• Anonym (jobbig, ledsen jävel)

    Så dålig på relationer, vill fly

    Jag är kvinna, 41 år, med bipolär sjukdom. Har haft två längre förhållanden och mår till och från väldigt dåligt i mina relationer.

    När jag känner att min partner inte förstår/stöttar mig fäller jag liksom upp en sköld runt mig. Jag vill bara fly, jag vill inte vara kvar, känner mig mer eller mindre angripen för att jag är den jag är. När jag tänker objektivt på saken efteråt, då jag inte är upprörd eller har en ångestattack, så kan jag faktiskt se att partnern kunde ha hanterat situationen bättre. Ofta skulle jag bara behöva en kram, men får höra "varför gråter du", "det där är väl inget att vara upprörd för" osv. Jag vet själv att jag är överkänslig och överreagerar, men med lite stöttning kommer jag ut som mig själv på andra sidan.

    Visst förstår jag att det kan vara riktigt jobbigt att hänga med en människa som ibland får "psykbryt" men jag börjar undra om jag borde hålla mig borta helt och hållet från relationer för det blir så jobbigt för mig. 

    Det är inte jätteofta jag blir så här, kanske en gång varannan månad, inte dagligen liksom.

    Men jag blir rädd för hur jag själv reagerar... jag hatar, hatar, HATAR honom, och jag känner att jag vill skada honom, rent fysiskt (vilket jag förstås aldrig gör, däremot händer det att jag skadar mig själv). Och jag vill bara därifrån, många gånger packar jag och blir världens dramaqueen - men egentligen vill jag bara få gråta i hans famn. Jag har uttryckt detta när jag är lugn, så han vet att jag helst vill ha en kram och landa, men antar att jag blir så jobbig att han inte vill krama/trösta.

    Jag vet inte. Jag vet inte om det jag känner är "rätt", dvs att han faktiskt är ganska kall och elak som säger att jag inte har något att vara ledsen över.

    Jag medicinerar och går i samtalsterapi så jag jobbar med de här sakerna.

    Jag undrar om någon känner igen sig? Är det vanligt att fungera så här, hata sin partner med hela sitt väsen, som en del i sjukdomsbilden liksom? Eller är det helt enkelt mitt förhållande som är dåligt för mig...?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-15 09:15
    Går det inte att svara anonymt nu? Hur ska jag ändra det i så fall? Hjälp snälla, för jag vill så gärna få svar! :(

  • Svar på tråden Så dålig på relationer, vill fly
  • Anonym (jobbig, ledsen jävel)
    Transan88 skrev 2019-04-15 09:12:37 följande:

    Varför plågar du dig själv istället för att leva ensam? Du kan ju engagera dig i kortvariga relationer istället för att ladda ur då och då.


    Bra fråga, jag vet inte. Har nog lagt väldigt stor skuld på mig själv för att det blir så här, och mer tyckt synd om partnern som måste dras med mig.

    Men börjar nog ifrågasätta det nu. Börjar känna att jag har väl också rätt att kunna vara mig själv utan att känna mig jättedum över hur jag mår.
  • Anonym (Carro)

    Hmm.. Att man stöttar och tröstar betyder inte att man är okej med att ta skit vid varje tillfälle. Man har gränser för vad som är okej. Att du verbalt är otrevlig och säger dumma saker är sårande givetvis och det kanske inte går att komma dig nära så som du önskar i de stunderna.

    Att du i efterhand förklarar hur du vill ha det hjälper ju inte när dina utbrott kanske gör att du inte går att hantera eller lugna ner.

    Att du är ledsen och ber om ursäkt hjälper ju inte när du i stundens hetta sårar din partner. Då är ju liksom skadan redan skedd.

  • Anonym (jobbig, ledsen jävel)
    Anonym (Carro) skrev 2019-04-15 09:52:10 följande:

    Hmm.. Att man stöttar och tröstar betyder inte att man är okej med att ta skit vid varje tillfälle. Man har gränser för vad som är okej. Att du verbalt är otrevlig och säger dumma saker är sårande givetvis och det kanske inte går att komma dig nära så som du önskar i de stunderna.

    Att du i efterhand förklarar hur du vill ha det hjälper ju inte när dina utbrott kanske gör att du inte går att hantera eller lugna ner.

    Att du är ledsen och ber om ursäkt hjälper ju inte när du i stundens hetta sårar din partner. Då är ju liksom skadan redan skedd.


