• Anonym (styvf­örälde­r)
    Mon 15 Apr 2019 06:23
    1819 visningar
    5 svar
    +2
    5
    1819

    barnbesked, tacka nej?

    Menar du att ni står i adoptions kö och har fått ett barnbesked?
    Ni har alltså gått igenom alla kurser, blivit godkända, valt land osv
    och ni har kommit så långt i processen att ni nu har fått ett barn utvalt åt er?
    Är det det du menar?

    Om ni har fått veta varifrån barnet kommer, kön osv har det ju gått väldigt långt och barnet är blivit utsett att bli ert. Tacka nej göra att barnet kommer att få vänta ytterligare månader för att få komma till ett hem, adoptionsbyrån ger ju inte barnet bara vidare till nästa på listan utan det ska utredas.

    Om ett ni har fått barnbesked av ett specifikt barn så kan ni inte säga nej hur som helst utan måste ha väldigt speciella orsaker till säga nej.
    Adoptionsbyrån kommer inte att tycka att ni är seriösa om det inte är väldigt speciella orsaker som gör att ni säger nej, ska ni separera eller liknande är det en förändrad förutsättning för adoption tex eller att någon har blivit svårt sjuk, fått cancer eller liknande.
    Väldigt speciella skäl måste finnas men då kommer ni heller inte att få ett nytt barnbesked fören allt är uppklarat och det kan ju handla om år.

    Svårt att ge dig svar när man inte vet vad som gör att ni vill tacka nej.

  • Anonym (styvf­örälde­r)
    Mon 15 Apr 2019 07:17
    #6
    +1
    Anonym (Qi) skrev 2019-04-15 06:46:55 följande:
    Gissar du eller är du insatt? Nästa på listan borde väl vara färdigutredd redan? Jag känner flera som adopterat och de har fått vänta på barnbesked långt efter att de var färdigutredda. Ett par utav dom sa också nej till ett barn och fick vänta nästa ett år på nästa erbjudande, men behövde inte göra om utredningsprocesserna, bara vänta.

    Men ts, jag skulle om jag var du diskutera med adoptionsbyrån innan beslut. Är det särskilda, speciella skäl så förstår dom säkert, dom är ju måna om att det blir bra för barnet också.
    För 10 år sedan gick jag och min man adoptionskurserna men blev sen gravida på naturligt sätt, ett av våra nära vän par har dock adopterat två barn och gick sina kurser strax efter oss.
    Jag kan inte säkert veta hur det är nu men då berättade dom att varje barnbesked utreds noga till varje familj, det är inte bara att ge nästa familj barnet utan det tar då ytterligare tid för barnet som får vänta månader.
    Man kan inte välja barn och tacka nej hur som helst för saker händer ju även i familjer som fått barn och man måste kunna ta hand om barnet då.
    Så tackar man nej ska det vara väldigt specifika skäl.

    Jo självklart  har finns det andra familjer på listan men alla familjer står inte samma kö, man har ju tex  olika länder och om en familj får ett barnbesked från tex Kina så måste nästa familj stå i just kö med barn ifrån Kina och inte Kenya.
    Det kan vara andra skäl som ålder eller sjukdom som landet har krav på och nästa familj inte har just det landets speciella krav, av all länder har olika krav.
    Vissa länder t ex får du inte ha en sjukdom, andra länder har krav på hur länge ni varit gifta, andra er ekonomiska situation, andra ålder.
    Alla länder har olika krav som måste uppfyllas och alla familjer måste kunna matcha landets krav, det är inte adoptionsbyrån som bestämmer kraven.
    Du kan alltså uppfylla vissa länders krav men inte andra, det går du igenom när du väljer land, därför kanske inte nästa familj på listan uppfyller kraven som landet har, därför är det inte bara att ge nästa familj barnet.

    Ja det vanliga är att man får vänta länge som dina vänner efter att man blivit godkänd.

    Självklart kan saker hända som gör att man behöver tacka nej men saker händer ju hela livet och man måste kunna visa att man klarar av dom sakerna även efter att barnet har kommit, därför måste det ju vara speciella skäl att säga nej.
Svar på tråden barnbesked, tacka nej?