• Huggy

    Är det kört?

    Hej! Jag är en man på 37 år. Full frisk, tränar och allt det. Jag har en dum fråga, antar jag.............

    Jag är vansinnigt förälskad i en kvinna som nyss fyllt 44. Hon har aldrig fött barn, men själv längtar jag efter barn. Min brutala fråga lyder: Är det kört för henne att bli förstföderska efter 44? Vilka är chanserna? Vilka är riskerna? Kort och gott: Är det kört?

  • Svar på tråden Är det kört?
  • Kjell2

    Risker och sannolikheter kan du googla. Helt kört är det inte. Sen är frågan om hon vill.

  • Huggy

    Googla kan jag alltid göra. Nu var det så att jag ställde frågan för att få svar av dem med egna erfarenheter.

  • Anonym (frågor)

    Du är förälskad? Ok. Är hon intersserad av dig överhuvudtaget?
    Vill hon ha barn? Med dig?
    Är hon fortfarande fertil?

    Om svaren på de frågorna är ja så visst har ni en chans. Kanske behöver ni assistans.

    Min mamma var 46 när jag föddes och 49 när lillsyrran föddes.

    Jag kan säga, från ett barn-vuxet-barnperspektiv att det inte är särskilt optimalt men visst går det.

  • Kjell2
    Huggy skrev 2019-04-14 19:49:56 följande:

    Googla kan jag alltid göra. Nu var det så att jag ställde frågan för att få svar av dem med egna erfarenheter.


    Vad spelar det för roll om någon annan lyckades/inte lyckades få barn vid hög ålder? Ja, kvinnor kan få friska barn vid hög ålder. Nej, alla är inte fertila efter 44.
  • Meriall

    Om ni kör på direkt så finns det en chans att hon kan bli gravid naturligt men den är inte så stor. Jag gissar under 50%. Har de i hennes släkt fått barn i hög ålder? Har hon ägglossning?

    Kör ni äggdonation är chansen högre men det får man bara till en viss ålder? Tror det är 46 år men minns inte om det var i Sverige eller utomlands? Det är högre godkänd ålder utomlands.

    Ser väl inga risker direkt. Hon får göra fosterdiagnostik pga ålder. Är väl något förhöjd risk för kromosomfel men det upptäcks ju då.

  • Aliona

    Det är väldigt liten chans att bli gravid vid 44 - och dessutom hög risk för missfall. Vill ni ändå ha barn går det ju med äggdonation.

  • Anonym (2 ED-barn)

    Chans att bli gravid vid 44 är kanske 0,5%. Risk för m.f långt över 50%. Det är mycket ovanligt att verkligen få barn efter 44 spontant. Det händer naturligtvis, men är absolut inget man kan räkna med i den åldern. Äggdonation är tillåtet till 51 i enstaka länder. Inte här dock- här är det max 42.

  • Anonym (hej!)

    va negativa alla var här!

    Nej, det är inte kört! Testa!

    Har en väninna som fick barn vid 45 år! Det var via äggdonation, då hon har endometrios, men det finns fler vägar än bara den vanliga.

    Finns släktingar till mig som fått barn vid 43 år också. chansa! Men kör igång direkt! No time to lose!

  • Anonym (hej!)

    PS. Köp ägglossningsstickor och testa om hon har ägglossning. Clearblue är bra. Då vet ni om hon har ägglossning. Och då kör ni!

    Behöver inte bli kromosomfel bara för modern är äldre. Det ger en ökad risk, men innebär inte automatiskt kromosomfel. 

    KÖÖÖÖÖR!!!

  • Anonym (2 ED-barn)
    Anonym (hej!) skrev 2019-04-14 21:37:06 följande:
    va negativa alla var här!

    Nej, det är inte kört! Testa!

    Har en väninna som fick barn vid 45 år! Det var via äggdonation, då hon har endometrios, men det finns fler vägar än bara den vanliga.

