• Anonym (Bee)

    Hur länge kan bebisar klara sig på enbart bröstmjölk?

    Min dotter är 10 mån och får verkligen inte i sig mkt fast föda, idag 1 köttbulle och 2 st pastaskruvar. That?s it. Mer än så har hon aldrig ätit av vanlig mat på en dag, så detta är alltså standard och inget undantag. Äter varken gröt, välling eller ersättning utan enbart bröstmjölk i övrigt. Jag får alltså inte i henne mer än så.

    Hittills har hon följt vikt- och längdkurvan bra.

    Men hur länge klarar de sig på i stort sett enbart bröstmjölk?

  • Svar på tråden Hur länge kan bebisar klara sig på enbart bröstmjölk?
  • Anonym (omg)
    Anonym (omg) skrev 2019-04-16 16:27:55 följande:
    Nej. Upp till 6 mån är det uteslutande bröstmjölk utan minsta smakis eller ens vatten. Andra halvan av första levnadsåret är rekommendationen att bröstmjölk ska utgöra hälften eller mer av barnets näringsintag (>50% är huvudföda). Därefter bröstmjölk upp till 1/3 av barnets näringsintag under hela andra levnadsåret. 

    Det här finns på whos hemsida. 
    Så amma på alla duktiga mammor! Det är bvc och dem som slutar amma i förtid utan nån egentlig orsak som ska ha kritiken. Behöver man stöd i sin amning finns den att få hos Amsak! :)
  • Anonym (A)
    Anonym (omg) skrev 2019-04-16 16:27:55 följande:

    Nej. Upp till 6 mån är det uteslutande bröstmjölk utan minsta smakis eller ens vatten. Andra halvan av första levnadsåret är rekommendationen att bröstmjölk ska utgöra hälften eller mer av barnets näringsintag (>50% är huvudföda). Därefter bröstmjölk upp till 1/3 av barnets näringsintag under hela andra levnadsåret. 

    Det här finns på whos hemsida. 


    ingen normal människa ammar ett barn som är så stort som 2 år.
  • Anonym (Jonna)

    Så länge hon växer, är glad och frisk och pigg, så är det ingen fara.

    Min dotter vägrade att bli matad. Från 7 mån ålder så fick hon själv hålla i skeden.

    Det jag tänker är att gör henne nyfiken på mat utan måsten. När ni andra äter så sätt en tallrik framför henne med samma mat (anpassad givetvis men ändå samma) och låt henne äta med händerna eller egen sked, mata inte, truga inte, äter hon inte något så ta lungt bort tallriken och försök igen vid nästa måltid.

  • Bananböjaren

    Det finns massor av tomtar i USA som hellammar sina barn och inte låter dom äta annat tills dom är fem-sex år.

  • Bananböjaren
    Bananböjaren skrev 2019-04-17 12:40:13 följande:

    Det finns massor av tomtar i USA som hellammar sina barn och inte låter dom äta annat tills dom är fem-sex år.


    *hel-ammar
  • Glinda från Oz
    Anonym (Fel) skrev 2019-04-16 07:25:53 följande:

    De allra flesta däggdjur trappar ner amningen naturligt medans de små lär sig äta riktig mat.

    Det finns en del länder med vissa tamdjur som tex hästar som tillämpar hård avvänjning där man en dag bara skiljer föl och sto helt och ger ?fastar? stoet ett par dagar så att mjölken sinar. Inget jag rekommenderar, men tom där väntar man till en ålder där fölet självmant börjat äta ganska bra som komplement.

    I naturen slutar däggdjuren vid någon tidpunkt att amma och ungen avvänjs men barnet här är fortfarande väldigt litet bra mindre än 1 år det är inte någon bisarr situation med en 3 åring som endast ammar. Officiella rekommendationer, både who och sverige rekommenderar bröstmjölk och ersättning som huvudföda/basföda det första året så att barnet får en allsidig näring.

    Jag upprepar, det är inte helt ovanligt med barn som totalvägrar ersättning, välling och gröt. Var ska barnet då få sin allsidiga näring ifrån? Att kunna utvinna allt från maten är den troligtvis inte redo för

    Var en kvinna i en tråd häromdagen som skrev att hennes barn var mycket matglad, gick över nästan helt till mat vid ca 10 månader och väl på BVC vägning så hade han tappat rejält på kurvorna, bara för att de äter betyder det inte att de äter allt eller att de äter allsidigt eller ens om de gör det att de kan ta upp näring från allting.

    TS testa rostmacka med mycket smör i små bitar, kan ibland trigga igång ätandet lite. Och mjukt päron i stavar, konserverade nektariner och mangotärningar. Även banan och bananpannkakor är bra plockmat samt korvstavar


    Jag utgår från att ts barn har smakat mat redan och då jag det blivit en långsam avvänjning.
  • Anonym (Fel)
    Glinda från Oz skrev 2019-04-17 17:30:19 följande:

    Jag utgår från att ts barn har smakat mat redan och då jag det blivit en långsam avvänjning.


    Du anser att det är en långsam övergång att över en dag tvinga fram en förändring som innebär att gå från 2 makaroner och en köttbulle om dagen till intag av endast fast föda?
  • Anonym (Kajgrid)

    Jag har samma situation, erbjuder mitt barn på 10 månader varierad mat varje dag. Gröt till frukost, köpt/hemmagjord pure till lunch och vid middagen får hon små små bitar av våran mat att plocka med. Men hon ratar allt! Skulle jag sluta amma så skulle hon inte få i sig något alls.

    Så du är inte ensam och det är skönt att läsa om någon i samma sits då alla omkring mig verkar ha barn som äter allt..

