• danfor03

    Sonen är arg på mig.. pga moppe

    Jag och min man har det inte så bra nu. Ekonomi mesigt. Min son är 14 år och ska ta moppe kortet. Alla hans kompisar FÅR moppen av sina föräldrar. Men vi har sagt att han för betala 12000kr själv och resten tar vi. Han är nu arg för att han inte kommer lyckas. Han säger b.la. Hatar denna fattiga jävla familj. Inge roligt som mamma att höra:( eftersom han är 14 så kan han nästan inte få sommarjobb. Finns inga. Vet inte hur jag ska göra??

  • Svar på tråden Sonen är arg på mig.. pga moppe
  • Coccolina
    danfor03 skrev 2019-04-14 23:06:57 följande:

    Jag och min man har det inte så bra nu. Ekonomi mesigt. Min son är 14 år och ska ta moppe kortet. Alla hans kompisar FÅR moppen av sina föräldrar. Men vi har sagt att han för betala 12000kr själv och resten tar vi. Han är nu arg för att han inte kommer lyckas. Han säger b.la. Hatar denna fattiga jävla familj. Inge roligt som mamma att höra:( eftersom han är 14 så kan han nästan inte få sommarjobb. Finns inga. Vet inte hur jag ska göra??


    12000 är mycket... Otroligt att moppar kan kosta så mycket idag :-O 


    Känner mig som en tant när jag minns hur jag suktade efter en tjejmoppe som skulle kosta 2500 begagnad. Mina föräldrar tyckte inte om den av någon anledning och skulle vara "snälla" och köpa en helt ny moppe till mig... Snällt tänkt men dåligt utfört då de tog och tömde mitt bankkonto på de pengar jag tjänat på sommarjobb och lade summan på en moppe som jag inte ville ha och som gick på det dubbla mot den moppen jag ville ha.... (Stella Mini 50... ingen som någonsin hört talas om den...) 


    De gjorde så.... alla mina vänner fick moppe i 15 årspresent. Så fick även jag... eller ja... de kom hem med den när jag fyllde 15, tillsammans med en påse gelehallon (2kg)... först trodde jag de hade köpt den för sina pengar... och var förvånad över att det var en ny moppe. Men då erkände de att de tagit alla mina besparingar (vilket var ca 3000) och resten stod de för.... Jag var så arg och ledsen! De var gulliga som ville köpa en ny moped till mig men det blev så fel när jag ville ha något helt annat och de tog mina pengar utan att fråga  


    Nåja, TS ta ett snack med din son. Han behöver lära sig pengars värde helt enkelt. Sommarjobb finns det gott om om han är villig att arbeta på riktigt! 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Tom Araya
    danfor03 skrev 2019-04-14 23:06:57 följande:

    Jag och min man har det inte så bra nu. Ekonomi mesigt. Min son är 14 år och ska ta moppe kortet. Alla hans kompisar FÅR moppen av sina föräldrar. Men vi har sagt att han för betala 12000kr själv och resten tar vi. Han är nu arg för att han inte kommer lyckas. Han säger b.la. Hatar denna fattiga jävla familj. Inge roligt som mamma att höra:( eftersom han är 14 så kan han nästan inte få sommarjobb. Finns inga. Vet inte hur jag ska göra??


    Han borde ha börjat spara för något år sedan.

    Det finns massor av ungar som inte får varken kort eller moppe.

    Det finns ungar som har ändå, fast de betalar själva, köper billigare moppe e.t.c.

    Säg att alternativet är att inte få något alls, eftersom han är otacksam och inte förstår pengars värde.
  • Coccolina
    danfor03 skrev 2019-04-14 23:06:57 följande:

    Jag och min man har det inte så bra nu. Ekonomi mesigt. Min son är 14 år och ska ta moppe kortet. Alla hans kompisar FÅR moppen av sina föräldrar. Men vi har sagt att han för betala 12000kr själv och resten tar vi. Han är nu arg för att han inte kommer lyckas. Han säger b.la. Hatar denna fattiga jävla familj. Inge roligt som mamma att höra:( eftersom han är 14 så kan han nästan inte få sommarjobb. Finns inga. Vet inte hur jag ska göra??


    Jag tittade online på blocket och ser att det finns flera mopeder från 5000 och uppåt, verkar finnas många runt 15 000. Hur mycket har ni tänkt lägga? 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • BurningDiamond

    Hur mycket tänkte ni spendera på moppen? 12000 är ju massor av pengar! Hade det inte varit bättre att säga att föräldrarna står för t. ex. 6000 kr, resten får han själv bekosta, och så kan han välja att köpa en begagnad för 6000 eller spara och köpa en ny för vad den nu kostar.

    När fick grabben veta att han fick betala en del själv, och var det den ursprungliga överenskommelsen?

  • Kusinen

    Du har två likadana trådar på gång. Som jag skrev u den andra tycker jag att ni ska vända på det och tala om hur mycket som ni kan bidra med istället. Annars finns det ju inga möjligheter för honom att påverka sin kostnad genom att välja en billigare variant eller en begagnad.

  • legomum

    Man kan inte få allt är min tanke. Men om man vill ha något får man väl kanske kämpa för det också.

    Kanske att denna sommar får man använda cykeln och nästa sommar kunnat skrapa ihop tillräckligt till den rätta moppen.

    Sätt er ihop och fundera vad han kan göra för att få ihop pengar. Klippa gräsmattor, återvinn åt folk (bla panta)

    Sommarjobba (kanske mer likt prao med mycket enklare uppgifter) hos någon man känner.

    Dwt är ju inte kört iaf.

  • vcent

    Finns ofta begagnade moppar klass 1 för någon tusenlapp på blocket och de brukar vara i helt ok skick.

    När jag gick på högstadiet så hade alla killarna utom jag och en till moppe. Alla hade gått en intensivkurs för den praktiska delen av körkortet, det var tydligen inte dyrt.

    Alla som hade moppe hade fått körkortet betalt (antingen av mor o far eller mor-/farföräldrar) och alla hade fått mopederna i present samt hjälm etc... alla utom en hade fabriksnya mopeder för 17000-50000kr medan han alltid hade velat ha en yamaha dt50 som e en gammal moppe... han hade dessutom endast tagt förarbevis då den klassas som klass 2.

    Att ni säger att han får betala 12000 själv e en sak om han vill ha en specifik moppe för kanske 30000kr.... å då är också en förutsättning att ni vet att han har 12000kr.... annars är det bara helt fel... en 14åring ska inte ens behöva tänka på sommarjobb eller extrajobb.... ingen som går i grundskolan eller gymnasiet borde ens fundera på det.. sommarloven får man aldrig tillbaka sen förns man är pensionär om man ens lever tills man får gå i pension....

    Jag tycker ni ska diskutera med luen om han kan tänka sig en begagnad moppe för <10000kr och att han inte behöver betala nått då och ifall han vill ha en moppe för 10000> så får han betala en viss % med egna pengar

Svar på tråden Sonen är arg på mig.. pga moppe