• Walker90

    Så mycket dåligt på en gång

    Hej!

    Jag funderar över varför det händer så mycket dåligt på en gång. Jag vet inte hur jag ska orka hantera allting.

    För 2 veckor sedan gick företaget jag arbetar för, i konkurs. Vi får lön tills den 25/5 men sedan står jag utan fast jobb och inkomst.

    Det har tagit hårt på mitt psyke att förlora allt det som jobbet gav mig: rutiner, roliga arbetsuppgifter, att få jobba med mina bästa vänner, få träffa underbara människor och ha en bra inkomst.

    Min moster ligger på sjukhus och har troligtvis tumörer i magen/tarmen. Vi får provsvaren imorgon förmiddag. Oron över vad det kan vara har tagit hårt på min moster och hennes anhöriga. Jag försöker vara positiv men tänk om det är cancer...

    Min bästa vän har helt oprovocerat blivit slagen av sin granne ikväll. Han är chockad, skakad och ledsen. Jag känner verkligen med honom. Det han utsatts för gör mig så förbannad, ledsen och orolig för honom.

    Det är ju hans granne som slagit honom, tänk om han ska ge igen för att min vän ringde polisen?

    Både min moster och min bästa vän behöver mig nu men de bor i olika städer och med 15 mil emellan. Jag känner att jag måste stanna hos min moster (tänk om provsvaren är dåliga?) och samtidigt måste jag åka hem till min bästis (vi bor i samma stad). Jag känner mig dragen åt båda håll, orolig för båda, ledsen över det de båda går igenom och samtidigt är jag nedstämd och stressad över situationen med mitt jobb (eller bristen på jobb).

    Jag känner att min magkatarr börjar återkomma och jag vet inte hur jag ska orka med allting. Jag oroar mig och stressar så mycket. Jag orkar inte, jag vill bara att allt ska vara bra och som vanligt. Varför händer allt dåligt på en gång? Ibland undrar jag om någon lagt en förbannelse över mig...

  • Svar på tråden Så mycket dåligt på en gång
  • Chattisen

    Det brukar väl vara så att mkt händer samtidigt, eller kanske händer frekvent med göm na mellanrum men det blir mer påtagligt när man är längst ner. Känns som en extra slägga typ, känner igen det. Men man får trösta sig med att det alltid blir bättre, man måste bara rida igenom stormen..

  • Erkens mamma

    När många saker händer samtidigt så är det en dag i taget principen som gäller för mig.

    Korta tidsperspektivet och gör bara planer för de närmaste dagarna. Slå bort tankar om domedagsprofetsior och istället tänka -vilken tur att vi har bra sjukvård i Sverige.

    Vilket nytt roligt jobb kan jag hitta?

    Jag vet det låter omöjligt men att oroa sig gör inte sakerna bättre tyvärr..

    Skillnaden ligger inte i hur man har det utan i hur man tar det.

    Styrka åt dig!

  • Erkens mamma

    När många saker händer samtidigt så är det en dag i taget principen som gäller för mig.

    Korta tidsperspektivet och gör bara planer för de närmaste dagarna. Slå bort tankar om domedagsprofetsior och istället tänka -vilken tur att vi har bra sjukvård i Sverige.

    Vilket nytt roligt jobb kan jag hitta?

    Jag vet det låter omöjligt men att oroa sig gör inte sakerna bättre tyvärr..

    Skillnaden ligger inte i hur man har det utan i hur man tar det.

    Styrka åt dig!

  • MeandHim

    Jadu, samma här. Mannen arbetslös med livskris, djup deppresion och gått in i väggen, företaget i Konkurs, blev utan jobb... min pappa måste operera hjärtat men är antagligen väldigt sjuk så osäkert på hur hans prognos ser ut, några dagar senare försöker min bror ta livet av sig...

  • Selmans

    Oj här väljer vi visst att se livet från den mörka sidan.

    1. Tråkigt med jobbet och att du kommer förlora det du skriver såsom rutiner, inkomst och vänner. MEN det är ju mer än en månad kvar tills du kommer känna av konsekvenserna? Och då kan du istället välja att se det som att du får en lång, härlig sommarledighet. Alltså först i september någon gång som du behöver "sörja" dina förlorade rutiner och kollegor. Inget du behöver sitta nu, ikväll, och vara ledsen över. Massor hinner ju hända på en månad, för att inte tala om 3-4 månader, om du söker jobb aktivt.

    2. Det finns ingen anledning att sörja din mosters eventuella cancer innan du vet att hon faktiskt har cancer. Återigen - varför sitter du ikväll och sörjer ett potentiellt framtida problem. Imorgon kan min syster bli påkörd av en buss, det kan jag ju inte sitta och vara ledsen för redan nu?