    Men det är bara att fortsätta erbjuda, jag tror nog att de börjar äta när de är redo för det :)

  • Tangent

    Min son (nu 15 år) vägrade också fast föda, jag försökte med allt. Han var över 7 mån när han inte längre spottade ut mat. Men han växte och följde sin kurva. Blev inga större mängder mat förrän han började förskolan när han var precis ett år. Blev mer mat hemma också. Delammade honom tills han var 5,5 år.

    Enl Livsmedelsverkets rekommendation ska bröstmjölk/ersättning utgöra huvuddelen av födan tills barnet är 12 mån.

  • silhuett

    Min dotter åt lika lite i samma ålder och ett bra tag framåt. Nu är hon 19 månader och sen nån månad tillbaka äter hon faktiskt som en normal unge, mer eller mindre Jag tänker att du inte behöver oroa dig, utan fortsätt erbjuda mat flera gånger om dagen. Det släpper sannolikt förr eller senare.

  • Anonym (cw)

    De klarar sig i sex månader. Då är det dags att introducera annan mat.
    Man ska aldrig tvinga, tjata eller truga.
    Man tar det lugnt.

  • Anonym (Bee)

    Nu har jag testat förslagen jag fått i tråden med t ex rostbröd, päronbitar och en massa annat. Allt ratas! Hon kastar bara maten på golvet efter att ha lekt runt lite med den.

    Det enda som hittills uppskattats något är blodpudding, ärtor, ost, russin, lax,makaroner och kebabkött. Leverpastej och allt med banan i blir hon alldeles förskräckt av. Försöker jag mata henne så kniper hon igen helt.

    Jag har även testat att ha lite is i magen med amningen men det resulterar bara i jävligt skrikig och missnöjd bebis.

  • syntharen
    Anonym (Bee) skrev 2019-04-23 14:34:50 följande:

    Nu har jag testat förslagen jag fått i tråden med t ex rostbröd, päronbitar och en massa annat. Allt ratas! Hon kastar bara maten på golvet efter att ha lekt runt lite med den.

    Det enda som hittills uppskattats något är blodpudding, ärtor, ost, russin, lax,makaroner och kebabkött. Leverpastej och allt med banan i blir hon alldeles förskräckt av. Försöker jag mata henne så kniper hon igen helt.

    Jag har även testat att ha lite is i magen med amningen men det resulterar bara i jävligt skrikig och missnöjd bebis.


    Då fortsätter du erbjuda henne den mat hon verkar gilla och ibland lite nya saker. Mata henne behöver du inte göra, hon klarar ju att äta själv. Och fortsätt amma, en dag kommer hon äta mer mat. Och vissa barn kommer alltid vara liten i maten, trist men sant.

    Hon är ju bara 10 mån och i den åldern ändras saker fort. Om en månad kanske hon är jättepeppad på att testa nya saker att äta.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Bee) skrev 2019-04-23 14:34:50 följande:

    Nu har jag testat förslagen jag fått i tråden med t ex rostbröd, päronbitar och en massa annat. Allt ratas! Hon kastar bara maten på golvet efter att ha lekt runt lite med den.

    Det enda som hittills uppskattats något är blodpudding, ärtor, ost, russin, lax,makaroner och kebabkött. Leverpastej och allt med banan i blir hon alldeles förskräckt av. Försöker jag mata henne så kniper hon igen helt.

    Jag har även testat att ha lite is i magen med amningen men det resulterar bara i jävligt skrikig och missnöjd bebis.


    Min yngsta började inte äta förrän hon var över året. Ammade. Vägrade bli matad. Knep igen munnen. Det var först när hon började plocka själv, och det skulle vara med sked och okladdigt, som hon började äta lite. Inte förrän vid 2 år åt hon "normala" mängder, och ammade därför fram tills hon åt bra.
  • Anonym (Mat)

    Hon behöver framför allt träna sina tänder.
    Ge henne något att gnaga på, som rå morot, broccoli eller blomkål. Pasta finns det knappast någon näring i, det behöver hon inte lära sig att äta.
    Amma så länge ni är bekväma med det, och ät alltid "riktig mat" tillsammans. Hon kommer nyfiket att äta mer och mer av den så småningom, men ger du henne specialmat som hon ska äta ensam så är det nog inte alls lika spännande.

  • Anonym (Bee)
    Anonym (Mat) skrev 2019-04-23 16:20:59 följande:

    Hon behöver framför allt träna sina tänder.

    Ge henne något att gnaga på, som rå morot, broccoli eller blomkål. Pasta finns det knappast någon näring i, det behöver hon inte lära sig att äta.

    Amma så länge ni är bekväma med det, och ät alltid "riktig mat" tillsammans. Hon kommer nyfiket att äta mer och mer av den så småningom, men ger du henne specialmat som hon ska äta ensam så är det nog inte alls lika spännande.


    Tyckte att det lät lite roligt när du skrev om träna tänderna. Hon har bara en tand. :p Rå morot och liknande har hon ingen chans att få i sig. Däremot kokar jag stavar och ger henne, men de leks det mest med i dagsläget.
  • SI12344

    Har hon tandsprickning, eller är förkyld? Det kan göra dem ointresserade av mat.

    Vi gav det som uppskattades och introducerade nytt längs vägen. Det var mkt pasta ett tag.

    Ta ett djupt andetag, skit i alla hetsare och amma på. Alla faller inte inom den smala mallen av ?matälskare vid 7 månader?. Det är påfrestande men det kommer att ge sig när hon inser att de roliga leksakerna på bordet går att äta och bli mätt på.

  • Anonym (Idiot)
    Anonym (A) skrev 2019-04-16 17:48:53 följande:

    ingen normal människa ammar ett barn som är så stort som 2 år.


    Vilken otroligt hjärndöd kommentar.
Svar på tråden Hur länge kan bebisar klara sig på enbart bröstmjölk?