• Anonym (Svimfärdig)

    Gravid vecka 22 orkar inte mer, vad är det för fel på mig?

    Är gravid med mitt 5 barn och har sedan 1,5 år innan graviditet fått äta järntabletter, blutsaft osv. Vi fick inte upp mitt hb högre än 104 och alla järndepåer är "slut" som läkaren uttryckte sig. Jag fick nu i januari reda på att jag var gravid och visste att det kunde bli värre..

    Nu är jag i v.22 har ett hb på 102 sist hos bm det här vart 88 ibland, 93 ibland osv. Järntsbletterna hjälper inte. Jag är helt slutkörd, saknar koncentration, saknar ork, har huvudvärk varje dag.

    Nu idag ringde min bm mig efter att ha pratat med deras läkare som säger att jag inte är så låg att man kan ge intravenöst istället utan bara får bita ihop.

    Jag mår så dåligt, för 2 månader sedan fick jag sparken ifrån mitt jobb där jag var provanställd då jag helt enkelt inte kunde fokusera på arbetsuppgifterna, glömde saker, var trött hela tiden osv.

    Nu är jag arbetslös och bara helt slutkörd. Jag orkar inte tvätta, städa eller laga mat. Jag var iväg.med ena barnet hos tandläkaren idag och det kändes som om jag vart iväg på konferens i 3 dagar när vi kom hem. Jag vågar inte längre gå ut ensam med de mindre barnen för jag är rädd för att svimma, jag orkar inte prata med mina vänner i telefon osv. Jag kan inte se på film då jag inte kan koncentrera mig.

    Nu har det gått så långt att barnen har fått bo hemma hos min mamma i 1,5 vecka för att jag inte längre känner att jag klarar av att vara mamma. Jag gråter på grund utav huvudvärken, jag gråter för att jag är så trött. Det känns som om att jag är en fånge i min egen kropp, innan allt detta var jag en jätte aktiv förälder som orkade ALLT och har ett stort socialt nätverk. Men nu orkar jag knappt sitta upp i soffan.

    Det känns som om att vården inte tar mig på allvar och jag vill bara vara pigg och kunna umgås med.mina barn.

    Vad är det för fel på mig? Vad ska jag göra? Snälla någon hjälp mig!

  • Svar på tråden Gravid vecka 22 orkar inte mer, vad är det för fel på mig?
  • Anonym (Myy)

    Har dom kollat upp övriga saker, som din trötthet kan bero på? Blir ju lätt att fokus är på graviditeten o så "glöms" resten?! Var graviditeten planerad?

  • Anonym (Svimfärdig)
    Anonym (Myy) skrev 2019-04-15 15:21:30 följande:

    Har dom kollat upp övriga saker, som din trötthet kan bero på? Blir ju lätt att fokus är på graviditeten o så "glöms" resten?! Var graviditeten planerad?


    Jag vet inte vilka andra orsaker du tänker på? Har tagit mängder med olika prover, gjort rektoskopi osv men de hittar inget. De säger att det är de andra graviditetens som "tömt" mig på järn. Även om det är så måste jag leva såhär för alltid? Nej graviditeten var inte planerad, blev gravid trots preventivmedel.
  • Anonym (Stå på dig)

    Försök stå på dig om intravenöst järn, ta med dig någon som stöd och ge er inte! Så ska du inte ha det!

    Och förutom hur du mår just nu så ska ditt foster skapa sin järndepå, var ska det järnet komma från om dina förråd redan är tomma? Den uppbyggda järndepån är sedan kritisk för barnets tidiga tillväxt och hjärnans utveckling.

    Läkare vet inte alltid bäst

  • Anonym (...)

    Du bör kolla dina sköldkörtelvärden om du är så trött. Kolla upp vad hypotyreos är, det är en vanlig kvinnosjukdom.

  • Anonym (Järnspikar)
    Meriall skrev 2019-04-15 17:24:01 följande:

    Är du ensamstående?


    Hur påverkar det järnbristen?
  • Anonym (Spruta med järn)

    Kommer ihåg att mamma fick sprutor med järn när jag var yngre. Mamma hade problem med låga kärnvärdena och hon var ofta trött. Men efter sprutorna fick hon mer energi.

    Det kanske kan vara något att be om.

