• Anonym (Pmskossan)

    PMDS

    Hej!

    Fler här som drabbats av PMDS?

    För er som inte riktigt vet är det enligt 1177:

    "Symtomen vid PMDS är oftast psykiska och kan vara så svåra ett de liknar en depression eller ångest men vid PMDS försvinner de besvären nästan genast när mensen kommer igång.

    PMDS påverkar hela tillvaron mycket och kan bland annat göra att du hamnar i konflikter eller att du vill vara i fred och undviker att umgås med andra.

    Ungefär tre till fem procent av alla som har mens har PMDS."

    Jag har haft det såhär hela tiden sen den dag jag fick min mens. Det har dock gått upp och ner. Ena månaden värre än den andra och ibland lättare. Jag är så enormt trött på detta nu. Jag vill komma vidare med mitt liv och jag vill må bra. Hela tiden. Men läkarna vill bara ge antidepressiva läkemedel.

    Nån som har tips på vad jag göra istället för att medicinera mig??

  • Svar på tråden PMDS
  • Anonym (d)

    Varför vill du inte ta antidepp? Det brukar väl inte ens vara på heltid utan bara i samband med mens.

  • Anonym (Pmskossan)
    Anonym (d) skrev 2019-04-14 19:36:19 följande:

    Varför vill du inte ta antidepp? Det brukar väl inte ens vara på heltid utan bara i samband med mens.


    Tidigare självmordsförsök med antidepressiva i sen tonår. Många år sen men jag vill inte chansa. Idag har jag barn och ta hand om.
  • Anonym (F)

    Jag kollar via app var i cykeln jag är och lär mig från vilken dag jag inte kan lita på egna känslor. Tänker alltid att jag får vänta till mensen (galenheterna/hjärnspökena sköljs som bort när blodet forsar) och om jag fortfarande känner att X var ett problem då får jag ta upp det då.

    Många använder p-piller för att jämna ut hormonerna så de kanske kan fungera, ex jasmin. Jag tål inte extra hormoner utan blir bara värre.

    Antidepp har en invänjningstid på ca 2 veckor och många kan reagera och bli värre under den tiden så jag ser inte logiken att enbart äta det i två veckor/månad?!

  • Anonym (Pmskossan)
    Anonym (F) skrev 2019-04-15 23:26:29 följande:

    Jag kollar via app var i cykeln jag är och lär mig från vilken dag jag inte kan lita på egna känslor. Tänker alltid att jag får vänta till mensen (galenheterna/hjärnspökena sköljs som bort när blodet forsar) och om jag fortfarande känner att X var ett problem då får jag ta upp det då.

    Många använder p-piller för att jämna ut hormonerna så de kanske kan fungera, ex jasmin. Jag tål inte extra hormoner utan blir bara värre.

    Antidepp har en invänjningstid på ca 2 veckor och många kan reagera och bli värre under den tiden så jag ser inte logiken att enbart äta det i två veckor/månad?!


    Tusen tack för ditt svar! Jag tycker bara det är så sjukt jobbigt för det är så svårt och kontrollera mig under perioden. Och så får man höra hela tiden vad man kan göra för att man ska må bättre trots att jag inte ber om det. Enligt chefen har flera av mina kollegor frågat vad det är med mig då jag upplevt otrevlig. Jag försöker undvika personer som jag lätt hamnar i konflikt med för att inte balla ur totalt.

    Min sambo pratar om 5htp. Hört talas om yoga och akupunktur men har inte råd med att gå på akupunktur varje månad och får igen bra rutin på yogan...
  • Anonym (e)

    Jag har också PMDS. Jag medicinerar (sporadiskt) med escitalopram. Sporadiskt eftersom jag har så oregelbundna cykler att det är svårt att passa in när jag ska börja ta dem. Och jag har väldigt liten självinsikt när det väl slår till. Jag går i samtalsterapi också och det hjälper litegrann. När jag tar tabletterna hjälper de väldigt bra. Jag har inte haft några insättningsproblem även om jag tar dem periodiskt, lite yrsel och ökad svettning bara.

    Innan var det en psykolog som rekommenderade jättenattljusolja, det ska tydligen kunna ha viss effekt mot hormonrelaterade problem.
    Precis som den ovan blev jag hundra gånger värre med p-piller. Istället för två veckor var det hemskt hela månaden. Hormonspiral har dock hjälpt lite för min del.

    Jag blir inte arg och irriterad utan mest väldigt deprimerad och lite paranoid.

  • Anonym (Pms förtvivlad)

    Finns det någon som har tips på annat man kan göra? Typ motion, något man kan ändra i kosten? Naturpreparat?

    Har inte puss med stark pms och ligger och gråter varje månad. Har blivit värre med åldern och barnafödandet.

    Orkar inte ha det så här. Vill inte börja med p-piller igen för det tar bort min sexlust helt och tar bord ägglossningen (som är den tid i månade då jag mår super!)

  • Anonym (e)
    Anonym (Pms förtvivlad) skrev 2019-04-16 13:40:20 följande:

    Finns det någon som har tips på annat man kan göra? Typ motion, något man kan ändra i kosten? Naturpreparat?

    Har inte puss med stark pms och ligger och gråter varje månad. Har blivit värre med åldern och barnafödandet.

    Orkar inte ha det så här. Vill inte börja med p-piller igen för det tar bort min sexlust helt och tar bord ägglossningen (som är den tid i månade då jag mår super!)


    Min förra psykolog rekommenderade jättenattljusolja (typ efamol) mot den här sortens besvär. Jag testade men det gjorde väldigt liten skillnad för mig. Men jag har hört andra som haft bra effekt av det. Värt att testa?
  • Anonym (Alva)

    För mig har det hjälpt att stressreducera min vardag och börja med yoga.

    Numer försöker jag yoga varje dag.

    Har hört gott om koständring och jag håller på och övergå till vegansk kost. Det är värt ett försök i alla fall.

    Har inte drabbats av depressioner men det är nog det enda jag inte har i den diagnosen.

  • Anonym (Alva)

    Jag har börjat med eteriska oljor (av andra anledningar) och det märke jag använder mig av har en pms-olja, det är en blandning av flera olika. Länk för att läsa.

    Det är viktigt att de eteriska oljorna håller en hög kvalite och inga av de som säljs här i Sverige går att kontrollera innehållet i. Därför köper jag från usa av det märke jag gillar.

    Jag älskar mina oljor och det går inte en dag utan att jag använder mig av dem på ett eller annat sätt.

    www.edensgarden.com/products/pms-ease

Svar på tråden PMDS