    Jag är aldrig otrevlig och säger inte sårande saker. Jag bara gråter och gråter, och anklagar mest mig själv. Känner alltid att det är jag som gjort fel, eftersom det alltid börjar med att han är irriterad på mig, vilket gör mig förtvivlad. Så det är inte arg jag är utan jag får ångestattacker. Det sårar mig att han inte kan se förbi den grej vi bråkar om, och försöker hjälpa mig.

    Men jag förstår såklart att det inte är något man kan kräva. Det är därför jag tänker att jag kanske inte klarar att ha ett förhållande.
  • Anonym (jobbig, ledsen jävel)
    Transan88 skrev 2019-04-15 09:22:59 följande:

    Du ska verkligen inte känna dig dum. Vad säger din partner när du berättar exakt det du känner?


    Han missförstår mig, kanske med flit, jag vet inte. Han säger att jag inte behöver vara rädd att han är arg på mig, och att vi ska lägga bråket bakom oss och att jag inte ska grubbla och älta.

    Igår sa han till mig att det jag grät för (en grej i veckan som jag är stressad för) inte var något att vara ledsen för. Så sa han att jag behövde vila och att det skulle bli bättre när jag sovit. Och så gav han mig en sömntablett och gick ut och spelade Fortnite. Då var klockan sju på kvällen. Efter det låg jag och grät jättelänge men han brydde sig inte om det, förutom att han sa igen att jag borde sova när jag gick upp och ville prata.

    Låter sjukt när jag skriver det faktiskt.
  • Anonym (jobbig, ledsen jävel)
    Anonym (Carro) skrev 2019-04-15 09:52:10 följande:

    Hmm.. Att man stöttar och tröstar betyder inte att man är okej med att ta skit vid varje tillfälle. Man har gränser för vad som är okej. Att du verbalt är otrevlig och säger dumma saker är sårande givetvis och det kanske inte går att komma dig nära så som du önskar i de stunderna.

    Att du i efterhand förklarar hur du vill ha det hjälper ju inte när dina utbrott kanske gör att du inte går att hantera eller lugna ner.

    Att du är ledsen och ber om ursäkt hjälper ju inte när du i stundens hetta sårar din partner. Då är ju liksom skadan redan skedd.


    För att tydliggöra: att jag hatar honom är inget som han har en aning om. Det säger jag förstås inte, det vore ju jätteelakt.
  • Anonym (jobbig, ledsen jävel)
    Transan88 skrev 2019-04-15 14:35:19 följande:

    Förlåt, men det var bland det sjukaste jag läst! Något man annars förväntar sig hitta i en av GW:s deckare, men tyvärr är det ett utdrag i ditt liv. Jag hoppas du finner mod att lämna idioten!


    Ja, inte konstigt att jag inte känner mig tagen på allvar väl? Jag har också fått "skäll" för att jag hade svamp i underlivet så att sexet krånglade. Det sårade mig jättemycket, men sen när det gått över sa han att nu ska du väl inte grubbla mer över det här, nu är det ju bra igen...
  • Anonym (A)
    Anonym (jobbig, ledsen jävel) skrev 2019-04-15 14:50:28 följande:
    Ja, inte konstigt att jag inte känner mig tagen på allvar väl? Jag har också fått "skäll" för att jag hade svamp i underlivet så att sexet krånglade. Det sårade mig jättemycket, men sen när det gått över sa han att nu ska du väl inte grubbla mer över det här, nu är det ju bra igen...
    Märkligt beteende.
  • Anonym (Ständigt missförstådd)
    Anonym (jobbig, ledsen jävel) skrev 2019-04-15 09:11:01 följande:

    Jag är kvinna, 41 år, med bipolär sjukdom. Har haft två längre förhållanden och mår till och från väldigt dåligt i mina relationer.

    När jag känner att min partner inte förstår/stöttar mig fäller jag liksom upp en sköld runt mig. Jag vill bara fly, jag vill inte vara kvar, känner mig mer eller mindre angripen för att jag är den jag är. När jag tänker objektivt på saken efteråt, då jag inte är upprörd eller har en ångestattack, så kan jag faktiskt se att partnern kunde ha hanterat situationen bättre. Ofta skulle jag bara behöva en kram, men får höra "varför gråter du", "det där är väl inget att vara upprörd för" osv. Jag vet själv att jag är överkänslig och överreagerar, men med lite stöttning kommer jag ut som mig själv på andra sidan.

    Visst förstår jag att det kan vara riktigt jobbigt att hänga med en människa som ibland får "psykbryt" men jag börjar undra om jag borde hålla mig borta helt och hållet från relationer för det blir så jobbigt för mig. 

    Det är inte jätteofta jag blir så här, kanske en gång varannan månad, inte dagligen liksom.