    Finns släktingar till mig som fått barn vid 43 år också. chansa! Men kör igång direkt! No time to lose!
    Det handlar inte alls om att vara negativ utan om att komma med fakta vilket var det ts efterfrågade. Chansen att få barn spontant är tyvärr liten. Chansen vid äggdonation ligger på runt 55% med 2 blastocyster.
  • Aliona
    Meriall skrev 2019-04-14 21:25:32 följande:

    Om ni kör på direkt så finns det en chans att hon kan bli gravid naturligt men den är inte så stor. Jag gissar under 50%. Har de i hennes släkt fått barn i hög ålder? Har hon ägglossning?


    Under 50%? Det var en dålig gissning. Vid 45 år är det runt 1% chans att bli gravid, men sen slutar drygt hälften av de graviditeterna i missfall.
  • Anonym (hej!)
    Anonym (2 ED-barn) skrev 2019-04-14 21:49:33 följande:
    Det handlar inte alls om att vara negativ utan om att komma med fakta vilket var det ts efterfrågade. Chansen att få barn spontant är tyvärr liten. Chansen vid äggdonation ligger på runt 55% med 2 blastocyster.
    Ok, förstår.

    Men tycker ändå att de iaf kan testa med lite ÄL-test först, Titiyo fick ju barn vid 50 bast, några ägg kan va kvar.
    Men visst, sannolikheten pekar emot.
  • Anonym (2 ED-barn)
    Anonym (hej!) skrev 2019-04-14 22:02:50 följande:
    Ok, förstår. smile1.gif

    Men tycker ändå att de iaf kan testa med lite ÄL-test först, Titiyo fick ju barn vid 50 bast, några ägg kan va kvar.
    Men visst, sannolikheten pekar emot.
    Problemet vid den höga åldern är äggkvaliteten. Äggen har ju hängt med sen fosterstadiet och helt enkelt åldrats. Så äl i sig spelar ingen roll. Det finns ju skäl till varför man inte får göra IVF efter 42-43 och det är för att chansen anses för låg.
    Titiyo har garanterat gjort ÄD även om hon inte erkänner det. Det är extremt ovanligt att få barn vid 50. De flesta kändisar som fått barn efter 45 har gjort ÄD och de borde stå för det så kvinnor inte går runt och tror att det faktiskt är lätt efter den åldern. Och så vi andra som gjort det kunde bli lite mindre utpekade och dömda.
  • Anonym (QWZX)

    Jag har googlat runt nu och vid 45 är chansen att bli (spontant) gravid 1%. Risken för missfall i samma ålder är 80%. Chansen att föda ett levande barn efter en IVF-cykel är 3% vid 44 år och 1% vid 45 år.

    Så det realistiska alternativet om ni ska ha barn är äggdonation eller embryoadoption. Då är chanserna att det lyckas lika stora som om kvinnan varit ung. Detta kommer ni dock i så fall behöva göra utomlands och bekosta själva eftersom hon passerat åldersgränsen här i Sverige.

    Du ska också vara medveten om att även mannens ålder påverkar barnet. Är mannen över 35 ökar risken att barnet drabbas av vissa diagnoser, sjukdomar, inlärningssvårigheter, beteendeproblem, depressioner, självmordsförsök och även risken för graviditetskomplikationer, missfall, för tidig födsel och svårigheter att bli gravid ökar. Är mannen över 40, och sedan 45, ökar dessa risker ännu mer.

  • Anonym (hej!)
    Huggy skrev 2019-04-17 21:18:36 följande:

    Jahapp! Nu inser jag att detta är KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖRT!


    Nä, låt henne kolla sina ägg först. Ni kanske kan få barn via IVF. Titiyo fick barn via IVF när hon var 50 år med si. 15 år yngre snubbe.
  • Anonym (öh)
    Anonym (hej!) skrev 2019-04-18 08:36:36 följande:
    Nä, låt henne kolla sina ägg först. Ni kanske kan få barn via IVF. Titiyo fick barn via IVF när hon var 50 år med si. 15 år yngre snubbe.
    Utomlands i så fall. Åldersgränserna uppåt i Sverige, även privat, har ts partner redan passerat. Och åldergränserna är som de är just på grund av att chanserna att bli gravid bedöms som så låga i åldrar över.
Svar på tråden Är det kört?