• Anonym (Bebis­)
    Mon 15 Apr 2019 08:06
    73 visningar
    5 svar
    5
    73

    Bröstmjölksersättning = problem?

    Hej jag har en fundering, får alla bebisar problem med magen som får ersättning istället för att ammas?

    Min första pojke fick börja med ersättning vid två månader och han fick stora problem med magen.

    Nu har jag en son till som eventuellt måste börja med ersättning på sidan av amningen, och då är min fråga kommer magproblmen upprepas?

    Vill helst undvika att måsta ge ersättning isf.. Med första pojken var det ett rent helvete fram tills han kunde sluta med ersättning och bara äta riktigt mat.

  • Svar på tråden Bröstmjölksersättning = problem?
  • Mon 15 Apr 2019 08:17
    #1
    Anonym (Bebis) skrev 2019-04-15 08:06:19 följande:

    Hej jag har en fundering, får alla bebisar problem med magen som får ersättning istället för att ammas?

    Min första pojke fick börja med ersättning vid två månader och han fick stora problem med magen.

    Nu har jag en son till som eventuellt måste börja med ersättning på sidan av amningen, och då är min fråga kommer magproblmen upprepas?

    Vill helst undvika att måsta ge ersättning isf.. Med första pojken var det ett rent helvete fram tills han kunde sluta med ersättning och bara äta riktigt mat.


    Hej.

    Ja har gett alla mina 3 ersättning efter amning. :) har alltid kört på Nan sensitive första tiden. Bytt till vanlig nan efter 9 månader. Körde lite sempers magdroppar emellan och så köpte vi Pysventiler för att få ut eventuella gaser om de uppstod

    Har fungerat bra. De får ju alltid lite ont i magen vid bytet, men du kan ju även köra 50/50 först. Blanda bröstmjölk och ersättning o sen öka med tiden :)
  • Anonym (Tjejk­ompise­n)
    Mon 15 Apr 2019 08:33
    #2

    Nej det beror på hur känslig bebisen är. Mitt första barn fick ersättning från start, hade lite gaser men inga problem annars.

    Mitt andra föddes 2 mån prematur och fick bröstmjölk i ett par dagar men sedan fasade jag över till ersättning genom att blanda 50/50 i några dagar. När hon var ca en vecka så åt hon 100% ersättning. Hon hade aldrig det minsta problem med magen, inte ens med gaser eller i bytet emellan. Jag blandade olika sorters ersättningar och det var inte heller några problem. Redan från första början så tog jag ibland kan, ibland babysemp beroende på vad som fanns.

    En grej dock är att jag alltid kört på den färdigblandade ersättningen när det gått bra. Yngsta fick den från start. Äldsta fick först sån jag blandade och hade ju då lite gaser men när jag bytte till färdigblandade slutade de problemen. Har hört att de kan tåla den bättre pga den är optimalt blandad och med steriliserat vatten... så prova det.

  • Anonym (Tjejk­ompise­n)
    Mon 15 Apr 2019 08:33
    #3

    Kan = nan

  • Mon 15 Apr 2019 09:01
    #4

    Min första fick inga problem med magen, men om problem uppkommer finns ju hjälp: Pysventil, magdroppar, andra sorters ersättningar o.s.v.

  • Anonym (Bebis­) Trådstartaren
    Thu 25 Apr 2019 12:16
    #5

    Skulle ni säga ni med erfarenget att bebisar som ammar har mindre problem med magen en barn som äter ersättning? Eller beror det inte på vilken mat den får?

    Tänkte med tanke på att min första pojke fick problem med magen i samband med att han började med ersättning, vilket var nästan omgående han va bara nån vecka.. Men kanske han skulle fått dom problemen oavsett?..

Svar på tråden Bröstmjölksersättning = problem?