• Anonym (Lotta)

    Jobbigt m vännina

    Hej, vad ska jag göra? Har en vännina som förväntar sig saker hela tiden, nu senast vill hon boka en resa till Rom i sommar (med några andra vänninor). Jag har avböjt på grund av jobb o småbarn, hon är sur över detta och tycker jag är en dålig vän. Avböjt en del andra saker också (dvs det som innebär resor). Jag vill helt enkelt inte, föreslagit andra saker men det duger inte...börjar lessna. Hon är lite deppig pga vissa saker o rätt ensam, men jag vill göra saker som känns rätt, dessutom när det är en hel del pengar, vad tycker ni??Lottis

  • Svar på tråden Jobbigt m vännina
  • BurningDiamond

    Jag förstår att du inte vill ut och resa. Jag förstår att vännen börjar känna sig less och bortvald av dig.

    Har ni suttit ner och haft en ärlig konversation, där du tydligt uttrycker att du gärna gör saker med henne så länge du inte behöver resa någonstans eller bo borta från din familj?

  • Anonym (Lotta)

    Jag har varit tydlig med att jag kan göra andra saker, hon är sur ändå. Det är inte första gången det händer, jag tycker hon är respektlös. Typ om jag säger att jag inte har har tiden pga jobb, så fortsätter det, -klart du har tid, du har väl semesterdagar!!! O ut i det oändliga.,,

  • Anonym (J)

    Hon verkar rätt omogen.

    En vuxen människa borde förstå att alla har inte samma förutsättningar.

    Hon verkar inte som en bra vän.

  • Anonym (A)

    Försök att förklara hur du känner, förstår att du tycker att det är jobbigt.

  • Anonym (...)

    Det blir så ibland, när en part har fått barn och den andra inte fattar hur det påverkar alla områden i livet, inklusive hur och med vilka man tillbringar sina semesterdagar. Det är en process för alla, om hon inte förstår dina prioriteringar kommer ni att tappa kontakten. Hon måste respektera att barn och familj går före när det gäller semester.

  • BurningDiamond
    Anonym (Lotta) skrev 2019-04-17 18:40:22 följande:

    Jag har varit tydlig med att jag kan göra andra saker, hon är sur ändå. Det är inte första gången det händer, jag tycker hon är respektlös. Typ om jag säger att jag inte har har tiden pga jobb, så fortsätter det, -klart du har tid, du har väl semesterdagar!!! O ut i det oändliga.,,


    Frågan är inte om du varit tydlig med att du kan göra andra saker, frågan är: Har du varit tydlig med att du inte vill/kan vara hemifrån alls över en natt?
  • Anonym (Lotta)

    Var har jag skrivit att jag inte kan vara borta över natten? Här suras det över att en helg inte räcker, det ska vara 1 vecka, 4 dagar minst borta.

  • Anonym (My)

    Det låter som att ni är på olika plats i livet. Är din väninna singel och utan barn?
    Det kanske är bäst att ni sätter er ner och pratar ordentligt med varandra, och är hon inte förstående inför att du inte bara kan dra iväg nu när du har familj, så kanske ni ska pausa lite? Som jag förstod det har ni flera andra vänner, och det borde ju inte vara något problem att de åker utan dig.
    Är det så att hon hemskt gärna vill ha med dig också så får du säga att du såklart är glad för det, och sedan kanske föreslå något som du faktiskt kan/vill göra med henne? Även om det "bara" är en fika på stan. Visa att hon är önskad i ditt liv (om hon är det) också.

  • BurningDiamond
    Anonym (Lotta) skrev 2019-04-17 20:05:32 följande:

    Var har jag skrivit att jag inte kan vara borta över natten? Här suras det över att en helg inte räcker, det ska vara 1 vecka, 4 dagar minst borta.


    Om du kommunicerar på det här sättet med din väninna så förstår jag att hon tröttnar på dig. Jag kan bara anta att du valt att inte tydliggöra för din väninna vad du specifikt inte kan göra, eftersom du vägrar svara på frågan.
  • Plupp73

    Lätt att förstå dig, och lätt att fördtå henne. Har själv varit på båda sidorna. Det är bara att förklara för henne och vara tydlig med vad du inte kan/vill göra med hänseende till ditt nya liv.

    Tyvärr så blir det lite "take it or leave it" för hennes del. Hon får hitta andra ressällskap helt enkelt. Du kan inte prioritera henne högst längre.

Svar på tråden Jobbigt m vännina