• Anonym (head över heels)

    Ni som inte blir kära, vad tror ni det beror på?

    Har hört om en del människor som aldrig blivit kära eller så där extremt upp över öronen förälskade, eller kanske högst nån enstaka gång. För egen del har jag nog blivit galet kär minst 5-6 ggr och förälskad en 20-30 ca. Skulle ändå inte säga att jag har lätt för att bli kär. Är däremot kär och förälskad väldig länge i samma.

    Varför tror ni en del blir så lätt kära och andra inte, och varför har inte ni blivit det?

    Skulle ni vilja det?
  • Svar på tråden Ni som inte blir kära, vad tror ni det beror på?
  • Anonym (FS)
    BlueAdam skrev 2019-04-15 21:35:55 följande:

    Jag tänker att de människor som har svårt att bli kära eller till och med väljer bort kärleken fullständigt inte ser sig själva som älskvärda och/eller är rädda för att bli sårade/avvisade/svikna och då hellre skyddar sig själva genom att inte ens försöka.


    Eller så är man besviken på vad den så kallade kärleken gett en? Det behöver ju inte alls handla om att man förringar sig själv.
  • Anonym (FS)
    Anonym (head över heels) skrev 2019-04-15 20:36:37 följande:
    Har hört om en del människor som aldrig blivit kära eller så där extremt upp över öronen förälskade, eller kanske högst nån enstaka gång. För egen del har jag nog blivit galet kär minst 5-6 ggr och förälskad en 20-30 ca. Skulle ändå inte säga att jag har lätt för att bli kär. Är däremot kär och förälskad väldig länge i samma.

    Varför tror ni en del blir så lätt kära och andra inte, och varför har inte ni blivit det?

    Skulle ni vilja det?
    Jag har inte lätt för att bli kär. Alla mina förälskelser har lett till långa relationer. Jag behöver ömsesidighet för att falla, skulle aldrig bli kär i någon som inte visar intresse för mig. Att tråna på avstånd är inte min grej alls.

    Att som du beskriver ha blivit kär eller förälskad upp till 40 gånger under vad jag skulle tro är ett relativt kort liv tyder för mig en devalvering av uttrycken. Och hur länge är länge när du blir förälskad? Hur hinner du med? Lär du dig något av relationerna eller sveps du bara med igen och igen?
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (lai) skrev 2019-04-15 21:29:17 följande:

    Intelligenta människor blir inte kära!


    Har 140 i IQ och har varit kär 4 ggr i vuxen ålder. Klart att man kan bli det. Men det är lättare om den andra också är intelligent.
  • Anonym (L)
    Anonym (head över heels) skrev 2019-04-15 21:22:20 följande:

    Gissar att du är man, eller? Har du aldrig varit kär eller känt fjärilar eller velat fortsätta med någon? Är väldigt intresserad av den psykologiska aspekten bakom dessa skillnader.


    Nej, jag är inte man utan kvinna. Jag har varit kär 1 gång och det blev också ett förhållande med honom. Jag har dock aldrig någonsin känt vad folk beskriver som fjärilar i magen för någon.
  • Anonym (Låg)

    Jag tror jag har låga nivåer av olika hormoner/substanser i hjärnan. Upplever det mesta på en lägre nivå. Aldrig varit kär.

  • Anonym (lai)
    Anonym (Tjej) skrev 2019-04-15 22:51:41 följande:
    Har 140 i IQ och har varit kär 4 ggr i vuxen ålder. Klart att man kan bli det. Men det är lättare om den andra också är intelligent.
    udda fall finns alltid 
  • Mimosa86

    Oh ja! Det där pirret i magen innan första kyssen. Som att få en hästspark. Och vara så där galet på varandra, älska flera gånger om dagen och nästan vilja komma under den andres hud.

    Underbart :)

    Sen blir det vardag, villa, barn och vovve och den spänningen har bytts ut mot något trevligt, älskvärt och trivsamt istället.

  • Anonym (head över heels)
    BlueAdam skrev 2019-04-15 21:35:55 följande:

    Jag tänker att de människor som har svårt att bli kära eller till och med väljer bort kärleken fullständigt inte ser sig själva som älskvärda och/eller är rädda för att bli sårade/avvisade/svikna och då hellre skyddar sig själva genom att inte ens försöka.


