• Sun 14 Apr 2019 16:04
    1010 visningar
    6 svar
    6
    1010

    Mamma flyttar med son till en annan stad.

    Hej! 


    Jag skulle gärna vilja veta hur det står till i denna situationen eftersom jag ej har hittat en liknande på denna sidan. Uppskattar er hjälp bakom detta. 


    Jag har en son som är 10 år gammal och har sedan 6 år tillbaka haft ensam vårdnad av min son hos mig och han har varit hos sin pappa varannan helg. Jag fick ett jobberbjudande i en annan stad från var jag och hans pappa bor. 


    Självklart ska min son följa med och vi ska flytta till en annan stad, eftersom jag vill fortfarande att min son ska träffa sin pappa så kommer han träffa honom varannan helg som tidigare. Jag skulle vilja höra om hur det är med detta fallet? Situationen är densamma som tidigare med vårdnaden av barnet men det är endast en ny stad som är 1h 30 min ifrån. 


    Tack!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-14 16:10
    Det är inte ensam vårdnad utan det är växelvis vårdnad för att det är varannan helg.
  • Svar på tråden Mamma flyttar med son till en annan stad.
  • Sun 14 Apr 2019 16:33
    #1

    Alltså har ni gemensam vårdnad eller har du ensam vårdnad? Det har inget med boendet att göra... Har ni gemensam vårdnad måste pappan godkänna att ert barn flyttar med dig. 

  • Sun 14 Apr 2019 16:34
    #2
    +1

    Växelvis vårdnad finns inte.

  • Anonym (mmm)
    Sun 14 Apr 2019 16:37
    #3

    Du menar att pappan har umgänge varannan helg. 
    Om ni kan fortsätta så, så finns det väl inget problem? 

  • Sun 14 Apr 2019 16:42
    #4

    Vem/vilka har vårdnad? Har du ensam kan du ta barnet och sticka till bortre mongoliet rent juridiskt.

    Om umgänget kommer fortsätta som tidigare så påverkas inte umgänges-biten.

    Vad vill grabben? Vill han hellre byta boende/boendeförälder och stanna på sin skola med sina kompisar? Vad vill pappan?

  • Anonym (föräl­der till två)
    Sun 14 Apr 2019 17:28
    #5

    Har ni gemensam vårdnad fast sonen bor hos dig och är varannan helg hos pappan?
    Eller har du ensam vårdnad och pappan umgänges rätt varannan helg?

    Det spelar stor roll för har du ensam vårdnad får du flytta men har ni gemensam vårdnad måste pappan godkänna flytten.

    Det spelar ingen roll hur ni har delat upp boendet utan har alltså med vårdnad att göra.

    Nu är ju inte 1 1/2 timme så långt bort så varannan helg borde fungera bra i alla fall men tänk på att ni måste kunna samarbeta om att se till att umgänget fungerar och pojken kommer till sin pappa varannan helg.
    Det ligger inte på pappan själv att hämta och lämna så du kanske måste skjutsa sonen dit, eller se till att han kan åka buss osv.

  • Sun 14 Apr 2019 22:27
    #6

    Vårdnad och boende och umgänge är helt olika saker...

Svar på tråden Mamma flyttar med son till en annan stad.