    3. Om din moster har cancer så verkar det som att det jobbigaste för dig att henens närmast anhöriga (tolkar det som man och barn) kommer bli väldigt ledsna. Du behöver inte bara deras sorg. Det hjälper ingen. 

    4. Du behöver inte heller bära din väns oro eller smärta efter dagens misshandel. Du kan finnas där som ett stöd, men det hjälper honom inte att du oroar dig eller är ledsen. 

    5. OM nu både din vän och din mosters familj behöver dig samtidigt får du göra ett val DÅ - inte nu! 

    Ta det lugnt, läs en bok och drick en kopp te och njut av nuläget där allt ändå är rätt okej. Sluta ta på dig andras sorg/oro och sluta ta ut olycka i förskott. 

  • lövet2

    Jag körde med "Bryt i hop, bit i hop och kom igen!". Banka på ett träd eller gråt en liten skvätt, sedan stänger du av och tar nya tag. Ett problem i taget. Ring kompisen, prata med moster, leta nytt jobb, ät och vila en stund, ha ett 15-minuters sammanbrott och så börjar du om från början igen.

    Du kan klara dig länge på det sättet. Med lite tur lugnar det sig så småningom, och då kan du unna dig att känna efter lite mer hur du mår.

  • Walker90

    Du har nog rätt i att ta en dag i taget. Om ca 3h får vi svar på min mosters prover och det känns skönt att äntligen få veta för då kan vi börja göra någonting åt det.

    Jag gillar ordspråket du avslutar med, det ska jag skriva upp! Tack!


    Erkens mamma skrev 2019-04-15 22:45:01 följande:

    När många saker händer samtidigt så är det en dag i taget principen som gäller för mig.

    Korta tidsperspektivet och gör bara planer för de närmaste dagarna. Slå bort tankar om domedagsprofetsior och istället tänka -vilken tur att vi har bra sjukvård i Sverige.

    Vilket nytt roligt jobb kan jag hitta?

    Jag vet det låter omöjligt men att oroa sig gör inte sakerna bättre tyvärr..

    Skillnaden ligger inte i hur man har det utan i hur man tar det.

    Styrka åt dig!


  • Walker90

    Jag är så ledsen för det du går igenom. Hur hanterar du det? Har du någon att prata med?


    MeandHim skrev 2019-04-15 23:25:57 följande:

    ... och allt inom 1 1/2 veckas tid ska tilläggas.


  • Walker90

    Du har väldigt rätt i det du säger, det är tänkvärt och jag behövde höra det. Jag tar in det du säger! Tack!


    Selmans skrev 2019-04-15 23:32:29 följande:

    Oj här väljer vi visst att se livet från den mörka sidan.

    1. Tråkigt med jobbet och att du kommer förlora det du skriver såsom rutiner, inkomst och vänner. MEN det är ju mer än en månad kvar tills du kommer känna av konsekvenserna? Och då kan du istället välja att se det som att du får en lång, härlig sommarledighet. Alltså först i september någon gång som du behöver "sörja" dina förlorade rutiner och kollegor. Inget du behöver sitta nu, ikväll, och vara ledsen över. Massor hinner ju hända på en månad, för att inte tala om 3-4 månader, om du söker jobb aktivt.

    2. Det finns ingen anledning att sörja din mosters eventuella cancer innan du vet att hon faktiskt har cancer. Återigen - varför sitter du ikväll och sörjer ett potentiellt framtida problem. Imorgon kan min syster bli påkörd av en buss, det kan jag ju inte sitta och vara ledsen för redan nu?

    3. Om din moster har cancer så verkar det som att det jobbigaste för dig att henens närmast anhöriga (tolkar det som man och barn) kommer bli väldigt ledsna. Du behöver inte bara deras sorg. Det hjälper ingen. 

    4. Du behöver inte heller bära din väns oro eller smärta efter dagens misshandel. Du kan finnas där som ett stöd, men det hjälper honom inte att du oroar dig eller är ledsen. 

    5. OM nu både din vän och din mosters familj behöver dig samtidigt får du göra ett val DÅ - inte nu! 

    Ta det lugnt, läs en bok och drick en kopp te och njut av nuläget där allt ändå är rätt okej. Sluta ta på dig andras sorg/oro och sluta ta ut olycka i förskott. 


  • MeandHim
    Walker90 skrev 2019-04-16 07:24:53 följande:

    Jag är så ledsen för det du går igenom. Hur hanterar du det? Har du någon att prata med?


    Tack! Näe... jag gör som många säger, gråter en skvätt, skriver ner alla jobbiga känslor och biter ihop för att kunna vara stark. Har varit igenom mkt jobbigt i livet och försöker tänka positivt, allt sker sv en anledning och gör oss starkare för varje prövning vi går igenom. Men visst är det tufft, jävlugt tufft!
Svar på tråden Så mycket dåligt på en gång