de här förr? Jag kan inte betala hans del och pratade med banken de sa de kan ta fastigheten.


    Om du inte redan gjort det så kontakta en advokat eller jurist och gör det nu.

    Vad okända människor på ett forum tror är en sak och hur verkligheten ser ut en annan. En advokat/jurist kostar pengar pengar men att inte prata med någon sakkunnig kan i slutänden bli ännu dyrare.
  • Wed 15 May 2019 09:14
    #29

    Som tidigare sagt i denna tråd skulle jag ta kontakt med en jurist snarast.

    Använd dig av tjänster som Lawline och skriv utförligt om din situationen. Se om du har något form av fall och vad oddsen är att du vinner i tingsrätten. Vinner du där står din före detta för kostnaderna av gäller rättegången och du kan få uppgörelse och ersättning. 

    Skuldsanering kan vara något du bör undersöka vidare beroende på hur situationen har utvecklat sig.

    Önskar dig all lycka till och hoppas situationen löser sig,
    /i.

  • Wed 15 May 2019 09:14
    #30

    Som tidigare sagt i denna tråd skulle jag ta kontakt med en jurist snarast.

    Använd dig av tjänster som Lawline och skriv utförligt om din situationen. Se om du har något form av fall och vad oddsen är att du vinner i tingsrätten. Vinner du där står din före detta för kostnaderna av gäller rättegången och du kan få uppgörelse och ersättning. 

    Skuldsanering kan vara något du bör undersöka vidare beroende på hur situationen har utvecklat sig.

    Önskar dig all lycka till och hoppas situationen löser sig,
    /i.

Svar på tråden Huset