    Men jag blir rädd för hur jag själv reagerar... jag hatar, hatar, HATAR honom, och jag känner att jag vill skada honom, rent fysiskt (vilket jag förstås aldrig gör, däremot händer det att jag skadar mig själv). Och jag vill bara därifrån, många gånger packar jag och blir världens dramaqueen - men egentligen vill jag bara få gråta i hans famn. Jag har uttryckt detta när jag är lugn, så han vet att jag helst vill ha en kram och landa, men antar att jag blir så jobbig att han inte vill krama/trösta.

    Jag vet inte. Jag vet inte om det jag känner är "rätt", dvs att han faktiskt är ganska kall och elak som säger att jag inte har något att vara ledsen över.

    Jag medicinerar och går i samtalsterapi så jag jobbar med de här sakerna.

    Jag undrar om någon känner igen sig? Är det vanligt att fungera så här, hata sin partner med hela sitt väsen, som en del i sjukdomsbilden liksom? Eller är det helt enkelt mitt förhållande som är dåligt för mig...?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-15 09:15

    Går det inte att svara anonymt nu? Hur ska jag ändra det i så fall? Hjälp snälla, för jag vill så gärna få svar! :(


    Det är samma för mig. Ständigt missförstådd. Klarar inte av relationer, men det är samtidigt det enda jag vill. Ingen förstår mig. Ingen tar sig tid. Bara viftar bort det som är viktigt för mig för att de själva tycker det är nonsens.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (jobbig, ledsen jävel) skrev 2019-04-15 14:50:28 följande:
    Ja, inte konstigt att jag inte känner mig tagen på allvar väl? Jag har också fått "skäll" för att jag hade svamp i underlivet så att sexet krånglade. Det sårade mig jättemycket, men sen när det gått över sa han att nu ska du väl inte grubbla mer över det här, nu är det ju bra igen...
    Vad är det för konstigt med det? Klart man tycker det är bra om ens partner blivit frisk efter sjukdom? 
    Givetvis ska man inte få skäll för att man fått en sjukdom men han hade väl egentligen rätt i att det nu var bra igen. Vill du att han ber om ursäkt så får du ju säga det 
  • Anonym (mmm)
    Transan88 skrev 2019-04-15 14:35:19 följande:
    Förlåt, men det var bland det sjukaste jag läst! Något man annars förväntar sig hitta i en av GW:s deckare, men tyvärr är det ett utdrag i ditt liv. Jag hoppas du finner mod att lämna idioten!
    Förlåt men jag tycker faktiskt inte det är så jättemärkligt. Om man är parter med någon som mår som TS så orkar man inte vara så där gullegull hela tiden, det tror jag ändå TS förstår. 
  • Anonym (jobbig, ledsen jävel)
    Anonym (mmm) skrev 2019-04-15 20:52:24 följande:

    Förlåt men jag tycker faktiskt inte det är så jättemärkligt. Om man är parter med någon som mår som TS så orkar man inte vara så där gullegull hela tiden, det tror jag ändå TS förstår. 


    Jo det förstår jag verkligen, det har du rätt i. Men du menar alltså att det är ok att han tycker jag ska ta sömnmedicin kl sju på kvällen? För det kändes jättekonstigt och jag blev väldigt ledsen.
  • Anonym (jobbig, ledsen jävel)
    Anonym (mmm) skrev 2019-04-15 20:50:10 följande:

    Vad är det för konstigt med det? Klart man tycker det är bra om ens partner blivit frisk efter sjukdom? 

    Givetvis ska man inte få skäll för att man fått en sjukdom men han hade väl egentligen rätt i att det nu var bra igen. Vill du att han ber om ursäkt så får du ju säga det 


    Vi är särbos och han blev väldigt irriterad att jag kom dit och hade svamp. Jag visste inte att jag hade det, det märktes när vi hade sex. Det var jag som fick jätteont, inte han, ändå blev han arg. Jag behandlar hela tiden nu för att det inte ska bli så igen, håller på med pevaryl och andra vagitorier nu varje gång inför att jag ska dit.
  • Anonym (Stina)

    Vi har ju bara hör din sida av historien, min gissning är att du inte är så lätt att leva med heller och bipolära brukar ha en helt annan uppfattning än resten av världen det ingår i sjukdomsbilden. Oavsett varför det är såhär mår ingen av er bra så jag tycker det bästa är att avsluta det.

  • Anonym (T)

    Oj vad jag känner igen mig! Och jag har inte bipolär sjukdom vad jag vet..

Svar på tråden Så dålig på relationer, vill fly