  • Anonym (I know)

    Var också jättesjuk från första gravidveckan (ca5-6) huvudverk varje dag illamående helt yr, jag gjorde ingenting annat än att ligga i sängen 22h om dygnet. Hade två andra barn att vara mamma åt också som tur var rätt stora så jag kunde förklara att jag va sjuk men endå inte kul att Höra ?du är alltid sjuk mamma? men jag förstår dig men det kommer bli bättre!!

  • Anonym (B12)

    Jag har också låga järnvärden. Du skrev att de tagit massa olika prover - vet du om de kollat B12? Jag har B12-brist, vilket påverkar kroppens förmåga att ta upp järnet. Det var inte förrän jag började äta B12-tabletter som järnvärdet gick upp. De tog även något blodprov som skulle visa på glutenintolerans, som tydligen också påverkar förmågan att ta upp järn, men det hade jag inga problem med. 

  • Zakopane

    Låter faktiskt som att du är utbränd, dvs har utmattningssymptom. Då har man ofta den känslan av huvudvärk, orkeslöshet, koncentrationssvårigheter, svårigheter att minnas de enklaste saker. Tycker du ska prata med din husläkare.

    Ditt hb är ju självklart inte bra men jag gissar att det inte är hela förklaringen. Har själv samma hb som du och är gravid, men känner ändå att det funkar.

  • Zakopane
    Anonym (Järnspikar) skrev 2019-04-15 17:58:53 följande:

    Hur påverkar det järnbristen?


    Det kan såklart vara relevant om det är järnbristen i kombination med annat som spökar. Tex utmattning.
  • Anonym (En till)
    Anonym (B12) skrev 2019-04-25 18:45:35 följande:

    Jag har också låga järnvärden. Du skrev att de tagit massa olika prover - vet du om de kollat B12? Jag har B12-brist, vilket påverkar kroppens förmåga att ta upp järnet. Det var inte förrän jag började äta B12-tabletter som järnvärdet gick upp. De tog även något blodprov som skulle visa på glutenintolerans, som tydligen också påverkar förmågan att ta upp järn, men det hade jag inga problem med. 


    Skriver under på detta!

    HB som kollas med stick i finger har varit missvisande åt båda hållen för mig och analys av blodet har visat på både högre och lägre än hos BM så be dem göra en analys och kolla B12 om det inte är gjort. Även folsyra kan spela in vad jag förstått. Först med b12 och folsyra vände det åt rätt håll för mig.
  • Anonym (Svimfärdig)

    Det var inte bara HB som var lågt utan mina depåer var tomma. Hb och järndepåer är inte samma sak. Det visade sig iallafall att jag har ett blödande magsår som orsakar min blodförlust. Tack för alla som svarat!

  • Hararochkaniner

    Gå till primärvården och be dem kolla dina blodvärden. Speciellt b12 ger de symptomen som du beskriver. Jag åt dubbla järntabletter sedan dag ett under mina senaste två graviditeter men järnvärdet gick aldrig upp ändå. Mina b12 värden var nästan nere på noll. Jag mådde som du beskrev men hade också skelettsmärtor som mvc trodde var foglossning men som magiskt försvann så fort jag fick b12 tabletter. 

    Mvc har blivit betydligt sämre sedan jag fick mitt första barn år 2012, jag tyckte i och för sig inte den var bra ens då. Det ända de är intresserade av är sina tabeller och sina kontrollfrågor som mest verkar ha som syfte att du som mamma ska komma dit och göra vårdpersonalen trygg. Ja, ja, jag är svärtad av mina egna dåliga erfarenheter jag vet  

    Men på riktigt! Gå till primärvården och be dem om en grundlig kontroll av dina blodvärden. Styrkekram <3

  • Hararochkaniner
    Anonym (Svimfärdig) skrev 2019-05-09 20:32:00 följande:

    Det var inte bara HB som var lågt utan mina depåer var tomma. Hb och järndepåer är inte samma sak. Det visade sig iallafall att jag har ett blödande magsår som orsakar min blodförlust. Tack för alla som svarat!


    Oj, såg inte ditt svar förrän nu. Men vad bra att du fått reda på vad det är och kan lösa det. Hoppas du mår bättre nu
Svar på tråden Gravid vecka 22 orkar inte mer, vad är det för fel på mig?