• Anonym (Hours)

    Arbeta 4, 6 eller 8 timmar?

    Ponera att du är ensamstående, 100%, till ett barn i lågstadieålder. Skulle du då välja att arbeta:

    - 4h/dag

    - 6h/dag

    - 8h/dag

    Vid varje steg minskar lönen med 2500:- varje månad.

    - 4h/dag innebär 08:00-12:00

    - 6h/dag innebär 08:00-14:30

    - 8h/dag innebär 08:00-16:30

    Barnet går i skolan mellan 08:00-12:55. Barnet kan gå till- och från skolan själv på mindre än 5 minuter.

    - Vid 4h så är du ledig när barnet kommer hem och har kanske hunnit städa en timme innan.

    - Vid 6h så får barnet leka för sig själv i 1,5h, därefter är du ledig med barnet.

    - Vid 8h behövs förmodligen fritids, vilket inte är en bra lösningen då fritidset här inte är särskilt bra.

    Vad hade ni valt om ni kunde välja på detta?

    Angående lönen, så går ert hushåll runt oavsett om ni arbetar 4, 6 eller 8 timmar.

  • Svar på tråden Arbeta 4, 6 eller 8 timmar?
  • Anonym (Hours)
    Whitehorse1979 skrev 2019-04-15 09:17:21 följande:

    6 timmar.

    Men hade ändå valt fritids till ett så litet barn.


    Barnet vill verkligen inte vara på fritids och fritidser är verkligen inte bra (det ligger ej i anslutning till skolan, utan innebär en bussresa på några minuter).

    Barnet är av sådan sort att barnet tycker om att leka, läsa och pyssla för sig själv.

    Jag glömde bort att tillägga att ARBETET SKER HEMIFRÅN, så du är hemma när barnet kommer hem, oavsett antalet timmar du arbetar.
  • Anonym (Hours)

    OBS!!!

    Arbetet sker alltså HEMIFRÅN, så du är hemma hela tiden och barnet behöver EJ vara själv hemma!

  • Anonym (My)

    Jag hade hört om det gick att kompromissa och kunna välja olika av de där tiderna. Tex jobbat till 12 tre dagar i veckan och sen till 14.30 två dagar.

    Går alla hans kompisar hem efter skolan eller finns de dom som går på fritids? Tänker att går hans kompisar där kan det vara roligt för han att få gå där även om de är dåligt för att få leka med kompisarna? Isåfall hade jag nog hellre valt upplägget 2 dagar till 16.30 och 3dagar till 12 om jag nu behöver välja.

  • korngryn

    6 h.

    4 h känns väldigt kort, hur mycket hinner man få gjoft på jobbet då? I och för sig blir det ju inget avbrott i form av rast då, men det känns ändå som bara dit och vända. Vad säger din arbetsgivare?

  • Anonym (My)
    Anonym (Hours) skrev 2019-04-15 09:23:12 följande:

    OBS!!!

    Arbetet sker alltså HEMIFRÅN, så du är hemma hela tiden och barnet behöver EJ vara själv hemma!


    Måste du jobba de valda tiderna dagtid då eller går det att tex jobba tills barnen kommer hem. Och sen göra några till timmar på kvällen när barnet ska sova?
  • Anonym (Hours)
    Anonym (My) skrev 2019-04-15 09:23:47 följande:

    Jag hade hört om det gick att kompromissa och kunna välja olika av de där tiderna. Tex jobbat till 12 tre dagar i veckan och sen till 14.30 två dagar.

    Går alla hans kompisar hem efter skolan eller finns de dom som går på fritids? Tänker att går hans kompisar där kan det vara roligt för han att få gå där även om de är dåligt för att få leka med kompisarna? Isåfall hade jag nog hellre valt upplägget 2 dagar till 16.30 och 3dagar till 12 om jag nu behöver välja.


    Det ser olika ut för alla; en del är på fritids länge vissa dagar men inte alls andra dagar. Barnets bästa vänner är dock hemma för det mesta, pga två föräldrar med skiftjobb. Dessa bor även grannar, gångavstånd.
  • korngryn

    Såg nu att du jobbar hemifrån. Då hade jag valt MINST 8 h, men förlagt några timmar tidigt på morgonen innan det är dags för barnet att gå upp.

  • Anonym (Hours)
    korngryn skrev 2019-04-15 09:24:53 följande:

    6 h.

    4 h känns väldigt kort, hur mycket hinner man få gjoft på jobbet då? I och för sig blir det ju inget avbrott i form av rast då, men det känns ändå som bara dit och vända. Vad säger din arbetsgivare?


    Arbetet sker hemifrån. Man får välja på 4, 6 eller 8.
    Anonym (My) skrev 2019-04-15 09:25:27 följande:

    Måste du jobba de valda tiderna dagtid då eller går det att tex jobba tills barnen kommer hem. Och sen göra några till timmar på kvällen när barnet ska sova?


    Kontoret, eller vad man ska kalla det, är onlineöppet mellan 8-17.

    Så det går bara att välja på de tiderna.
  • Anonym (Hours)
    korngryn skrev 2019-04-15 09:27:04 följande:

    Såg nu att du jobbar hemifrån. Då hade jag valt MINST 8 h, men förlagt några timmar tidigt på morgonen innan det är dags för barnet att gå upp.


    Kontoret är öppet 8-17, så det går bara mellan det tidsspannet.
Svar på tråden Arbeta 4, 6 eller 8 timmar?