    Precis min åsikt också. Sen vet jag av erfarenhet att oflyt i form av att bli sårad kan leda till att man håller igen. Jag hade betydligt lättare att bli kär och huvudlöst förälskad i yngre dar. Jag gillade den personen bättre:P
  • Anonym (head över heels)
    Anonym (FS) skrev 2019-04-15 22:46:01 följande:
    Jag har inte lätt för att bli kär. Alla mina förälskelser har lett till långa relationer. Jag behöver ömsesidighet för att falla, skulle aldrig bli kär i någon som inte visar intresse för mig. Att tråna på avstånd är inte min grej alls.

    Att som du beskriver ha blivit kär eller förälskad upp till 40 gånger under vad jag skulle tro är ett relativt kort liv tyder för mig en devalvering av uttrycken. Och hur länge är länge när du blir förälskad? Hur hinner du med? Lär du dig något av relationerna eller sveps du bara med igen och igen?
    Bara de jag varit riktgt kär i har lett till långa relationer eftersom de varit helt ömsesidiga. Precis som de du beskriver. De andra har varit allt ifrån varit sidoförälskelser under hela mitt inte så korta liv, vissa tillfälliga, vissa som varat i flera år, vissa på crushar som bott i mitt område, funnits på jobbet, i umgängeskrestsen t ex. Jag har långt ifrån haft något ihop med alla dessa. Vissa har det blivit sex med en eller ett par gånger, andra en kortare romans osv. Jag faller till skillnad från dig lätt för utseenden och vissa utstrålningar, kan bli lite besatt av vackra människor och vilja ha dem.

    Jag lär mig massor men sveps iväg igen och igen eftersom jag älskar ruset det ger.
  • Anonym (Nymfen)

    Har aldrig varit förälskad eller kär. Har ändå varit i relationer.

    Vad jag satsar på "istället" är stark attraktion och att personkemin funkar. Sexet ska funka så det är viktigt för mig.

    I övrigt har jag haft ngn slags förälskelse känslor till män några gånger som inte är kopplade till den erotiska kärleken. Men männen har ju trott jag ville något mer....

  • Anonym (head över heels)
    Anonym (Nymfen) skrev 2019-04-16 11:27:25 följande:

    Har aldrig varit förälskad eller kär. Har ändå varit i relationer.

    Vad jag satsar på "istället" är stark attraktion och att personkemin funkar. Sexet ska funka så det är viktigt för mig.

    I övrigt har jag haft ngn slags förälskelse känslor till män några gånger som inte är kopplade till den erotiska kärleken. Men männen har ju trott jag ville något mer....


    Kanske vi ser på attraktion på olika sätt. För mig är det ofta samma som förälskelse. Det för mig lite berusad och full av begär.

    Det andra du beskriver har jag känt många gånger. Jag kan bli kär i "människor" av alla kön utan att vilja ha sex med dem. Det är vanligt. Men de gånger jag vill ha sex och känner detta för övrigt för personen är det vad jag kalla att vara kär. Då kommer den sexuella aspekten in.

    Män verkar inte kunna separera dessa känslor utan att vilja ha sex.
  • Anonym (Hett)
    Anonym (head över heels) skrev 2019-04-15 20:36:37 följande:
    Har hört om en del människor som aldrig blivit kära eller så där extremt upp över öronen förälskade, eller kanske högst nån enstaka gång. För egen del har jag nog blivit galet kär minst 5-6 ggr och förälskad en 20-30 ca. Skulle ändå inte säga att jag har lätt för att bli kär. Är däremot kär och förälskad väldig länge i samma.

    Varför tror ni en del blir så lätt kära och andra inte, och varför har inte ni blivit det?

    Skulle ni vilja det?
    Det är en bra fråga. Attraherad blir jag jättelätt av rätt person och älskar verkligen spelet man kan ha. Efter en viss punkt så faller jag dit fastän jag hellre skulle undvika det. Jag gillar det där ruset jag får men när det går bortom det så blir det inte lika underhållande. När jag väl blir förälskad så håller det i sig lång tid.

    Gillar verkligen vackra människor, är inte alls som dom som menar att det är insidan som räknas enbart. Ibland så trillar det in någon som inte faller under den kategorin helt, då får personligheten vara någon speciellt för att det skall kunna hända.

    Så nej, jag vill inte men det blir så ändå.
Svar på tråden Ni som inte blir kära, vad tror ni det beror på?