• Anonym (Ts)

    Varför känner jag så här? Älskar inte mina vänners barn

    Jag har själv barn som nu går i skolan. Jag fick barn ganska ungt och då hade inga av mina vänner barn. Nu har mina två bästa vänner barn och jag tycker att det är så jobbigt att umgås med dem. Förut när mina barn var i skolan, kunde vi dra och shoppa och fika på stan ihop men nu måste så klart vännen ta med barnet, som aldrig är nöjd !! Han gnäller och gnäller och vi kan aldrig fika i lugn och ro, och det slutar alltid med att hon inte kan äta, så jag får äta först och sen ta barnet så hon kan äta. Och jag vill inte. Jag vill inte hålla på och prata med barnet eller leka eller hålla i. Jag har ju äntligen kommit över den tiden, jag har gjort barn-grejen alldeles själv i många år ENSAM och nu är det över för min del men ändå så slutar det alltid med att jag drar i vagnen, jag som står utanför omklädningsrummet med barnet, jag som håller i, jag som matar.

    När jag går hem till väninnan eller hon kommer hem till mig, blir det samma sak. Hon måste på toa, hon vill dricka sitt kaffe, hon vill visa en sak på mobilen, vart hamnar barnet? Jo i mina armar. Så nu umgås jag inte längre med henne. Jag pallar inte helt ärligt. Jag förstår ju hur det är!!!!!! Jag har själv uppfostrat två barn. Men jag kan bara inte älska eller ta hand om hennes barn som att han vore min egna. Jag önskar kanske att jag kände att jag tyckte om honom och hade inget emot att bära honom etc men det kommer inte naturligt och känns bara jobbigt. Finns det andra som känner så? Älskar ni era vänners barn? Jag känner mig som världens sämsta kompis som inte kan älska mina vänners barn och tycka om att umgås med ddm.

    Kan ju lägga till att jag slängde aldrig över min unge till någon av mina vänner och sa ?här håll i medan jag diskar, dricker mitt kaffe, äter min mat?

    Nu har min andra vän oclså fått barn och jag känner bara herreeeegud. PALLAAA

  • Svar på tråden Varför känner jag så här? Älskar inte mina vänners barn
  • annabellelee

    Du måste väl inte älska barnet för att hålla det några minuter medan hon rotar fram sin telefon för att visa dig en bild?

    Det låter som ett spädbarn eftersom det måste underhållas varje minut för att inte störa, och den perioden går ju snabbt över. Är barnet äldre behöver det kanske inte ständig underhållning utan hon är kanske lite överbeskyddande.

    I vilket fall låter det inte som att du måste leka med barbent i timmar, utan kan vifta med en rolig leksak lite halvhjärtat medan hon dricker ur kaffet?Det är det kanske värt för att umgås med en god vän.

    Men om du tycker det är för jobbigt finns det inget som hindrar dig från att sluta umgås med henne.

  • Anonym (Kk)

    Låter mer som att du egentligen inte ens tycker om din vän. Ens vänner ska man ju tycka om och vilja hjälpa. Att hålla en unge medan mamman dricker kaffe är ju ingenting. Kanske du håller på att bli deprimerad eller något och därav har noll energi över?

    Och nej, jag älskar inte mina vänners barn. Jag tycker om dom såklart och det ärklart jag hjälper till, jag älskar ju mina vänner.

  • Anonym (Nja)

    Oj så man kan inte hålla ett barn man inte älskar? Nej jag älskar inte vänners barn men jag hjälper dom gärna. Har även bytt blöja på deras barn om det behövs. Men jag tycker ju om barn överlag. Har 5 egna liksom. Men älskar dom? Nej jag älskar mina egna barn. Och jag förväntar mig inte att mina vänner ska älska mina barn heller men kan man så ställer jag upp och dom gör detsamma för mig.

  • Mrs Moneybags

    Det låter inte som att det är barnet som är problemet, utan att din relation till dina vänner har förändrats nu när de har blivit föräldrar. 

    Om du inte orkar ha vänner som har barn, så sluta umgås med dem då. 

    Stod inte dina vänner ut med dina barn när de var små? 

  • Anonym (-)

    Och varför ska de PALLA med dig när du uppför dig som en liten snorunge?

    Låter mer som att du bör finna dig en annan vän om du inte ens kan ställa upp och hjälpa till när ni umgås.

  • cleoeme

    Det låter som om du är svartsjuk på att barnet stjäl uppmärksamhet som du hade velat ha. Det låter inte sunt. Du behöver inte älska dina vänners barn men det låter som om du allvarligt har något emot barnet. Det är ingenting konstigt med att din vän tar för givet att du kan hjälpa till med hennes barn. Jag hade tyckt att det var obehagligt att umgås med någon som tyckte så illa om mitt barn.

  • sextiotalist

    Alla är inte barnmänniskor, även vi som har egna barn. Nej, jag gillar inte heller att få ett främmande barn i famnen som jag inte känner alls. Självklart tar jag och hjälper om det behövs, men om jag träffar en väninna för att umgås, så är det med henne och inte hennes barn jag vill umgås. Däremot kan det vara svårare periodvis att ha ett vuxenumgänge när det finns mindre barn, vissa barn är dessutom mer krävande än andra. Det är något man få ta i beräkningen.

    Det behöver inte vara svartsjuka, avundsjuka eller att man inte gillar personen. Utan att man ogillar situationen. 

  • Anonym (Läs)

    [quote=79567201][quote-nick]BurningDiamond skrev 2019-04-15 12:40:05 följande:[/quote-nick]Måste bara fråga... När dina barn var i samma ålder, fick dina vänner aldrig "hjälpa till" när ni umgicks?[/Vad jag ser så har ts skrivit på två ställen att hon inte gjorde så som väninnan gör. Hon tog själv hand om sina barn. Läs ts igen.

    Jag tycker inte om barn och vill absolut inte ta hand om någon annans barn även om det är mina vänner. Men det speglar sig i allt jag gör. Jag ber aldrig någon om hjälp. De får gärna fråga mig men inte begära hjälpen eller utnyttja den. Då blir det blankt nej. Och de kan aldrig säga emot mig eftersom de aldrig behövt ställa upp för mig någongång.

  • Anonym (A)
    cleoeme skrev 2019-04-15 11:48:50 följande:
    Det låter som om du är svartsjuk på att barnet stjäl uppmärksamhet som du hade velat ha. Det låter inte sunt. Du behöver inte älska dina vänners barn men det låter som om du allvarligt har något emot barnet. Det är ingenting konstigt med att din vän tar för givet att du kan hjälpa till med hennes barn. Jag hade tyckt att det var obehagligt att umgås med någon som tyckte så illa om mitt barn.
    Håller med
  • viseversa
    cleoeme skrev 2019-04-15 11:48:50 följande:
    Det låter som om du är svartsjuk på att barnet stjäl uppmärksamhet som du hade velat ha. Det låter inte sunt. Du behöver inte älska dina vänners barn men det låter som om du allvarligt har något emot barnet. Det är ingenting konstigt med att din vän tar för givet att du kan hjälpa till med hennes barn. Jag hade tyckt att det var obehagligt att umgås med någon som tyckte så illa om mitt barn.
    Håller med. Ingen vän jag hade fortsatt träffa. Något fel måste det vara.
Svar på tråden Varför känner jag så här? Älskar inte mina vänners barn